Banner

Transport column: Duurzaamheid in transport en logistiek

7 januari 2020 | Door:  Carol de Wit

Het nieuwe jaar is van start! Terugkijkend was ‘duurzaamheid’ toch wel hét begrip waar we in 2019 niet meer onderuit konden. En in 2020 krijgt de sector transport en logistiek er alleen maar meer mee te maken.

Tot een paar jaar terug kon ik mij echt niet voorstellen dat er mensen bestonden die hun auto wilden delen met anderen of zelfs helemaal geen meer wilden hebben. Ik bezat destijds meerdere personenauto’s, in wisselende formatie. Regelmatig ging ik ‘gewoon’ een stuk rijden om mijn hoofd leeg maken. En op zaterdag werd het wagenpark met de hand gewassen. What’s not to like?

Klimaatdiscussie

Maar door de steeds heftiger wordende klimaatdiscussie voel ik mij zo langzamerhand gewoon bijna schuldig dat ik dat deed. Laat staan dat ik mij nog steeds graag tussen de vrachtwagens bevind en er standaard een grote grijns op mijn gezicht verschijnt als er een klapperende V8 voorbij rijdt. Dus ja, voorzichtig sluipt het er dus toch in om de dingen anders aan te pakken. Misschien is het een vorm van compensatiegedrag, dat kan. Maar ik merk wel dat ik in kleine stappen veranderingen doorvoer.

Vervangen wagenpark

Als het gaat om verduurzaming, staat de sector transport en logistiek voor flinke uitdagingen. Die zijn in grote lijn op te delen in twee thema’s. Met vooropgesteld het milieu, waarbij het vooral gaat over het beperken van geluid en schadelijke uitstoot. Veranderingen kosten geld, maar gelukkig zijn daar subsidies voor beschikbaar. Uiteraard moet de business case voor het duurzaam ondernemen wel kloppen. Laatst hoorde ik tijdens een persmeeting iemand zeggen dat de impact van het vervangen van oude vrachtauto’s voor varianten met de nieuwste dieselmotoren groter kan zijn dan dat van één elektrische truck. Dit is stof tot nadenken.

Efficiënter transport

Maar het zit ‘m in meer dan het wagenpark alleen. Met behulp van ingebouwde connectiviteitssystemen zal er steeds meer gemeten worden hoe vrachtauto’s en chauffeurs rijden. Door daar op te sturen, kan in ieder geval brandstof bespaard worden. Ook zal transport slimmer moeten, met een efficiëntere routeplanning en minder lege kilometers. Daarbij zal meer samengewerkt moeten worden in de hele logistieke keten. Ik denk eerlijk gezegd dat alles nu wel eens heel snel kan gaan; er is een vliegwiel aangezwengeld.

Duurzame inzetbaarheid

Het andere duurzaamheidsthema binnen de transportsector is gericht op het sociale vlak, zoals de duurzame inzetbaarheid van mensen. Het is niet voor niets dat een deel van de Code 95 trainingen die ik heb gevolgd al specifiek ingaan op veilig rijgedrag, gezond leven en vitaliteitDaarnaast is behoud van medewerkers nu misschien wel belangrijker dan ooit. Met het creëren van een stuk loyaliteit en betrokkenheid, bijvoorbeeld door het bieden van goede en misschien wel onderscheidende arbeidsvoorwaarden, kan je mensen aan je binden.

Circulaire economie

Tot slot is zijn we ook nog eens onderweg naar een circulaire economie. In het ontwerp en de productie van goederen wordt daarbij al rekening gehouden met toekomstige herbruikbaarheid van de grondstoffen. Hier liggen kansen voor retourlogistiek en voor het hergebruiken van de grondstoffen en materialen die bedrijven in de eigen bedrijfsvoering gebruiken. Voorzichtig zal het hele logistieke landschap daardoor veranderen.

Klein beginnen

Afijn, om dit te laten slagen, zullen we daar allemaal aan moeten bijdragen. Maar dan ook écht allemaal; niet alleen de transportsector en bedrijven. Iedereen. Gewoon een kwestie van klein beginnen, als je het mij vraagt. En dus staat er een stapel bakken in mijn keuken om het afval te kunnen scheiden en vermijd ik de plastic fruitzakken bij het boodschappen doen. En: de wonderen zijn de wereld nog niet uit, want tegenwoordig laat ik - jawel! - mijn auto steeds vaker staan. De ‘zullen we een kop koffie doen?’-kennismakingsgesprekken zijn vervangen door video-belafspraken of liggen op de route naar andere afspraken en in mijn woonplaats pak ik de fiets zoveel mogelijk.

Alternatieve brandstoffen

Veel bedrijven in de transportsector (en daarbuiten) stappen nu langzaam over op alternatieve brandstoffen. Oké, soms noodgedwongen door invoering van bijvoorbeeld milieuzones. Maar, heel eerlijk: als de actieradius van elektrische voertuigen omhoog gaat en de prijs omlaag, dan kan het maar zo zijn dat ik nu ook in mijn laatste auto met verbrandingsmotor rijdt. Wie had dat gedacht…

Alfa accountants maakt deel uit van de SRA-Branche-expertgroep Transport. Vanuit dat netwerk en in samenwerking met andere kennispartners, hebben we de mogelijkheid om jouw organisatie op weg te helpen met het realiseren van ambities op het gebied van duurzaamheid. Wij hebben hier een aantal vragen over en zijn benieuwd naar jouw mening hierover. Help je ons door deze vragenlijst te beantwoorden? Alvast hartelijk dank!