Banner

De tijd van de schoenendoos is voorbij

01-05-2023 | Door:  Trudy Aardenburg

Het was een noodgreep. Op het laatste moment bleek zijn afstudeeropdracht niet door te gaan en moest hij op zoek naar een andere. Op donderdag belde hij met Alfa, op vrijdag ging hij op gesprek en op maandag kon hij starten. Adviseur Peter Bijvoet van Alfa Accountants en Adviseurs in Heerhugowaard is nog altijd heel dankbaar dat 15 jaar geleden zijn eerste stage werd afgezegd…

“Het gevoel was goed en de klik er direct, heel bijzonder. Zeker omdat ik destijds nog helemaal niet wist wat ik met mijn studie Bedrijfseconomie wilde doen. De studie was zo breed dat ik alle kanten op kon. Het werd binnen Alfa uiteindelijk een baan als assistent accountant en dat bleek die eerste jaren een schot in de roos.”

Automatisering

De interesses van Peter lagen echter ook op het gebied van automatisering. Toen tien jaar geleden Alfa breed een vraag werd uitgezet over wie het nieuwe boekhoudpakket wilde testen, stak Peter dan ook direct zijn hand op. “Ik houd ervan om ergens in te duiken. Dat in combinatie met mijn accountancy achtergrond en interesse voor ICT maakt dat ik niet alleen het pakket qua gebruiksvriendelijkheid kon testen, ik kende echter ook de gevolgen van bepaald handelen. Hierdoor bleek mijn bijdrage extra waardevol.”

Efficiency

En die bijdrage die viel ook op het hoofdkantoor op. Zij vroegen Peter om Alfa breed te helpen met advies op het gebied van automatisering en te helpen als het gaat om de inrichting en het onderhoud van de software. En zo geschiedde. Inmiddels is hij een expert en voor collega's en belangrijke vraagbraak. Peter werkt inmiddels de helft van zijn tijd voor klanten in de regio Heerhugowaard en de andere helft geeft hij door het hele land trainingen, denkt hij samen met een team van experts na over het onderhoud en het verbeteren van processen en de software, vormen zij een Alfa brede helpdesk. 

“ICT-ontwikkelingen houden nooit op. Dan maakt mijn werk zo boeiend en het geeft enorm veel voldoening. Wanneer het mij lukt om binnen elk kantoor bepaalde werkzaamheden efficiënter en daarmee gemakkelijker te maken voor mijn collega’s, dan is mijn werk geslaagd. Zeker in deze tijd van schaarste op de arbeidsmarkt is het van belang dat we zaken kunnen vereenvoudigden en daarmee dus tijd besparen.”

Toch is er, volgens de vader van drie en groot Oostenrijk fan, nog een mooie kant aan zijn werk; het adviseren en daarmee helpen van zijn klanten, de ondernemers in de regio. “De ene dag ben ik in Schagen, de volgende in mijn woonplaats Langedijk of verderop richting Hoorn. Elk bedrijf dat ik bezoek heeft een verhaal, elke ondernemer heeft zijn zorgen en de boekhouding is meestal niet een favoriete hobby. Wat mij betreft houden zij zich dan ook bezig met de ontwikkelen binnen hun eigen branche en houd ik de ontwikkelingen op het gebied van de automatisering van de boekhouding voor ze bij.” 

Koekjes

Het sneller schakelen en handelen. Zorgen voor tijdswinst door met een druk op de knop de maandcijfers tevoorschijn te toveren. De digitalisering gaat steeds een stapje verder. Al blijft het klantcontact altijd volgens Peter: “Het voeren van gesprekken en dus het persoonlijke contact blijft altijd. Alleen zijn die afspraken minder frequent. De tijd van het fysiek afgeven van de boekhouding in een schoenendoos is nagenoeg voorbij. En daarmee ook de tijd dat we in het pakketje met de bonnetjes een pak koekjes of ander lekkers vonden. Maar dat is dan ook echt het enige nadeel.”