Banner

Transport column: Benchmarken

4 oktober 2019 | Door:  Carol de Wit

Soms is het goed de balans op te maken en jezelf langs een meetlat te leggen: hoe gaat het met de groei van mijn bedrijf en hoe verhoudt zich dat tot de andere spelers in het veld?

Het is eind september en dat betekent dat ik weer even een potje mag gaan benchmarken. Drie jaar geleden begon ik daarmee. Met een houtje-touwtje oplossing startte ik met het maandelijks bijhouden van mijn cijfers, om inzicht te krijgen in hoe ik er voor sta. Het is intussen een handige tool geworden waarin ik zie hoe mijn verschillende social media kanalen zich ontwikkelen en hoe zich het verhoudt tot de andere spelers in het veld.

Ik vind het leuk om bij pieken in groei te herleiden wat daaraan heeft bijgedragen. En andersom de impact van bepaalde gebeurtenissen te kunnen meten. Immers, meten is weten. Hoe lekker is het om in je cijfers trends te kunnen waarnemen, zodat je voorspellingen kan doen, daarop kan inspelen of zelfs voor zijn? Het geeft mij de mogelijkheid te sturen op wat ik doe en daar enigszins de regie op te houden.

Toen ik begon aan het hele avontuur dat ondernemen heet, ben ik vooral mijn intuïtie gaan volgen.  Dat blijkt het gelukkig negen van de tien keer bij het rechte eind te hebben. Maar als je met je bedrijf groter wordt, kom je niet meer weg met dingen alleen maar ‘op gevoel’ doen. Daar zijn feiten voor nodig.

Steeds vaker krijg ik de vraag om inzicht te verschaffen in de cijfers. In mijn geval gaat dat dan vooral om het bereik, aantal views, likes en dergelijke. Maar goed, daar zal ik jullie verder niet mee vermoeien. Het komt er in elk geval op neer dat mogelijke toekomstige zakenrelaties willen weten of een samenwerking de investering waard is en hoe zich dat op welke termijn gaat terugbetalen. Klinkt logisch, toch?

Daarnaast moet mijn tarief passend zijn bij de dienstverlening en enigszins in lijn zijn met wat anderen vragen. Dat vind ik wel een dingetje. Ik bedoel: aan wie moet ik mij daarin meten? En wat is realistisch? Het moet minimaal kostendekkend zijn en bij voorkeur levert het natuurlijk méér op, zodat het ook míjn investering waard is -al blijkt dat laatste vooral een kwestie van een lange adem. Hmm, lastig.

Wil mijn onderneming levensvatbaar zijn -en blijven-, dan moet ik kritisch kijken naar mijn cijfers en koers bepalen. Klinkt simpel. Maar ja, dat kost wel tijd.

Onlangs presenteerde Alfa in samenwerking met Transport & Logistiek Nederland op Transport Compleet een tool. De TLN Benchmark geeft transportondernemers meer inzicht in de bedrijfsvoering. Daardoor weet je direct hoe je er voor staat, waardoor je bepaalde belangrijke besluiten gefundeerd kan nemen.

“In je eentje ga je snel, samen kom je verder”, hoorde ik iemand laatst zeggen. Dus hup, die thermometer in je bedrijf en lekker gaan benchmarken!