Banner

“Dan merk je pas goed dat een klein kantoor bij lange na niet de knowhow van Alfa heeft”

30 november 2021 | Door:  Rudi Nijs

Directeur-grootaandeelhouder of niet, op een vrijdagmorgen in november voelt Bert Tieben zich niet te groot om met de vrachtwagen zelf een rondje bestellingen te doen. “Welnee, het komt wel vaker voor in de vakantie en bij ziekte. Het is niet verkeerd, je komt weer eens bij klanten over de vloer.” En mooie klanten hééft Tieben Vlees. Grote, landelijke supermarktketens bijvoorbeeld, maar ook de ambachtelijke slagers, worstmakerijen, vleeswaren fabrikanten en horeca-grootverbruik afnemers. Vanuit Musselkanaal bestrijkt het bedrijf met twintig medewerkers een groot deel van de noordoosthoek van het land.

Dat aantal van twintig tot dertig medewerkers is voor Bert Tieben meteen een optimum. “Ik was woensdag nog op bezoek bij een leverancier met ongeveer duizend medewerkers in dienst. Die leverancier is ook ooit voor zichzelf begonnen in zijn eentje, maar aan dat grootschalige moet ik niet denken. Wij willen ons onderscheiden in kwaliteit, snit en service.” De tijd dat hij voor zichzelf is begonnen ligt alweer ver achter hem. Dit jaar is het al dertig jaar geleden. Nadat Bert veel ervaring had opgedaan in het vers vlees en de worstmakerij en als accountmanager bij Coveco, is hij samen met een compagnon een kleinschalige slachterij in Hardenberg begonnen. Na anderhalf jaar besloot hij om in zijn eigen regio zelfstandig verder te gaan onder de naam Tieben Vlees. In 1992 werd de slachterij voor de vleeshandel gebouwd aan de Nijverheidslaan in Musselkanaal. “Omdat de markt behoorlijk veranderde, zijn we zelf gaan uitbenen en verwerken, zodat we de kwaliteit en de snit zelf kunnen waarborgen”. Na een jaar of tien kwam daarnaast nog de levering van gereed producten, gehaktballen, cocktailballen, gegaarde sparerib en cowboyvlees. Inmiddels draait Tieben Vlees voor ongeveer zestig procent op het verse product en veertig procent op kant-en-klaar-producten.

Bekende supermarktketens

Een groot deel van die producten gaat richting supermarkten met bekende namen op de gevels. “Bij de ene supermarktketen ben ik binnengekomen, omdat ik al aan zelfstandige ondernemers binnen de formule leverde. Een andere supermarktketen zocht een leverancier voor zijn streekproducten.” Het levert verbouwing na verbouwing op. Bert: “Ik denk dat we wel vier, vijf keer zijn uitgebreid aan de achterkant. Gelukkig konden we een paar jaar terug een stuk grond van de gemeente kopen om verder uit te breiden.”

Hoogst mogelijke certificering

Daar, aan de Nijverheidslaan 47b in Musselkanaal, werken zijn medewerkers onder zeer hygiënische omstandigheden. “We hebben ons er al jaren geleden sterk voor gemaakt om de hoogst mogelijke certificering op het gebied van voedselveiligheid te krijgen. En die hebben we nu nog steeds, de FSSC 22000. Met de relaties die we hebben is dat ook gewoon een vereiste. Maar het gaat er niet alleen om dat je de certificering haalt, je moet het ook naleven. Daarnaast hebben we bij Tieben Vlees allrounders aan het werk die weten waar ze mee bezig zijn."

Beter Leven keurmerk

Naast voedselveiligheid is ook dierenwelzijn belangrijk binnen Tieben Vlees. Bert: “We hebben varkensvlees met 1-ster Beter Leven vande Keten Duurzaam Varkensvlees en 2-sterren Beter Leven rundvlees. Ja, dat doen we vanuit overtuiging. Wij vinden het belangrijk dat er op een verantwoorde en diervriendelijke wijze met dieren wordt omgegaan. We staan voor honderd procent achter hetgeen we verkopen.”

Duizend kilo karbonade voor een actieprijs

Niet dat Bert zijn ogen sluit voor de grote toekomst die vegetarisch eten wordt voorspeld. “Mensen eten minder vlees. Een klein percentage is vegetariër of flexitariër of zal het worden. Vroeger kon je met gemak duizend kilo karbonade verkopen aan slagers of  supermarkten  voor een actieprijs. Vandaag de dag heeft die slager, supermarkt en de consument daar geen zin meer in. De consument vindt de herkomst van het vlees ook steeds belangrijker. Daarom heeft ook de ambachtelijke slager onverminderd perspectief. De goede slagers blijven bestaan. Die gaan ook meer toe naar kant-en-klaar-maaltijden en verkopen ook vegetarische en hybride producten. Ook daar zijn wij ook al langer mee bezig, zoals met het leveren van de hulpstoffen om die producten te bereiden.”

Schoonzoon

Ook op andere manieren kijkt Bert - ‘ik ben net zestig geworden’ - naar de toekomst. Schoonzoon Jan Kruize is sinds mei van dit jaar het bedrijf komen versterken, als commercieel medewerker. “Jan komt uit een heel andere sector, namelijk het verzekeringswezen. Hij is goed opgeleid en intern bijgeschoold bij Tieben Vlees , hij kan goed met mensen omgaan en hij kan goed plannen. Binnen het bedrijf zitten op alle afdelingen specialisten. Als die van bovenaf worden aangestuurd, dan gaat het goed.”

Terug naar Alfa

Alfa houdt de cijfers van Tieben Vlees bij. Beter gezegd: Alfa houdt die cijfers wéér bij. “Ja, we zijn er even tussenuit geweest. We zijn een aantal jaren terug overgegaan naar een kleiner administratiekantoor in de buurt, ook uit kostenoverwegingen. Maar daar hebben we  veel problemen en schade mee gehad. Twee jaar geleden bleek tijdens een interne controle dat de eind controle van het administratie kantoor helemaal weg was. Dan merk je pas goed dat een klein kantoor bij lange na niet de knowhow van Alfa heeft. We zijn acuut gestopt en teruggegaan naar Alfa. De contacten lagen er nog  voor het aanvragen van onder andere subsidies. Alfa heeft ons vanaf de omschakeling heel goed begeleid. Mijn vrouw doet nu de administratie, samen met een medewerker van Alfa. Zij doen ook de loonadministratie. Het is veel inzichtelijker, ik weet nu precies waar ik aan toe ben. Het kost wel wat meer, maar uiteindelijk kost het minder!”

Rudi Nijs

Rudi Nijs

Directievoorzitter

088 2532224 | rnijs@alfa.nl


Meer over Rudi