Banner

De klantbeheerder die gaat als de brandweer: Rob Roorda

25 september 2020 | Door:  Rob Roorda

Het kan zomaar gebeuren dat z’n collega’s van Alfa in IJsselmuiden Rob Roorda hard het pand uit zien rennen. En nee, dan is het werk van klantbeheerder hem niet te veel geworden. Hij moet dan als een haas naar de buren: de vrijwillige brandweer van IJsselmuiden. “Maar ik zorg er wel voor dat ik niet oproepbaar ben als ik verplichtingen bij Alfa heb”, lacht parttime-brandweerman Rob. Het is een vrij opmerkelijke bijbaan voor een klantbeheerder - al brengt die functie weleens met zich mee dat hij ook andere brandjes moet blussen, zoals een geschil met de fiscus.

“Ja, wat doe je als klantbeheerder? Dan ben je het aanspreekpunt voor een klant die vragen heeft of als er bijzonderheden zijn. Dat doe ik niet alleen: je hebt een assistent-accountant en bij bijzondere vragen schakel ik een collega in. Dat kan een fiscalist zijn, of een bedrijfskundig adviseur. In overleg kijk je dan welke collega het beste past bij die vraag of werkzaamheden. Dat kan per vraag weer verschillend zijn.”

Al twee jaar na zijn aantreden bij Alfa kreeg hij die rol van klantbeheerder. Word je meteen door de klanten geaccepteerd als nieuwkomer van 26? Rob: “Dat gevoel dat je je moet bewijzen heb ik de eerste paar keer wel gehad. Je weet: degene vóór jou had veel meer Alfa-ervaring. Maar je merkt al heel snel dat jij meer weet dan de klant. Bijvoorbeeld over een onderwerp als fiscaliteit. En dan maakt leeftijd ineens niet meer uit.”

Mini-bikes bouwen

Het zag er niet eens naar uit dat Rob nog eens op een accountantskantoor terecht zou komen. “Op m’n twaalfde, dertiende vond ik het leuk om mini-bikes te bouwen, replica’s van kleine motoren van een meter lang. Daar reden we zelfs Nederlandse kampioenschappen mee. Een werktuigbouwkundige opleiding had misschien meer voor de hand gelegen, maar meer dan een hobby was het niet. Ik kon goed rekenen, maar een accountantsstudie had niet mijn eerste interesse. Uiteindelijk heb ik op de havo toch voor hbo-accountancy gekozen.”

Mkb-bedrijven

Als klantbeheerder heeft hij een mix van bedrijven: tweederde agro, eenderde midden- en kleinbedrijf. “Als bijbaan heb ik voor ik bij Alfa kwam een jaar of tien bij twee boeren gewerkt. Die sector ken ik dus vrij aardig. Toen het mkb erbij kwam, merkte ik dat er niet heel veel verschillen zijn. Een jaarrekening blijft een jaarrekening. En mkb-bedrijven voeren de administratieve werkzaamheden meestal zelf uit, agrarische ondernemers laten het veelal aan ons over.”

Studie tot accountant

Ondertussen volgt hij ook nog een studie tot accountant. “Het is een studie van drie jaar. Ik ben halverwege. Het loopt voorspoedig en het is leuk om te doen, maar het is zwaar. Ik wil me graag ontwikkelen. Kijken hoe ver ik kan komen. Ik ben ook alweer bezig met een interne opleiding, een persoonlijk ontwikkeltraject. Dat is erop gericht dat je meer inzicht krijgt in wie je bent, hoe je reageert in bepaalde situaties, hoe je communiceert. Dat soort vaardigheden wordt steeds belangrijker bij Alfa.”

Koe in de sloot

En goed om te weten dat - mocht er brand uitbreken - er een brandweerman voorhanden is in het gebouw in IJsselmuiden. “Als je de hele dag achter je bureau zit, is het ook wel weer fijn om iets met je handen te doen. En je doet het ergens voor”, verklaart hij over zijn keus. Al blijft het niet altijd bij een verdwaalde koe in de sloot. “Er zijn ook situaties bij klanten van Alfa die je kent. Dan ben je eerst als brandweerman in de weer en een paar weken later zit je als klantbeheerder weer tegenover die persoon.” Als oproep-brandweerman houdt hij wel rekening met zijn Alfa-agenda. “Als ik overdag geen verplichtingen heb kan ik mee. En ‘s nachts natuurlijk. Eén keer per zes weken heb ik piketdienst in het weekend, dan ben je verplicht om op te komen.”