Banner

Janneke Keekstra: als jurist ben je een belangrijke schakel in het proces naar de klant

23 februari 2021

Na een carrière, grotendeels in de advocatuur, maakte Janneke Keekstra in september 2020 de overstap naar Alfa. Voor de klanten van Alfa in Heerhugowaard en Purmerend en voor Alfa Salaris en Personeel zorgt zij in nauwe samenwerking met haar collega’s voor de juridische dienstverlening. Via Teams maak ik kennis met deze dame die zichzelf goed op de kaart weet te zetten en de weg al aardig kent binnen de Alfa-organisatie.

Janneke Keekstra klinkt opgewekt tijdens het beeldbellen. In 2020 hakte ze de knoop door. Na een aantal jaren mede-eigenaar van een advocatenkantoor te zijn geweest, was het tijd voor iets anders. “Eigen baas zijn is heel leuk. Ik heb het enorm naar mijn zin gehad en veel geleerd. Maar daarnaast hield ik mij regelmatig bezig met de administratieve kant van het akkerbouwbedrijf van mijn man en bleef ook het bedrijfsleven trekken. Dan komt er een moment dat je gaat nadenken. Waar ligt mijn hart en wat is realistisch in combinatie met het thuisfront?”

Werken bij Alfa

In de zomer kwam de vacature van Alfa in Heerhugowaard en Purmerend voorbij. Janneke: “Ik kende de organisatie op dat moment nog niet goed. Maar de vacatureomschrijving sloot compleet aan bij mijn wensen. De combinatie van het bedrijfsleven, de agrarische sector en de uiteenlopende juridische aspecten waar een ondernemer mee te maken krijgt sprak mij enorm aan. Dus ik waagde de sprong.” Na een prettig sollicitatiegesprek is Janneke in september gestart als juridisch adviseur.

Starten met een nieuwe baan in coronatijd

Janneke ging in de coronaperiode aan de slag bij Alfa. “Dat was best wel een beetje dubbel. Je moet kennismaken met je collega’s via Teams of via de telefoon en je bent meer op jezelf aangewezen. Anderzijds heb ik hierdoor veel vrijheid, ik kan zelfstandig werken en tegelijk werk ik ook continu samen met mijn collega’s. Als juridische adviseur moet je jezelf op de kaart zetten. Je bent een belangrijke schakel in het proces naar de klant. Ik heb al veel kennismakingsgesprekken gevoerd met collega’s, ook van de andere vestigingen. Tot op heden ben ik heel enthousiast, de collega’s zijn kundig en vriendelijk en helpen je graag op weg.”

Juridische zaken vastleggen in overeenkomsten

Inmiddels heeft Janneke al een aantal klantgesprekken gevoerd, zowel op kantoor als op het bedrijf van de ondernemer zelf. Echter vanwege corona gaat nog veel via beeldbellen. “Het belang van juridische advisering wordt steeds meer gezien door onze klanten”, vertelt Janneke. “Of het nu gaat om het oprichten, uitbreiden of beëindigen van een bedrijf. Het aannemen of afscheid nemen van personeel. Of pachten of huren. En vergeet de ontwikkelingen omtrent de zonne- of windenergie niet. Het is steeds erg belangrijk om voorafgaand advies in te winnen en de afspraken vast te leggen in overeenkomsten, zodat alles goed is geregeld.”

Betrokkenheid

Alfa heeft als merkbelofte ‘Overal dichtbij’. Zie je dit terug? Janneke: “Alfa heeft niet alleen oog voor de zakelijke kanten van het ondernemersbestaan, maar ook voor de menselijke kant. De betrokkenheid van Alfa-collega’s richting klanten is heel groot. Ze kennen de achtergronden van het bedrijf, ze weten waar het bedrijf naartoe wil en denken gericht met de klanten mee. Klanten zijn zeker geen nummers bij Alfa.”

Ik spreek dezelfde taal als de ondernemer

Janneke woont met haar man en kinderen op een akkerbouwbedrijf. “Als ik bij klanten ben, herken ik veel. Ook wij hebben te maken met de toegenomen hoeveelheid regels, die soms in de praktijk lastig uitvoerbaar zijn. In dat opzicht loop ik tegen dezelfde dingen aan en ik spreek dezelfde taal.”

Terug naar normaal

Het afgelopen jaar vergde ook van Janneke de nodige creativiteit, zowel thuis als op het werk. Toch kijkt de jurist van Alfa Heerhugowaard graag vooruit: “Ik heb zin om straks mijn collega’s en de klanten écht te ontmoeten op kantoor in het ‘nieuwe’ normaal.”