Banner

Begin op tijd met het verkoopklaar maken van je bedrijf

14 januari 2020 | Door:  Bas van Loo

Ondernemers kunnen hun bedrijf om heel verschillende redenen willen verkopen: naderend pensioen, structureel krimpende omzet, een interessante koper met uitbreidingsplannen, etc. Als je je bedrijf verkoopklaar wilt maken, geldt er één gouden regel: begin op tijd. Het verkoopklaar maken kent de nodige fiscale, juridische en financiële aandachtspunten en is in veel gevallen ook een emotioneel proces. Is je bedrijf eenmaal verkoopklaar? Dan is het afwachten totdat je de juiste koper vindt of totdat deze zich spontaan meldt. Dit kan even duren.  

Bas van Loo, adviseur bij Alfa Consultants, heeft inmiddels heel wat ondernemers geholpen om hun bedrijf verkoopklaar te maken. “Onze klantbeheerders nemen contact met mij (en mijn collega’s) op als zij signalen krijgen dat een klant zijn bedrijf wil gaan verkopen. Daarnaast zijn er ook ondernemers die ‘wakker geschud’ moeten worden. Bijvoorbeeld omdat hun pensioenleeftijd nadert en ze de beslissing tot verkoop maar voor zich uit blijven schuiven. Daar komt bij dat veel ondernemers te rooskleurig denken over de waarde van hun onderneming. Ik zie dat bijvoorbeeld regelmatig bij bedrijven in de horeca, retail en automotive.”

Waar begin je?

Als duidelijk is dat de ondernemer (verkoop) plannen heeft – of moet maken – voor zijn onderneming, wordt de ondernemer uitgenodigd voor een gesprek. “Tijdens dat gesprek vragen we flink door. Hoe gaat het leven van de ondernemer eruitzien na de verkoop, waarom wil hij of zij ermee stoppen? Welke persoonlijke motieven spelen er; is het leeftijd, geld, iets anders? Het betekent dus ook nadrukkelijk focussen op de softe kant. Zulke gesprekken zijn belangrijk, omdat we wel 100 procent commitment van de ondernemer moeten hebben. Het is tamelijk teleurstellend als een ondernemer halverwege het traject opstaat en zegt ‘Dit is toch niet echt wat ik wil’.”

Verkoopklaar maken

Het verkoopklaar maken van een onderneming vraagt om een brede blik. “We kijken onder andere naar de juridische structuur. De ondernemer kan namelijk zelf wel willen verkopen, maar zijn er nog andere aandeelhouders of stakeholders waar rekening mee moet worden gehouden? Maar ook: wat is het verdienmodel, waar kun je het bedrijf nog optimaliseren, kunnen niet-rendabele activiteiten worden beëindigd of afgestoten? Het gaat zowel om financiële als bedrijfskundige parameters. Financiële parameters zijn niet alleen de omzet en kosten, maar ook het werkkapitaal moet kloppen. Debiteuren- en voorraadbeheer zijn hier onder andere van belang. Bij bedrijfskundige parameters gaat het om andere zaken. Een bekende uitspraak is ‘de vent maakt de tent’, maar blijft die tent nog wel overeind staan als de vent vertrekt? Dat aspect wordt vaak onderschat. De mate waarin het bedrijf van jou afhankelijk is, weegt mee in de prijs die de koper ervoor wil betalen. Mogelijkerwijs moet je je bedrijf zelfs echt herstructureren en extra personeel aannemen om jouw vertrek op te vangen. Dat heeft invloed op het resultaat en daarmee de prijs.”

Verkoopklaarscan

Om ondernemers te helpen met het verkoopklaar maken van hun onderneming, biedt Alfa de Verkoopklaarscan aan. Via dit stappenplan loop je op gestructureerde wijze langs alle relevante financiële, juridische en bedrijfskundige punten. Als je bedrijf verkoopklaar is, kunnen we je via een professioneel verkoopplatform helpen om in contact te komen met de juiste koper. Je bedrijf wordt op dit platform geanonimiseerd aangeboden. Als je er prijs op stelt, kunnen we je bedrijf daarnaast ook via onze eigen kanalen/adviseurs bij potentiële kopers onder de aandacht brengen.

Wil je meer weten? Neem contact op met Bas van Loo via bvanloo@alfa.nl of via 088 253 3073.