Banner

Vijf tips waarmee je de waarde van je bedrijf verhoogt

30 januari 2019 | Door:  Frank van Ee

Waardecreatie is belangrijk, voor jou én iedere andere ondernemer. Dat maakt uiteindelijk ook het verschil voor een goed pensioen en een onbezorgde oude dag. Maar hoe zorg je er nu voor dat je waarde creëert in je bedrijf? Vijf tips waarmee je je voordeel kunt doen.

1. Draag je kennis over

Ondernemers bouwen een schat aan kennis en ervaring op over hun bedrijf, hun klanten en de branche waarin zij actief zijn. Ook kunnen ze het vaak niet laten om op heel veel niveaus te kunnen meekijken, ingrijpen en sturen. Vaak denk je als ondernemer dat zaken sneller gaan als je deze zelf even ‘tussendoor’ oppakt. Tot op enig moment kan dat zo zijn. Maar als je bedrijf groeit en de productiviteit en complexiteit op alle fronten toenemen, ontkom je er niet aan om zaken te moeten uitbesteden aan je medewerkers/ collega’s. Doe dat bijtijds. Je neemt een risico wanneer jouw bedrijf afhankelijk is van jouw aanwezigheid. De opgedane kennis mag niet exclusief in jouw hoofd zitten. Deel je kennis, maak het bedrijf onafhankelijk van jou en waarborg daarmee de continuïteit van je bedrijf.

2. Focus op een nichemarkt

De verleiding kan groot zijn om te diversificeren, maar in de praktijk levert dat vaak maar één ding op: kortetermijnwinsten. Als je graag wilt dat je bedrijf het ook op langere termijn goed doet, zal je focus scherp moeten zijn. Richt je bijvoorbeeld op een bepaalde nichemarkt met één sterproduct of -dienst. Bedrijven die hiervoor kiezen, zorgen voor meer toegevoegde waarde en dat vertaalt zich doorgaans terug in hogere marges.

3. Zie je medewerkers als mede-ondernemers

Veel medewerkers worden of blijven passief als ze werk doen dat niet bij hen past en/of wanneer ze geen of weinig eigen verantwoordelijkheid krijgen. Het helpt om je medewerkers als mede-ondernemers te zien en hen ook zo te behandelen. Geef hun voldoende verantwoordelijkheid. Daag hen uit om doorlopend zaken te verbeteren. Je kunt je belangrijkste medewerkers ook extra motiveren met variabele beloningen voor hun goede prestaties. Of bied hun de mogelijkheid om te participeren in jouw bedrijf.

4. Kies voor schaalvergroting waar mogelijk

Met een schaalbaar product of schaalbare dienst kun je alle soorten klanten bereiken, zowel regionaal als (inter)nationaal. Geen opmerkelijk nieuw inzicht, maar wel reden om af en toe eens stil te staan bij die constatering. Kun je je producten ook in andere markt afzetten? Wat is ervoor nodig om jouw producten of diensten in andere markten af te zetten – en wat zijn de geëigende verkoopkanalen daarvoor? Schaalvergroting betekent vaak meer omzet tegen lagere kosten.

5. Beslis of je wilt groeien of verkopen

Ondernemers denken vaak goed na over de opstart van hun bedrijf. Maar als je bedrijf eenmaal draait en je verkeert in de waan van de dag, schiet reflectie er weleens bij in. Bedenk wat je wilt. Wil je vooral heel hard groeien? Of is het doel om je bedrijf op afzienbare termijn te verkopen? Voor beide scenario’s geldt: zet voor jezelf op een rijtje wat jouw bedrijf op dit moment waardevol maakt en wat ervoor nodig is om óf hard te groeien, óf je bedrijf verkoopklaar te maken. Beide scenario’s vragen om een eigen benadering en andere beslissingen.

Wil je graag in gesprek over verhoging van de waarde van jouw bedrijf? Neem dan contact op met Frank van Ee van Alfa Consultants via telefoonnummer 088 2533209 of fvanee@alfa.nl. Je kunt uiteraard ook contact opnemen met je eigen Alfa-adviseur.