Banner

Ondernemer in beeld | Dijkman Bouw B.V.

28 mei 2020 | Door:  Linda Goossens - Hagen

Dijkman Bouw werkt ‘coronaproof’ door in laat-cyclische sector

De coronacrisis hakt er flink in bij diverse sectoren. De bouw is zo’n sector die altijd wat later op veranderingen reageert. De omzet zakt niet direct in bij wat economische tegenwind, maar het herstel komt ook later op gang. Ook bij Dijkman Bouw in Warnsveld staat de omzet niet ineens op het nulpunt. Toch merkt Jos Dijkman, de tweede generatie van het 43 jaar oude bouwbedrijf, al dat opdrachtgevers voorzichtiger worden. “We hebben nu nog een aantal lang lopende opdrachten, maar kleinere werken lopen al terug.” De 35 medewerkers zijn vooral actief in een cirkel van 30 kilometer rond het bedrijf. Onder meer met restauratie, een specialisme dat Dijkman Bouw zich sinds de vorige crisis eigen heeft gemaakt.

Corona of niet, in het eigen bedrijfspand aan de Lage Weide 29 kan er prima worden doorgewerkt. “Iedereen heeft hier zijn eigen kantoor. We zijn al die tijd gewoon naar kantoor blijven komen. Mensen vinden dat ook fijner. Je hebt hier je afwisseling. Thuis is het ook maar eenzaam”, zegt Jos Dijkman op een zonnige maandagmiddag.

Ook op de bouw loopt het werk vooralsnog weinig vertraging op. “We laten iedereen apart in een bus naar de bouwplaats rijden. Op de bouw kunnen de mensen zelfstandig hun werk doen. Natuurlijk moet je weleens hand- en spandiensten verlenen. Maar we hebben onze medewerkers op het hart gedrukt om zorgvuldigheid te betrachten, ook buiten het werk om. Ook gaat niet iedereen gelijktijdig de schaftwagen in.”

Langlopende opdrachten

Van een terugloop in projecten is voorlopig nog geen sprake. “De bouw is toch een heel laat-cyclische sector. Ik heb het gezien tijdens de crisis van 2008. Eind 2009 begonnen we ‘iets’ te merken, en pas in 2010 en 2011 hadden we echt minder opdrachten.” Aan voorspellingen op langere termijn waagt Jos zich niet. “Nee, geen idee. We hebben nu nog een aantal langlopende opdrachten. Het is te hopen dat de overheid het weer vlot kan trekken met investeringen. En een kleiner bedrijf als het onze kan er misschien net tussendoor fietsen.”

Restauratie

De portefeuille van Dijkman Bouw omvat uiteenlopende projecten, allemaal in een iets hoger segment. Een rijtje nieuwbouwwoningen hier, een vrijstaande woning daar. Een aparte tak is die van de restauratie, van rijksmonumenten, landgoederen, woningen en voormalige fabrieksgebouwen. “Toen ik in 2009 het bedrijf van mijn ouders overnam, waren we al actief op dat gebied. Na de vorige economische crisis heeft de overheid het restauratiewerk gestimuleerd. Het zijn mooie werken om te doen. Ook een timmerman of een metselaar voelt zich er lekker bij. Het is een specialisme, maar we zijn onderhand niet de enige meer.”

Vergrijzend vak

Ook voor Dijkman Bouw is het niet meer vanzelfsprekend dat die vaklieden zoals een timmerman of een metselaar voor het oprapen liggen. Jos: “Vooral in het restauratiewerk heb je ervaring nodig, en soms zelfs een aanvullende opleiding. Ook wij hebben er last van, het is niet eenvoudig om goede bouwvakkers te vinden. Het vak is aan het vergrijzen. Dat ligt misschien ook wel aan het imago van de bouwvakker. Jongeren maken andere keuzes tegenwoordig. Je ziet ook het aantal studiemogelijkheden steeds groter worden. Maar een goeie bouwvakker kan zichzelf tegenwoordig financieel heel goed redden.”

Zijn eigen agenda is er één vol afwisseling. “Die is elke dag verschillend. Ik hoef niet alle 35 medewerkers meer aan te sturen, maar er komen toch een hoop vragen op je af. Vragen over personeel, over hoe je iets op de bouw oplost. Bij een nieuwe opdracht ben ik het eerste contact, ik pak ook de eerste bouwvergaderingen mee. En dan heb je nog je gesprekken met de accountant, met de bank, met de interne controller.”

Alfa

Die accountant heet Alfa, zolang Dijkman Bouw bestaat. “We zijn begonnen toen Alfa nog de CBTB was. Niet zo gek als je weet dat mijn vader uit een boerengezin komt. En nog altijd hebben we contact met Alfa, we zien geen reden om te wisselen. We zijn honkvast in de samenwerking met partners, ook met een bank bijvoorbeeld. Met een interne controller in huis kunnen we tegenwoordig veel vragen zelf beantwoorden. Maar onze controller vindt het plezierig om die antwoorden even bij Alfa neer te leggen. Of om te vragen of een bepaalde regeling iets voor ons is, wat zij zien gebeuren in de markt. Zij zitten er altijd net iets dieper in, zij hebben altijd net iets meer gegevens achter de hand dan wij zelf.”

Linda Goossens - Hagen

Linda Goossens - Hagen

Klantbeheerder

088 2531329 | lgoossens@alfa.nl


Meer over Linda