Banner

Het autobedrijf dat op de cijfers stuurt

31 januari 2019 | Door:  Erik Wijnne

Hij was al eens een van de tien beste Bovag-garages van Nederland. En op internet struikelen de klanten over elkaar heen om negens en tienen uit te delen. Een veel betere naam dan Medkar Autoservice had Ahmet Çakar zijn bedrijf niet kunnen geven. Want service: daar weten ze wel raad mee aan de Telfordstraat 29 in Zwolle. “Bij ons staat de omzet op nummer twee. Dat een klant tevreden weggaat vinden we veel belangrijker.”

Het is spitsuur in de kraakheldere garage van Ahmet Çakar en zijn drie monteurs. En niet alleen doordat het eind januari stevig vriest. “Je kunt het goed merken dat het beter gaat met de economie. Mensen hebben meer te besteden en geven weer geld uit aan onderhoud. Maar aan de andere kant: een reparatie moet gewoon worden uitgevoerd. Je wilt toch mobiel blijven.”
Medkar Autoservice is een zogenaamd onafhankelijk automobielbedrijf. Geen dealer van een bepaald merk, maar verantwoordelijk voor het onderhoud van alle merken. “Meestal zijn auto’s een jaar of vier, vijf oud als wij ze in onderhoud krijgen, zowel voor particuliere als zakelijke klanten. Wettelijk gezien mogen we ook nieuwe auto’s in onderhoud nemen. De merkgarantie blijft gewoon gehandhaafd. Maar auto-eigenaren durven het denk ik niet aan. Die blijven de eerste jaren liever bij de dealer.”

Ongelooflijke 9,1 als rapportcijfer

Wie het wel ‘aandurft’ om zijn auto bij Medkar achter te laten, wordt niet gauw teleurgesteld. Wat heet: de bijna duizend beoordelingen die Ahmet inmiddels op zijn eigen site heeft verzameld, zijn unaniem positief, met een ongelooflijke 9,1 als rapportcijfer. Klanten roemen zijn ‘goudeerlijke monteurs’, vinden het bedrijf ‘klantgericht’, noemen Medkar ‘een garage waar men service nog met hoofdletters schrijft’ en zijn verrast als de auto na afloop van een apk-beurt van binnen netjes is schoongemaakt. “Die reviews zijn een soort moderne mond-tot-mond-reclame”, lacht Ahmet. “We krijgen daar veel klanten op binnen. Als je op Google een autobedrijf in Zwolle zoekt, staan we niet als eerste bij de zoekresultaten. Maar wie even doorscrollt, kiest via die aanbevelingen van anderen toch vaak voor ons.”

Omslagpunt

Sinds 2001 onderneemt hij voor zichzelf, na een aantal jaren in loondienst. “Waarom? Omdat ik het gevoel wilde hebben ondernemer te zijn”, geeft hij zelf als verklaring. In 2007 verhuist Medkar naar de huidige locatie. “Dat was net het moment dat de crisis uitbrak. Dat waren een paar moeilijke jaren. Maar vanaf 2015 hebben we de opgaande lijn weer te pakken. Bij de verkiezing van onafhankelijk Bovag-autobedrijf van dat jaar zaten we bij de laatste tien. Dat was voor mij een omslagpunt. Ik besloot het anders aan te pakken, met een ervaren monteur erbij. Vanaf die tijd zijn we flink gegroeid.”

Meer verstand van de boekhouding

Die nominatie was ook de reden om bij Alfa aan te kloppen. “Als je groeit moet je ook je boekhouding in orde hebben. Daarvóór had ik er geen kaas van gegeten. Nu wel. Door Alfa heb ik er veel meer verstand van gekregen. Ik ben nu iemand die echt op de cijfers stuurt. Achteraf zeg ik weleens: dat had ik veel eerder moeten doen. Het loopt perfect, ik ben heel tevreden over Alfa. Ik ben door Alfa ook zelf gaan inboeken. Dat versterkt je inzicht in de cijfers nog meer.”

Koken

Zelf sleutelt Ahmet weinig meer. “lk ben de laatste jaren meer achter de balie bezig, met offertes en het helpen van klanten. Daardoor hebben we er ook een occasiontak bij kunnen nemen, daar heb ik nu tijd voor.” Laatste - overbodige - vraag: een automonteur, die móet haast wel autogek zijn? Verrassend antwoord: “Nee, helemaal niet. Dat komt misschien wel omdat ik al zo lang tussen de auto’s zit. Natuurlijk vind ik auto’s wel leuk. Maar ik ben niet zo iemand die in zijn vrije tijd een oldtimer helemaal uit elkaar haalt. Wat ik dan wel doe? Koken. Daarin vind ik mijn rust en ontspanning.”

 

Erik Wijnne

Erik Wijnne

Klantbeheerder


Meer over Erik