Banner

Transport column #2 – Code 95

4 juni 2019 | Door:  Carol de Wit

Als beroepschauffeur ben je verplicht om elke vijf jaar 35 uur nascholing te volgen om de basiskwalificatie Code 95 te behouden. Weggegooid geld, of de investering waard?

Deze column is geschreven door Eline de Vries, eigenares van Its My Drive.
Zij neemt ons de komende periode mee in wat er nu eigenlijk speelt in de transportsector.
Wat beweegt transporteurs? Wat speelt er in de sector en hoe gaan transporteurs daarmee om?

Ik zit hier omdat dat nou eenmaal moet, zegt de cursist naast mij met zijn armen over elkaar tijdens de voorstelronde. Het is een zonnige zaterdag en met tien man zitten we in een vergaderruimte van de plaatselijkvrachtautodealer voor een nascholingscursus Code 95. De één gemotiveerder dan de ander om daadwerkelijk wat te leren, maar allemaal om in ieder geval zeven uur te kunnen laten bijschrijven voor de verplichte vijfendertig uur nascholing. 

Code 95 

Tien jaar geleden is in Europa Code 95 in het leven geroepen. In de Richtlijn vakbekwaamheid is vastgelegd dat alle beroepschauffeurs uit de EU en beroepschauffeurs die in de EU werken, de basiskwalificatie Code 95 moeten hebben. Het is verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E) noodzakelijk is. Om vervolgens chauffeur te blíjven, moet elke vijf jaar vijfendertig uur nascholing gevolgd worden, waarvan minimaal zeven uur praktijktraining.  

Administratie op orde 

Toegegeven: aan wat nieuw is, moeten we wennen. Zeker als iets geld kost, het extra administratieve handelingen betekent en je op het eerste oog geen direct resultaat ziet. Ik kan mij nog een sessie over de verplichte nascholing herinneren tijdens een transportbeurs, een paar jaar geleden. De aanwezige transportondernemers wisten zich geen raad meer met de naderende einddatum waarop al hun chauffeurs de nascholing bijgeschreven moesten hebben. Het bleek een bijna fulltime baan om het administratief op orde te krijgen. De impact was enorm! Lees meer over het afsluiten van een studiekostenregeling bij bij- en nascholing

Vakbekwaamheid binnen de EU 

De invoering van de nieuwe richtlijn had onder andere als doel om de vakbekwaamheidseisen binnen de Europese Unie gelijk te trekken. Het werd daarmee de nieuwe standaard waaraan alle beroepschauffeurs binnen de EU moeten voldoen (al is dit jammer genoeg nog steeds een discutabel punt). Ook zou het bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot en het verlagen van het aantal verkeersslachtoffers. Kijk, now we’re talking 

Professionaliseringsslag 

Want ga maar na: vrachtauto’s worden met steeds meer innovaties en telematica uitgerust, het wordt drukker op de wegen en de verkeersregels veranderen met de tijd. Dat vraagt om een professionaliseringsslag. Zonder gedegen voertuigkennis in een nieuwe vrachtauto stappen, ‘de poot op het gas, op links en door’ begint voorzichtig tot het verleden te behoren. Ik zie de komst van Code 95 dan ook als een kans om de beroepsgroep positiever naar buiten te brengen. Zullen we daarom meteen ook maar stoppen met de term trucker, als we het hebben over de beroepschauffeur? 

De meningen zijn verdeeld 

Een vraag op Facebook over wat mijn volgers nou van het hele code 95 gebeuren vinden, roept veel sceptische reacties van chauffeurs op. Uit de antwoorden blijkt dat de kracht van herhaling blijkbaar vaak opgaatze moeten van hun werkgever verplicht meerdere keren naar dezelfde cursus, ‘omdat die het goedkoopst is’ (…) En dat terwijl er niet eens altijd sprake van onwil is; er is juist behoefte aan zelf gekozen trainingen, die aansluiten op de praktijk en daardoor leuker zijn om te volgen. Een bevriende transportondernemer plaatste daar echter wel een kanttekening bij: hij stuurt zijn personeel graag naar dergelijke trainingen, maar is bang dat zijn chauffeurs uiteindelijk met die kennis en kunde naar een ander bedrijf overstappen 

Investeren of geld weggooien? 

Terug naar het klaslokaal, waar het einde van de dag nadert. De docent heeft de groep ervan weten te overtuigen dat het wel degelijk belangrijk is om de kennis van vandaag tot je te nemen. Bij de afsluitende evaluatieronde is iedereen enthousiaster dan ze aanvankelijk hadden gedachtwe hebben er allemaal iets van opgestoken. Het was de investering dus waardHoe ga jij er nou voor zorgen dat Code 95 voor jou en/of jouw personeel geen weggegooid geld is?