Banner

Wat verwacht je van mij als directievoorzitter?

27 juni 2019 | Door:  Jonny Hilberink

Dit voorjaar ben ik directievoorzitter geworden van Alfa Accountants Zwolle, Meppel en IJsselmuiden. Samen met mijn voorganger Pier-Gerlof zijn we maanden bezig geweest voor een soepele overdracht van de werkzaamheden, zodat een en ander vlekkeloos gaat verlopen voor onze klanten en medewerkers.

Heel wat uren hebben we overlegd en daarnaast zijn we met het managementteam intensief bezig geweest met teamvorming en onze visie. Ook heb ik een verdiepende leiderschapstraining gevolgd en heb ik met drie andere directievoorzitters van Alfa een dag meegelopen. Zomaar een greep uit alle voorbereidingen, waarbij ik me goed heb ingeleefd in onze klanten en medewerkers. Nu deze periode overdenkend lijkt het me mooi om zowel twee werknemers als twee ondernemers te vragen wat ze van mij verwachten als directievoorzitter. Op deze manier kan ik mijn inlevingsvermogen toetsen met de werkelijkheid. Als eerste stel ik de vraag aan ons hoofd secretariaat Debby.

Een deur die altijd open staat

“Ik verwacht betrokkenheid voor mij en alle collega’s. Dat je deur altijd open staat voor iedereen en dat ze zich vrij voelen om met wat dan ook bij jou terecht te kunnen. Verder verwacht ik van jou dat we samen met jou kunnen bouwen aan een sterke vestiging dat staat als een huis en een vestiging die wil groeien en vooruit wil. Ik verwacht vertrouwen over en weer waarbij we open een eerlijk tegen elkaar kunnen zijn, ook als het over kritische en moeilijke dingen gaat en als dat vertrouwen er is, en dat is er al, dan weet ik zeker dat we een hele mooie toekomst tegemoet gaan.”

Debby benoemt een aantal prachtige (kern)waarden zoals eerlijkheid, betrokkenheid, openheid en vertrouwen. Ja, vanzelfsprekend mag je dit van mij verwachten en ik ga er vanuit dat ik hier in de praktijk ook invulling aan geef. Mijn doel is dat mijn collega’s zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, dat ze het gevoel hebben dat ze altijd bij mij kunnen komen en er op vertrouwen dat ik hier goed mee omga. Volgens mij zijn ze zich hier al van bewust, maar misschien moet ik als symbool ook maar een koffiezetapparaat in mijn kantoor zetten zodat ze weten dat ze bij mij altijd terecht kunnen voor een luisterend oor onder het genot van een kopje koffie.

Een pro actief persoon

Na Debby sprak ik onze klant Jan-Henry aan met dezelfde vraag. Deze rasechte ondernemer leidt een groot concern met als belangrijkste activiteit het collecteren van boerderijmelk. “Jonny ken ik als een actief en proactief persoon. Ik zou graag zien dat hij dit blijft ondanks zijn waarschijnlijk drukkere agenda. Als ondernemer heb je behoefte aan een proactieve accountant. Ik hoop dat Jonny dat in zijn nieuwe rol aan de organisatie kan meegeven”.

Wat Jan-Henry van mij verwacht is precies waar wij als kantoor inhoud aan willen geven en ik vind het een prachtig compliment dat hij dit zo ervaart. Ik ga altijd graag naar Jan-Henry. Enerzijds natuurlijk omdat hij een plezierig persoon is, maar ook omdat hij een ondernemer is die mij scherp houdt. En dat past precies bij mij omdat wij als Alfa ook graag een proactieve klantenorganisatie zijn. Aan de hand van tussentijdse cijfers met de ondernemer sparren over de toekomst, hier krijg ik energie van en natuurlijk blijven we dat doen. En voor ondernemers (en vanzelfsprekend ook jou Jan-Henry) maken wij altijd tijd. Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

Verantwoordelijkheid en uitdaging

Ook aan onze klantbeheerder Herwin werd de inmiddels bekende vraag door mij gesteld. Als een echte accountant pakte hij zijn antwoord gestructureerd aan. “Enerzijds verwacht ik dat we opgebouwde ervaring van de afgelopen jaren omzetten in nieuwe fases en met de tijd meegaan. Anderzijds ligt er al een mooi pad, wat het cluster kenmerkt en het zich fijn bij voelt, waarop verder gewandeld kan worden.”

Dit houdt voor mij in:

Uitdagingen

Herwin vat mooi samen waar wij als cluster voor staan. Wij zijn enorm klant gedreven en creatief, waarbij we tegelijkertijd altijd de kwaliteit die van ons als accountantskantoor mag worden verwacht in acht nemen. Natuurlijk gaan we dit niet veranderen, vanzelfsprekend blijven wij ons wel ontwikkelen, denk hierbij aan ICT. Wat mij betreft gaan we de ondernemers nog meer verrassen dan we nu al doen. En daarnaast vind ik verantwoordelijkheid op ieder niveau heel belangrijk. En als werknemers eigenaarschap oppakken, hun verantwoordelijkheid nemen, ontstaan automatisch vrijheden. En zo als ik het bij mijn reactie op Debby al aangaf, naast aandacht voor de ondernemers is er vanzelfsprekend aandacht voor de collega’s. En daar hoort ontwikkeling en groei bij.

Het familiegevoel

Tot slot vroeg ik John, mede-eigenaar van een grote kaasfabriek, een familiebedrijf, wat zijn verwachtingen zijn. “Wij verwachten als familie een stabiel bedrijf dat zorgdraagt voor onze administratie, hierbij is het van groot belang dat Alfa up to date blijft en ons op de hoogte houdt van veranderingen op het gebied van regelgeving die van toepassing is op onze administratie en onze bedrijfsvoering. Wij houden ervan dat een bedrijf aan onze zijde staat doormiddel van een huiselijk gevoel, dit gevoel wordt bij ons gecreëerd doormiddel van de familie die betrokken is bij ons bedrijf. Voor Jonny de taak om Alfa te laten integreren in ons bedrijf als ‘familie’.

Daarnaast vind ik het persoonlijk fijn als Jonny de tijd neemt voor mij om te sparren over ons bedrijf en de daarbij horende stappen en/of strategieën. Om deze stappen en strategieën juist te kunnen uitvoeren, is het van groot belang dat hierbij de juiste mensen van Alfa op de juiste plek staan”.

Het is goed om te zien dat de verwachtingen van collega’s zoals Herwin en klanten zoals John zo mooi aansluiten op elkaar. Wat John van ons verwacht is dat wat wij het liefste willen. Op de hoogte blijven van recente ontwikkelingen, wetgeving en rechtspraak. Dit om te blijven ontwikkelen en groeien zodat wij altijd optimaal met de ondernemers kunnen sparren. Ja, en dat het liefst zo laagdrempelig mogelijk. Ik hoop dan ook dat de ondernemers zich altijd net zo welkom voelen bij ons als ik mij bij John welkom voel. En als je zo’n relatie hebt met elkaar praat je ook over dingen die er echt toe doen. En als brede zakelijke dienstverlener gaan we er voor alle disciplines en de juiste mensen in huis te hebben. Juist om strategisch met de ondernemers te kunnen sparren.

Dat geeft energie

Het is fantastisch om te zien dat wat collega’s en klanten verwachten en ervaren overeenkomt met wat wij al doen en zeker ook willen blijven doen. Een prachtige uitdaging om als directeur een proactieve benadering richting klanten en collega’s te hebben. En weet je wat mij nou zo goed past, ik vind het geweldig om aandacht te geven aan klanten en collega’s en ik krijg er heel veel energie van. Dus eigenlijk is het geen werken voor mij, maar meer genieten. Misschien zou ik dat alleen eigenlijk geheim moeten houden.

Jonny Hilberink

Jonny Hilberink

Directievoorzitter

088 2533058 | jhilberink@alfa.nl


Meer over Jonny