Banner

Ondernemer in beeld: MCW / creative agency

8 maart 2022 | Door:  Eva van Eijck

“Je maakt bij MCW altijd iets waar klanten blij van worden”

Een film voor de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Een website die de gevolgen van de Groningse aardbevingen in kaart brengt. Het verhaal van Willem van Oranje en Delft tot leven gebracht in een interactieve presentatie. Een applicatie die laat zien welke mogelijkheden een supertransportschip allemaal heeft. Het zijn een paar pareltjes uit de ‘wall of fame’ van MCW, een Rotterdams bureau dat z’n klanten crossmediaal bedient - van internet, multimedia, 3D-visuals en animaties tot film.

Een crossmediaal bureau dat de meest gekke dingen verzint. Daar móeten haast wel een paar jonge ambitieuze ondernemers achter zitten, bekend met de state-of-the-art in technologie. “Ik ben bijna 56, Martin is 57”, lacht Bart Engelvaart die met Martin van den Berg de directie voert. Misschien geen jonge honden meer, maar nog onverminderd ambitieus in de kwart eeuw die MCW inmiddels bestaat. Net iets meer dan twintig medewerkers telt het bureau, dat z’n kantoor heeft in de Willebrordusstraat in Rotterdam.

Grappige historie

De historie van MCW is ‘best wel grappig’, kijkt Martin terug op het samengaan van de twee compagnons. “We zijn beiden onafhankelijk van elkaar onder de naam ‘Lava’ begonnen. Omdat er al een Amsterdams bureau was dat zo heette, hebben we onze namen veranderd in Crossworlds en Mondo. We kwamen elkaar weleens tegen, zonder dat we concurrenten waren. Wij waren begonnen met virtual reality, maar omdat die specialisatie te weinig was voor een breed bureau, zijn we met elkaar gaan praten. Het bleek dat we ongeveer even groot waren, maar allebei verschillende soorten kennis en klanten hadden. En omdat we ook allebei aardig met elkaar door één deur konden, hebben we er MCW van gemaakt.”

Werk in de culturele sector

In de veelheid aan projecten valt vooral het werk in de culturele sector op. Bart: “Dat is een bewuste keus geweest. Omdat we zoveel verschillende dingen doen, is het lastig om een eigen identiteit te hebben. We maken films, maar zijn geen pure filmproducent. We doen internetdingen, maar zijn geen internetbureau. We doen van alles wat. En die museale markt is gewoon heel interessant, vooral qua producties. Je hebt met heel veel verschillende onderwerpen te maken die je vertaalt naar een opstelling, daar kun je je heel goed in onderscheiden. Je hebt misschien wel duizend internetbureaus in Nederland, maar hooguit vijf of zes die net als wij die markt bedienen. En ook internationaal doen we veel op dat vlak.”

Vrij grote klantenkring

Opvallend is trouwens het aantal relaties dat al jarenlang bij MCW over de vloer komt. Bart: “Een van mijn eerste klussen was voor Shell. Daar werken we nu al bijna dertig jaar voor. We werken ook al jaren voor de Europese Commissie. Maar ook voor een groot museum in Hong Kong. We hebben een vrij grote klantenkring, dan heb je toch iedere keer weer werk. Het heeft ook met onze drive en onze service te maken. We halen nog steeds elke deadline. Ik ken voorbeelden genoeg van een zaal met vijfhonderd mensen, terwijl de film of de presentatie nog niet af is. Zoiets zal bij ons nóóit voorkomen.”

Ongelooflijk vast team

Het bureau is ooit groter geweest dan het huidige aantal medewerkers, maar op groei zijn de twee niet uit. Martin: “We hebben gelukkig een ongelooflijk vast team met een flexibele schil van freelancers eromheen. We zijn denk ik ook een prettig bedrijf om bij te werken. Het verloop is heel gering en daarom is het niet nodig steeds nieuwe mensen te werven, wat heel lastig is. ”Bart: “Bij ons kun je als medewerker ontzettend gave dingen maken. Je gaat weleens naar Azië om daar een project af te ronden. En je maakt altijd iets waar mensen blij van worden. Die manager bij die klant vindt het leuk om een game, een film of een interactieve presentatie te laten maken.”

‘We zijn een makkelijke klant’

Alfa, de vestiging in Naaldwijk,is al jaren de accountant van MCW. Martin: “Ik denk dat wij een vrij makkelijke klant voor directeur Toni di Addario en klantbeheerder Barry Baljeu zijn. We zijn een redelijk recht-toe-recht-aan-bureau. We hebben nooit pieken of dalen, we zijn netjes in het regelen van onze financiën. Het fijne is vooral dat we elkaar al zolang kennen dat de manier van met elkaar omgaan bijna vriendschappelijk is.”
Bart: “Het is toch wel het vertrouwen in Alfa. Ik voel me er altijd heel prettig. Toni en Barry weten onderhand hoe wij in elkaar zitten. Sommige dingen worden wel benoemd, en die waarderen we, maar aan meerjarenstrategieën doen we niet meer. We hebben ook geen heel grote financieringsbehoefte. Het loopt gewoon goed. Maar als er vraagstukken zijn, dan kunnen we altijd bij Toni en Barry terecht. Die relatie is ontzettend prettig.”

(Bart Engelvaart en Martin van den Berg)

Eva van  Eijck

Eva van Eijck

Directiesecretaresse

088 2532526 | evaneijck@alfa.nl


Meer over Eva