Banner

“lk heb zelf ook getimmerd, ik spreek dezelfde taal”

1 juli 2019

Het zijn hectische tijden in de bouw. Toch klinkt Rudi Eikenaar op een vroege donderdagmorgen niet als iemand bij wie de stressmeter heel ver in het rood uitslaat.

Zeventien personeelsleden telt Aannemersbedrijf Eikenaar inmiddels. Het mogen er achttien worden, want een vacature voor een calculator/werkvoorbereider staat nog open. Van een schreeuwend tekort aan mensen, zoals elders in de bouw, is echter aan de Curieweg 14 in Zwolle geen sprake. “We proberen de moderne technieken steeds meer te gebruiken. Het is niet dat we volop aan het BIM’men zijn (BIM is een methode om een project virtueel in 3D te bouwen), maar we willen wel de voordelen ervan benutten. Daarom zoeken we een jonge calculator/werkvoorbereider die er de lol van inziet om zoiets in een traditioneel bouwbedrijf te implementeren”, legt Rudi uit.

Diversiteit

De specialisaties van Aannemersbedrijf Eikenaar zijn breed. Van de nieuwbouw en het verbouwen van woningen en bedrijfshallen tot meer gespecialiseerde activiteiten als de restauratie van monumenten. Rudi: “Het is de diversiteit van de projecten die het leuk maakt.” Hij zelf begon als timmerman. “Ik werkte bij een bouwbedrijf en heb in de avonduren mijn diploma’s gehaald om een eigen bedrijf te beginnen. Dat was op 1 april 1997. Drie jaar later kon ik mijn eerste personeelslid aannemen.”

Lange termijn

Sindsdien groeit het bedrijf gestaag. Bewust, legt Rudi zijn filosofie uit. “Ik kies altijd voor de lange termijn. Daardoor heb ik in de slechte jaren in de bouw nagenoeg al mijn personeelsleden weten te behouden. Op een bepaald moment kreeg ik een dip en moesten er toch twee uit. Maar na die winter ging het alweer omhoog. Het scheelt ook dat we breed georiënteerd zijn als bedrijf.”

Hetzelfde niveau

Nu het tij is gekeerd in de bouw, ziet hij ook geen reden om het anders te doen. “Ik heb niet ineens de prijzen omhoog gegooid. Misschien dat we een klein beetje met de markt zijn meegestegen, maar onze verdiensten liggen al jaren op hetzelfde niveau. En dat vind ik eigenlijk ook wel een keer genoeg. Je moet niet alles willen hebben. Misschien verdien je dan op korte termijn een paar centen extra. Maar bij de eerste de beste dip val je dan weer om, zoals heel veel bedrijven een paar jaar terug.”

Onderlinge sfeer

Rudi fungeert als aanspreekpunt voor de klanten. Daarna legt hij de vragen van klanten neer bij zijn medewerkers. Die opvallend trouw aan het bedrijf zijn. “Dat komt omdat de onderlinge sfeer goed is. En ik versta de jongens. Ik heb zelf ook getimmerd, ik spreek dezelfde taal. Als iemand een vraag heeft door de telefoon, weet ik meteen waar het over gaat.”

Een wachttijd van een maandje of vier is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, weet Rudi. “Voor een vaste klant die ergens mee zit is er altijd wel een gaatje tussendoor. Maar voor nieuwe projecten heb je die tijd toch wel nodig, voor het aanvragen van een omgevingsvergunning en de werkvoorbereiding. We werken veel met vaste onderaannemers. Ook die hebben het druk. Soms heeft dat ook weer effect op onze planning.”

No-nonsensekantoor

Alfa-klant is Aannemersbedrijf Eikenaar inmiddels een jaar of twaalf. “En ik ben nog altijd heel tevreden over Alfa. Ik word heel goed begeleid. Bijvoorbeeld bij de automatisering van onze administratie, toen heb ik Alfa veel nodig gehad. Maar nu is alles op de rit. Het is een no-nonsensekantoor. We hebben goed contact. En heeft mijn contactpersoon ergens geen antwoord op, dan is er altijd wel een collega die de info wel heeft.”