Ondernemersverhalen

Zonder onze klanten is er geen Alfa Accountants en Adviseurs. Met juridisch, fiscaal en bedrijfskundig advies helpen wij hen bij het ontwikkelen van hun ondernemingen. Ongeacht de grootte of branche. Cluster Hoogeveen, Emmen licht periodiek een onderneming uit, waarin wij een kijkje achter de schermen krijgen. Ontdek hier de unieke verhalen van deze ondernemingen. 

Patent Woman, de gedeelde passie van Ellen en Christian Kalf

In drie etappes bouwden Ellen en Christian Kalf de winkel uit tot een 'shopbeleving' die verder gaat dan even snel iets uit het rek trekken.

Lees hier het verhaal van Patent Woman.

‘Binnen een paar maanden stonden er allemaal goede doelen op de stoep’

Als één van de eersten in Nederland heeft Mobile Interaction Company de betaalapp Tikkie in goede doelen acties geïntegreerd om mensen te laten doneren.

Lees hier het verhaal van Mobile Interaction Company

Disruptie op 60 centimeter diepte: voor 99,95 euro per maand de zakelijke glasvezelmarkt veroveren

Als Matthijs Platvoet in 2012 afstudeert aan Hogeschool Windesheim, kan hij waarschijnlijk niet vermoeden dat z’n scriptie nog eens z’n werk zou worden. Sinds 2016 is hij mede-oprichter van Blue Fiber, een bedrijf dat bedrijventerreinen in het noordoosten van het land voorziet van glasvezelverbindingen. In die nichemarkt wint het bedrijf - 10 medewerkers groot – het met een disruptieve propositie van de ‘grote jongens’ in de sector.

Lees hier het verhaal van Blue Fiber

Ondernemers Wim en Trea Kiers zetten volgende stap richting toekomst

In 2011 zagen de eerste plannen voor een nieuwe ligboxenstal voor onze melkkoeien het licht. ‘ Te vroeg’, oordeelde de bank. Van uitstel kwam geen afstel. Sinds vorig jaar staat op het melkveebedrijf van Wim en Trea Kiers en hun kinderen Romy en Stijn een ligboxenstal voor 200 koeien. De uitbreiding past in de toekomstvisie. “Uiteindelijk willen we toe naar een bedrijf dat jaarlijks 1,9 tot 2 miljoen kilogram melk produceert met een minimale hoeveelheid melkkoeien en met zo min mogelijk vreemde arbeid.”

Lees hier het verhaal van melkveebedrijf Kiers

Scoren met voetbalplaatjes én vooral historische plaatjes

Hij is - in volstrekt willekeurige volgorde - echtgenoot van Simone, raadslid voor de lokale partij DSW (Duurzaam Sterk Westerveld), bedenker van de lokale plaatjesacties voor supermarkten, organisator van helikoptervluchten, vader van drie kinderen, lid van de Provinciale Staten voor Sterk Lokaal Drenthe en wielrenner. Maar het zijn vooral die lokale plaatjes die Alfred Schoenmaker uit Diever van de straat houden. “Ik schat dat we voor inmiddels 900 supermarkten in heel Nederland en België al zo’n actie hebben georganiseerd.” En het einde is nog niet in zicht.

Lees hier het verhaal van Retrospect Boekproducties

Onze mensen staan op de eerste plaats, daarna pas onze producten

“Onze mensen staan op de eerste plaats, daarna pas onze producten. Ik ben geen automan, ik ben een mensen mens”, aldus ondernemer Martin Jutstra, DGA van Auto Drenthe Groep. “Al ruim 17 jaar ben ik ondernemer in het autovak. Wij zijn Toyota-dealer met filialen in Hoogeveen (Auto Ruyne BV)  Emmen (Auto Lunenborg BV) en Assen (Auto Gorter BV). Daarnaast hebben we een leasemaatschappij Mobiliteitslease Drenthe, een leasemaatschappij voor alle merken.”

Lees hier het verhaal van Auto Drenthe Groep

"Door dicht bij de boer te staan zijn wij groter geworden"

Hij was vijftien jaar boer. Stopte omdat hij graag wat meer mensen om zich heen had. Dat is aardig uitgekomen. Als directeur (‘maar ik noem mezelf nooit directeur’) van AgroNoord en ProAgro onderhoudt Jan Katerberg inmiddels een stuk of vijfentwintig gezinnen. Sinds hij het bedrijf zeven jaar terug overnam, is AgroNoord met dochter ProAgro driemaal zo groot geworden.

Lees hier het verhaal van AgroNoord en ProAgro

Rozen uit Klazienaveen veroveren Kenia en Colombia

Als de rozenteelt in Nederland onder druk komt te staan, stappen de broers Michael en Dennis de Geus over op veredeling. Vanuit het ouderlijk bedrijf in Klazienaveen komen al snel de eerste rassen op de markt. En met succes. “Omdat we vanuit een kwekersachtergrond veredelen, weten we goed wat onze klanten zoeken”, zegt Michael. Met Select Breeding hebben de twee inmiddels een stevige voet aan de grond in grote rozenlanden als Kenia en Colombia.

Lees hier het verhaal van Select Breeding

“Ik spreek geen Duits, die man van de bank geen Nederlands”

Gerard Meerkerk is inmiddels aan zijn derde melkveelocatie toe. Maar uit Emmer-Compascuum krijgen we ‘m niet meer zo snel weg. De van origine Zuid-Hollander heeft er met vriendin Joyce de Winter en een medewerker de zorg over ruim tweehonderd koeien en honderd stuks jongvee. Al zijn het er eigenlijk te weinig op het vergaand geautomatiseerde bedrijf.

Lees hier het verhaal van Gerard Meerkerk

Ondernemer in Beeld: Lock&Lock

“Je kunt nooit genoeg vershoudbakjes hebben.” Wij Nederlanders sparen maar wát graag. Zegeltjes, punten, Airmiles: noem maar op. Loyaliteitsprogramma’s heten die spaaracties met een duur woord. Bij SALO – The Loyalty Company weten ze er alles van. Daar worden acties bedacht en uitgevoerd, die klanten naar supermarkten en benzinestations trekken. Yvonne Antvelink: Hét succesproduct zijn de vershoudbakjes van LOCK&LOCK, waarvan SALO zelfs distributeur in de Benelux is.

Lees hier het verhaal van Lock&Lock