Banner

Goed werkgeverschap draagt bij aan het succes van jouw organisatie

29 maart 2024 | Door:  Nicole Ensing

Alfa is al sinds 2014 een van de eerste B Corps in Nederland. Dit certificaat is een internationale erkenning voor de meest duurzame bedrijven die nadrukkelijk duurzame en sociale doelen nastreven. B Corps moeten overtuigend meerwaarde aan de maatschappij toevoegen.  Als organisatie volgen we een streng assessment over goed bestuur, werknemers, maatschappij, milieu en klanten. Nederland telt ruim honderd B Corps, zoals Tony’s Chocolonely en Dopper. We zijn trots op onze hoge score op het gebied van werkgeverschap, met een opvallend goede balans tussen werk en privé, en het unieke mede-eigenaarschap voor onze medewerkers. Meer dan 90% van de ruim twaalfhonderd medewerkers heeft een aandeel in Alfa. Ben je in vaste dienst, dan kun je certificaten kopen. Om een beter inzicht te geven in onze bedrijfscultuur en werkomgeving, hebben we drie collega’s gevraagd om hun ervaringen te delen over onderwerpen als goed werkgeverschap, persoonlijke ontwikkeling en de balans tussen werk en privé.


Albert Nieuwenhuis, zelf mede-eigenaar, deelt zijn ervaring over de medewerkersparticipatie: binnen Alfa hebben we een regeling waar alle medewerkers met een vaste dienstverband gebruik van kunnen maken. Een mooie regeling waar alle medewerkers, ongeacht hun functie of dienstjaren, gebruik van kunnen maken. Nieuwe medewerkers ontvangen direct bij een vaste aanstelling 10 certificaten cadeau. Dankzij dit systeem creëert Alfa meer betrokkenheid en eigenaarschap binnen onze organisatie. Zelf bezit ik al geruime tijd een aantal certificaten van Alfa. De aankoop werd vergemakkelijkt doordat de betaling in 4-jaarlijkse termijnen kan worden voldaan. Daarnaast zorgt de dividenduitkering aan begin van de zomer voor een leuk extraatje in de vakantie!

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen als B Corp gaat hand in hand met een leven lang ontwikkelen. Marga Bijma-Doorn ervaart dit binnen Alfa als: de mogelijkheid om vakgerichte verdiepingscursussen en opleidingen te volgen die aansluiten bij mijn interesses en praktisch toepasbaar zijn in mijn werk als fiscalist en estateplanner. Zo heb ik deelgenomen aan een mastersclass estateplanning aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en een leergang over "Ondernemers en Echtscheiding".

Daarnaast krijg ik jaarlijks de kans om via de Alfa Academy interessante opleidingen en trainingen te volgen. Onlangs heb ik mee kunnen doen aan een tweejarig intern leiderschapsprogramma waar je aan de slag gaat met het ontwikkelen van managementvaardigheden zoals feedback & coaching, verandermanagement, leiding geven, samenwerken, commerciële vaardigheden en ethiek en integriteit. Veel van deze vaardigheden komen uitstekend van pas in mijn dagelijkse werk, zeker ook in mijn rol van voorzitter van de Ondernemingsraad van Alfa!

Waar je vaak hoort dat accountancy kantoren het vaak (te) druk hebben en er veel overgewerkt moet worden, merkt Sadjad Sheykhi daar weinig van binnen Alfa. Sadjad: "Voor een goede balans tussen werk en privé zijn o.a. mijn werktijden belangrijk. Met twee jonge kinderen die naar de opvang gaan, kom ik vaak later op kantoor dan mijn collega's, maar dankzij de flexibele werktijden kan ik mijn werkuren afstemmen op de behoeften van mijn gezin. Hier wordt nooit moeilijk over gedaan. Er zijn geen verplichte dagen waarop ik op kantoor moet zijn, waardoor ik drie dagen per week op kantoor kan werken en anderhalve dag thuis. Soms wissel ik een thuiswerkdag in voor een dag op kantoor, omdat ik dat gezelliger vind. Vakanties zijn op eigen initiatief te plannen, en extra vrije dagen kunnen worden verkregen door het keuzebudget te gebruiken. Dit houdt dus eigenlijk in, wil ik periodiek een bonus of wil ik meer vrij? Die keuze is aan mij!"

Nicole Ensing

Nicole Ensing

Marketing & Communicatie | Recruitment | Sales |

088 2531605 | nensing@alfa.nl


Meer over Nicole