Banner

Ondernemer in Beeld: Lock&Lock

27 september 2018 | Door:  Klaas de Vries

“Je kunt nooit genoeg vershoudbakjes hebben.” Wij Nederlanders sparen maar wát graag. Zegeltjes, punten, Airmiles: noem maar op. Loyaliteitsprogramma’s heten die spaaracties met een duur woord. Bij SALO – The Loyalty Company weten ze er alles van. Daar worden acties bedacht en uitgevoerd, die klanten naar supermarkten en benzinestations trekken. Yvonne Antvelink: Hét succesproduct zijn de vershoudbakjes van LOCK&LOCK, waarvan SALO zelfs distributeur in de Benelux is.

Yvonne verklaart het opmerkelijke ‘filiaal’ van SALO: “Eén van onze producten was vershoudbakjes. We kregen binnen korte tijd een groot aantal fans. Dat werd zelfs zo’n succes, dat we in 2009 uiteindelijk officieel distributeur voor de Benelux geworden zijn. Het product was namelijk nergens te koop. Daarom zijn we zelf een webshop begonnen, onder de naam Lock & Lock. Zonder veel promotie is het gaan lopen.”

Meal preppen

De verkoop van Lock & Lock kreeg een extra boost door een actie op Social media. “Om de kwaliteit van onze dozen te testen, hebben we invloedrijke foodbloggers uitgedaagd. Ze moesten in het weekend vijf maaltijden voor de komende week voorbereiden, zoals ingrediënten snijden, hakken, raspen of bakken, en bewaren in onze vershoudbakjes. Dat ‘meal preppen’ is in Amerika een bekend fenomeen. Echt iets voor drukke gezinnen. Je maakt van tevoren het eten voor de hele week klaar, zodat je op de dag zelf niet hoeft te bedenken wat je gaat eten, of op het allerlaatste moment een pizza uit de diepvries te halen. Dat leverde mooie verhalen op waarmee we een groot bereik onder consumenten kregen.”

Twaalf miljoen bakjes

Inmiddels hebben al twaalf miljoen (!) vrolijk gekleurde bakjes hun weg gevonden in Nederlandse keukens. Twaalf miljoen: heeft de gemiddelde Nederlander nog wel behoefte aan de zoveelste vershoudbakjes? Yvonne, lachend: “Absoluut! Het klinkt raar, maar van vershoudbakjes kun je er nooit genoeg hebben en als mensen er eenmaal één van LOCK&LOCK hebben gebruikt, willen ze er meer. Dan hoor je: die bakjes zijn zó fantastisch, ik doe niet al m’n oude vershoudbakjes in één keer weg, maar ik ga er regelmatig één vervangen.” Bovendien hebben we een breed assortiment. Door de vele soorten en maten bakjes is er voor iedereen en voor elke opbergklus de juiste LOCK&LOCK oplossing.

Niet lekken

Aan de kwaliteit en het gebruiksgemak van Lock & Lock ligt het niet. Magnetron, diepvries én vaatwasser lusten de bakjes rauw, de gevaarlijke stof BPA zit er niet in. “Je kunt de dozen makkelijk met één hand openen. Ook kun je ze rustig op de zijkant in de koelkast zetten als je even geen plek hebt. Ik neem zelf een bakje met yoghurt mee naar m’n werk. Lekken doen ze niet. Je hoort ook een geluid als de dozen dichtklikken, dicht is dus ook echt dicht.. Het is iets wat in deze tijd past. Voedselverspilling begint echt een thema te worden. Mensen willen ook van plastic af. Ik hoor al dat mensen hun eigen bakjes meenemen naar de winkel, om maar plastic te kunnen besparen.”

SALO telt vier medewerkers, Lock & Lock inmiddels drie. Voor de beide bedrijven doet Yvonne de administratie. “Ik houd me tevens bezig met de distributie, marketing en sales voor Lock&Lock, heel allround. Dat heb je gauw in een klein bedrijf.”

Aantrekkelijk en praktisch

Niet alleen de vershoudbakjes schoppen het tot spaarartikel bij een loyaliteitsactie, verzekert ze. Handdoeken bijvoorbeeld zijn een ander instant-succesartikel. “Het moet altijd een mix zijn: het moet er aantrekkelijk uitzien én praktisch zijn.” Spaaracties lopen onder meer in supermarkten van COOP en Poiesz. Ook veel lokale ondernemers, die opereren onder de vlag van Albert Heijn, weten SALO te vinden. Yvonne: “Spaaracties werken nog altijd. Nederland is een echt spaarland. Wij sparen en masse.”

Meeverhuisd met relatiebeheerder

Ook al gebeurt het allemaal in Soest, de accountant - Alfa - huist in Hoogeveen. “Ons contactpersoon binnen Alfa Accountants is destijds verhuisd naar kantoor Hoogeveen. Omdat het contact zo vertrouwd was, zijn wij gewoon meeverhuisd. Nee, het zit niet om de hoek, maar het contact gaat toch vooral via de telefoon en de mail. En Alfa bevalt prima. Een kantoor met hele korte lijnen.”

Klaas de Vries

Klaas de Vries

Senior klantbeheerder

088 2532204 | kdevries@alfa.nl


Meer over Klaas