Banner

Salarisadministratie in de transportsector: “Het gaat regelmatig fout”

3 juli 2023 | Door:  Yoeri Plas

Elke sector kent zijn eigen complexiteiten die het werk van een salarisadministrateur niet gemakkelijk maken. “Maar de transportsector heeft wel héél specifieke regelingen, daar zit echt nog wel een groot verschil in”, zegt Yoeri Plas. En hij kan het weten: als salarisadviseur van Alfa Salaris en Personeel voor de transportsector komt hij die regelingen nogal eens tegen. Met alle gevolgen van dien. “Specifieke kennis van de sector is niet bij elk accountantskantoor aanwezig, wat kan leiden tot veel fouten in de salarisadministratie.”

Als accountantsorganisatie mag Alfa zich juist wél gespecialiseerd noemen in transport en logistiek. Niet voor niets is Alfa partner van TLN, de brancheorganisatie. Op de klantenlijst staan inmiddels al zo’n 500 opdrachtgevers die ‘iets’ doen met vervoer: van goederenvervoerders en koeriers tot verhuisbedrijven. Deels alleen voor de salarisadministratie, deels ook voor de accountancy.

Specifieke componenten in de cao

De expertise van Alfa is gebundeld in het Topteam Transport: specialisten uit diverse kantoren die nauw met elkaar samenwerken. Medewerkers binnen het team hebben antwoord op alle mogelijke vragen die een transportbedrijf maar kan stellen over salaris en personeel. Yoeri: “De transport-cao bevat heel specifieke componenten. In deze sector heb je veel te maken met toeslagen. Het is gebruikelijk dat er een overwerktoeslag moet worden betaald als een medewerker vrij neemt of ziek is. De rechter heeft een paar jaar terug beslist dat mensen in de transport zoveel werken dat het onderdeel is van hun vaste loon, daardoor hebben ze recht op die toeslagen. Die worden niet altijd juist berekend. Ook in de opbouw van het pensioen gaat het regelmatig fout.”

Wettelijke eisen

En dan heeft de sector ook nog eens te maken met wettelijke vereisten. “Je hebt niet alleen te maken met de Arbeidstijdenwet, ook met het Rijtijdenbesluit: hoe lang mag iemand rijden? En daarmee heeft iemand ook weer recht op toeslagen waar je als kantoor rekening mee moet houden.”

Voorkom onaangemame verassingen in de salarisadministratie

Yoeri heeft in zijn werk veel bedrijven gezien die zonder het te beseffen tekortkomingen hebben in hun salaris- en personeelsadministratie. Hij benadrukt het belang van het vermelden van verlofsaldi op salarisstroken en het juist berekenen van overwerktoeslagen voor vakantiedagen en ziekte. Het ontbreken van deze informatie kan leiden tot onaangename verrassingen. 

Medewerkers praten met elkaar

Het ‘niet weten’ is er meestal de oorzaak van dat een klantrelatie toch in stand blijft. “De basisdingen kunnen nog wel goed gaan, maar het zijn vooral die speciale regelingen. Als de klant en het accountantskantoor denken dat het allemaal wel goed gaat, blijft de relatie doorgaan. Totdat iemand bij die klant een keer iets geks vindt. Medewerkers in de transportsector weten allemaal heel goed hoe de sector eruitziet. Ze praten allemaal met elkaar. Als de één meer krijgt dan de ander dan trekken ze gelijk aan de bel. Ook als er een keer een fout in de salarisadministratie is gemaakt.”

Ook liever een kloppende salaris- en personeelsadministratie? Neem vrijblijvend contact op met een Alfa-vestiging bij jou in de buurt.

Yoeri Plas

Yoeri Plas

Salarisadviseur

088 2532278 | yplas@alfa.nl


Meer over Yoeri