Banner

Chris Boers: “Deze rol past perfect bij me”

26 november 2023 | Door:  Chris Boers

Het was niet gek geweest als Chris Boers het tuinbouwbedrijf van zijn vader had overgenomen. Echter, het lot besliste anders toen tijdens zijn studietijd een agrarische stage in Canada niet door kon gaan. Chris moest een andere keuze maken en was daar eigenlijk wel snel uit. “Ik dacht terug aan mijn schooltijd. Als ik door het raam naar buiten staarde, zag ik daar aan de overkant altijd al in grote letters ALFA op een gebouw staan. Toen ben ik daar eens naar binnen gelopen om te vragen of ze niet een stageopdracht voor me hadden. Die hadden ze wel. Van het een kwam het ander en eigenlijk ben ik nooit meer weggegaan”. Hoog tijd om eens kennis te maken met Chris Boers. Dé senior bedrijfskundige van Alfa Naaldwijk …

“Op de kop af 22 jaar werk ik nu voor Alfa”, rekent Chris me snel even voor. “Lang geleden ben ik begonnen met een snuffelstage en via assistent accountant ben ik nu al een tijd werkzaam als senior bedrijfskundige.” Hij heeft het nog steeds enorm naar zijn zin. “Waarom ik niet eens bij de buren ga kijken of het gras daar groener is?”, herhaalt Chris de vraag. “Waarom zou ik? Mijn hart ligt hier in het Westland, ik ben geboren en getogen in ‘Nalek’. Mijn kinderen zitten hier op school, ze voetballen hier, ik loop hier hard en ik ken hier heel veel leuke mensen.” Daarbij komt nog dat Chris zijn hart verpand heeft aan de tuinbouw. “Ik kom uit een tuinbouwnest, ik ken heel veel mensen met een tuinbouwbedrijf. Hier bij Alfa kan ik deze twee werelden heel goed combineren. Mijn achtergrond als spruit van een tuinbouwfamilie helpt heel goed mee. Ik kan me goed met de klanten identificeren, ik weet wat er gevraagd wordt, ik weet wat er speelt. Deze rol past perfect bij me.”

Proactief

Het werk van Chris is heel divers. “Dat maakt mijn werk ook leuk”. Adviseren van klanten en klantbeheerders bijvoorbeeld. Met zijn ervaring kan hij veel voor zijn klanten betekenen. “Het leukste is toch wel om bij de klanten over de vloer te komen”, zegt Chris. “Gewoon om te bomen over het vak. Om samen te kijken wat er beter kan of anders moet. Of juist uitspreken waar de klant heel goed in is. Ik heb veel kennis opgebouwd in de loop der jaren,  daardoor weet ik dat je beter proactief dan reactief kunt handelen! Dat is niet altijd makkelijk en daar wil ik de komende jaren dan ook nog meer in groeien.”

Mosterd

‘Wat is eigenlijk een subsidie?’ ‘Goede vraag’, grinnikt Chris. ‘Een uitkering door de overheid aan burgers, bedrijven en/of instellingen staat te lezen als je het woord subsidie opzoekt op internet. Maar het is natuurlijk veel meer dan dat. “Je kunt het eigenlijk vergelijken met een soort puzzel. Ik probeer bedrijven voor te bereiden op hulp van de overheid in de vorm van potjes met geld. Er zijn veel verschillende subsidies beschikbaar voor bijvoorbeeld tuinbouwbedrijven. Maar klanten en klantbeheerders moeten wel weten wat ze daarvoor moeten doen en laten. Ze moeten weten wanneer deze subsidies kunnen worden aangevraagd en ze moeten een duidelijk beeld hebben van wat ze daar allemaal voor moeten klaarzetten aan papierwerk. Daar help ik ze bij.  Ik adviseer mijn klanten, maak ze attent op wat er komen gaat en zorg dat ze de juiste voorbereidingen treffen. Dat gaat om grote bedragen. Klanten moeten wel op tijd kunnen reageren. Het kan zomaar zijn dat ze een paar minuten te laat op de verzendknop drukken en dat er tienduizend euro aan subsidie aan hun neus voorbij gaat. Ik ben er om dat te voorkomen. Ik zeg tegen mijn klanten, maar ook tegen klantbeheerders van Alfa: Let op, bereid je goed voor! Zo voorkom je dat de druiven zuur zijn. Inmiddels ben ik zo bekend in deze ‘subsidiewereld’ dat ik wel weet waar ik de mosterd moet halen. Dat is voor klantbeheerders en klanten een fijne wetenschap. Dit is ook een van de onderdelen van mijn werk en gelukkig vind ik dat weer erg leuk om te doen.”  

Noord Oost Zuid Westland

De komende jaren verwacht Chris verder te gaan met het speuren naar subsidies en het helpen van zijn klanten in de tuinbouwsector. “Ik geniet van de goede sfeer binnen het bedrijf, maar ambities om de directie te versterken heeft Chris niet direct. Ik zit al met directies van al mijn klanten om tafel, dan hoeft die van Alfa er niet per se meer bij”, grapt Chris.

“Ik wil graag nog  beter worden in wat ik nu al doe. Daar is voor mij nog genoeg uitdaging in te vinden, daar wil ik lekker mee door. Door mijn kennis op het gebied van bijvoorbeeld subsidies, geef ik adviezen van Noord tot Zuid. Alle aansprekende tuinbouwgebieden. Dat vind ik leuk; kennis delen met anderen. Het voelt heel goed op deze manier bij Alfa betrokken te zijn.” Toch blijft het Westland de vertrouwde thuisbasis. “Laat mij maar lekker langs de lijn staan bij v.v. Naaldwijk om te kijken bij mijn voetballende kinderen. Hier voel ik me toch altijd het fijnst.” Zo gaat Chris de komende jaren nog wel even door met het speuren naar kansen voor zijn klanten. Daar zullen ze maar wat blij mee zijn! “Het verandert wel door de tijd heen, het werk verandert, je zit niet vastgeroest bij Alfa.”

Chris Boers

Chris Boers

Sr. bedrijfsadviseur

088 2532450 | cboers@alfa.nl


Meer over Chris