Banner

Klant versus adviseur: Kinderopvang Snoopy

17 januari 2022 | Door:  Stephan de Groot

Jolanda van Tol:

“Wat een jonkie dacht ik! Heeft-ie er wel verstand van?”

In 1983 begint Jolanda van Tol - toen nog Van As - met kinderopvang. Als ze na 38 jaar Snoopy wil verkopen, neemt ze de Aalsmeerse vestiging van Alfa in de arm. Op dat moment heeft ze zich al teruggetrokken uit de dagelijkse leiding van het bedrijf, dat inmiddels vestigingen heeft in Kudelstaart, Leimuiden, Rijnsaterwoude en Woubrugge met circa 80 medewerkers en ruim 400 kindplaatsen. Uiteindelijk wordt Snoopy verkocht aan een collega-organisatie in de buurt.

Snoopy heb ik 38 jaar gehad. Ja, een hele tijd, maar je hebt het eigenlijk helemaal niet door. Ik ben klein begonnen, maar dat het zo’n bedrijf zou worden, had je me toen ook niet moeten vertellen. Ik liep de laatste jaren weleens door het bedrijf heen en dacht: ben jij nou een moeder, ben je een vrijwilliger of werk je bij me? Dat vond ik het ergste, dat ik niet meer wist wie mijn medewerksters waren. Een rol op afstand paste me gewoonweg niet.

Toen ik eenmaal had uitgesproken dat ik Snoopy wilde laten overnemen, heb ik een goede adviseur gezocht. Ik heb drie accountantskantoren geraad - pleegd. Met Alfa heb ik een heel prettig gesprek gehad en de prijs was prima. Het is toch een beetje een keuze op gevoel. Met Stephan had ik gelijk een klik. In het begin dacht ik nog: ‘Wat een jonkie! Heeft-ie er wel verstand van?’ Stephan is heel professioneel. Hij houdt van een grapje, daar ben ik ook wel van. En hij doet het natuurlijk niet alleen; hij heeft een heel team van mensen achter zich. Hij is van het doorpakken. In april hebben we voor het eerst samen gezeten. Op 1 oktober was het rond. Hoe snel wil je het hebben? Ja, natuurlijk is het ook heel emotioneel geweest. Mijn grootste angst was: hoe komen mijn medewerkers terecht? En hoe word ik persoonlijk begeleid in de deze toch wel emotionele beslissing? Maar dat heeft gaandeweg het traject met Alfa wel zijn weg gevonden.

Alfa is heel erg betrokken geweest. Altijd even nabellen als er ontwikkelingen waren, dat soort dingen. Die aandacht, die betrokkenheid van Stephan, vond ik heel goed. Dat herkende ik, dat heb ik zelf ook altijd gehad in mijn bedrijf. Ook toen we eenmaal de koopovereenkomst hadden ondertekend met de nieuwe koper. Hij heeft ons daarna heerlijk mee uit eten genomen. En toevallig belde hij me net nog op: “Je wordt zo geïnterviewd, hè!” Het is met Alfa allemaal op rolletjes gelopen. Er is niet één ding geweest dat mij is tegengevallen. Elke keer dacht ik dat het addertje onder het gras nog wel zou komen, zo voorspoedig als het allemaal is gegaan. Het is fantastisch dat het zo is gelukt. Ik kan het niet anders zeggen.

Stephan de Groot:

“Word ik ook emotioneel begeleid, vroeg Jolanda meteen”

Stephan de Groot is adviseur van Alfa Consultants, onderdeel van de vestiging in Aalsmeer. Hij is er verantwoordelijk voor de begeleiding bij overnames en fusies. Alfa Consultants is een one-stop-shop, gespecialiseerd in het complete traject van de aan of verkoop van een onderneming. Het consultantsteam verzorgt ook waardebepalingen, overnamefinancieringen, subsidies en adviezen op juridisch en fiscaal gebied. 

Jolanda is eind vorig jaar klant geworden. Een van de redenen was dat ze nadacht over de verkoop van Snoopy en bij Alfa professionele begeleiding zocht. Ik heb het hele traject met haar doorlopen. Wat mij opviel bij het eerste gesprek was haar vraag: ‘Even los van het financiële en juridische, word ik ook emotioneel begeleid?’ Die vraag heb ik nog nooit eerder gehad bij verkooptrajecten.

Ik begeleid diverse aan- en verkooptrajecten, maar meestal met mannen. Daar speelt emotie ook, maar mannen laten dat minder snel blijken. Ja, wat zeg je dan? Onze rol is om zaken objectief te bekijken en een vertaling te maken naar de persoonlijke situatie van een klant: waar doe je goed aan? Maar altijd met oog voor het menselijk aspect. Je moet een goed gevoel aan de verkoop overhouden. Ik zag het bij de beslissingsmomenten. Die waren elke keer wel emotioneel. Dan merk je pas echt met hoeveel passie Jolanda haar onderneming heeft geleid. Voor haar speelde ook heel erg mee dat de verkoop voor haar medewerkers niet te veel onrust moest veroorzaken. Ze wilde dat haar mensen heel goed terecht zouden komen en dat de koper betrokken zou zijn bij de onderneming. We hebben met twee, drie partijen serieus gesproken. Ja, ze roert zich dan wel in zo’n gesprek. Ze wil weten hoe de zorg voor de kinderen is geregeld, hoe het personeelsbestand in elkaar steekt, wat er met de naam Snoopy zal gebeuren. Bij haar uiteindelijke keuze heeft dat echt de doorslag gegeven, los van de overige voorwaarden. Wie het is geworden, is de meest logische koper, een organisatie in de buurt. Toen we het aan het personeel vertelden, was dat ook de reactie: 'Fijn dat die het is geworden.'

Toen het moment van verkoop dichterbij kwam, was Jolanda resoluut. Achteraf zei ze letterlijk: ‘Ik ben toch blij dat die pleister in één keer van de wond is gerukt.’ Het persoonlijke contact met Jolanda heb ik als heel fijn ervaren. Bij de ene klant sta je wat meer op afstand dan bij de andere. Bij haar niet. We hebben na afloop nog een keer uitgebreid met elkaar gegeten. Daarbij hebben we heel open met elkaar gepraat, zowel zakelijk als privé. Uiteindelijk was het een modelovername, als je kijkt naar de snelheid en de uitkomst.”