Banner

Scoren met voetbalplaatjes én vooral historische plaatjes

12 mei 2020 | Door:  Klaas de Vries

Hij is - in volstrekt willekeurige volgorde - echtgenoot van Simone, raadslid voor de lokale partij DSW (Duurzaam Sterk Westerveld), bedenker van de lokale plaatjesacties voor supermarkten, organisator van helikoptervluchten, vader van drie kinderen, lid van de Provinciale Staten voor Sterk Lokaal Drenthe en wielrenner. Maar het zijn vooral die lokale plaatjes die Alfred Schoenmaker uit Diever van de straat houden. “Ik schat dat we voor inmiddels 900 supermarkten in heel Nederland en België al zo’n actie hebben georganiseerd.” En het einde is nog niet in zicht.

Retrospect Boekproducties heet het bedrijf van Alfred en Simone, maar die naam slaat vooral op het verleden van het bedrijf. Alfred: “Ik was gestopt als rayonmanager bij een uitvaartverzekeringsmaatschappij en kwam in contact met een journalist die historische boekjes over dorpen maakte. Hij werkten samen met de lokale supermarkt voor de spaaractie. Ik vond het een leuk product en zei: ik ga met jouw boekjes supermarkten benaderen. Maar het probleem met die boekjes was: je had er altijd te veel of te weinig. Voor de supermarkt was het een leuke actie voor bestaande klanten, maar die trok er geen nieuwe klanten mee.”

Ingangen in de retail

Het levert Alfred en zijn toenmalige compagnon geen gouden bergen op, maar wel veel ingangen in het retailcircuit. Als hij een keer met een ondernemer spart over een actie, valt het kwartje: de bekende voetbalplaatjesacties met eredivisievoetballers vertalen naar lokaal, met voor zowel jeugd- als seniorenspelers. “Ik had meteen door: dit is een goed idee, dit moet ik gaan uitwerken. Maar: hoe ga je het fotograferen? Wie gaat de albums en de stickers drukken? Hoe moet je stickers snijden? Hoe stop je ze in zakjes? In januari 2009 had ik het idee. In oktober van dat jaar waren we er klaar voor.”

Flowpackmachine

‘Klaar’ tussen flinke aanhalingstekens, zegt Alfred met een gulle lach. “Voor het inpakken van de stickers kochten we een eigen flowpackmachine. Die kwam een week voor het begin van de eerste actie binnen. De leverancier zegt: je hebt wel drie maanden nodig om de machine te leren kennen hoor. Mooi, antwoordde ik, we hebben precies een week!”

Eind goed, al goed. “Toen we de eerste actie met lokale voetbalplaatjes organiseerden, kregen we aandacht van RTL4, het Jeugdjournaal en SBS6. Dat scheelt wel in bekendheid. Twee weken later belde Unilever. Of we op basis van exclusiviteit wilden samenwerken.” Elf jaar later is Retrospect Boekproducties een bedrijf met tien vaste medewerkers en een extern team. Ook echtgenote Simone draait vanaf het begin mee in het bedrijf. Van Noord-Nederland breidde Alfred zijn werkgebied uit tot het hele land. Ook Belgische supermarkten - de bekende Carrefour - doen zaken met ‘dien Ollander’.

Historische plaatjes

Ruim 900 supermarktondernemers van alle winkelformules mag hij zich tot klant rekenen. In tegenstelling tot de historische boekjes trekken de voetbal- en sportplaatjesacties wél extra omzet aan. “Maar je kunt het niet elk jaar doen. Ik zeg altijd: organiseer het eens in de vijf jaar.”

Dat eerlijke advies leverde Alfred een dip in de handel op. Daarom begon hij met dierentuinplaatjes. “Maar dat was wel wat minder.” Totdat hij weer middenin de roos mikt. Hij herinnert zich het begin met historische boekjes en komt op het idee van de historische stickerplaatjes, ook lokaal. “Dat deden we in een paar winkels. Veel verwachtte ik er niet van. Maar een ondernemer die de actie oppakte had acht weken lang een kerstomzet. Out of the blue hadden we een concept dat misschien nog wel succesvoller was dan voetbalplaatjes.”

Ver in service

Concurrentie is er amper. “Er is nog één andere serieuze speler op de markt, maar we respecteren elkaar. Retrospect is preferred supplier bij Jumbo, maar ik heb hen zelf geadviseerd om met twee leveranciers in plaats van één te gaan werken. Voor nieuwkomers op de markt is het vaak veel te complex. We hebben in het begin vele dure fouten gemaakt. En we zijn heel loyaal aan onze klanten. Een supermarktondernemer in een plaats hoeft niet bang te zijn dat ik naar een concurrent stap. We gaan heel ver in service. Als een ondernemer belt dat hij te weinig stickers heeft, rijden we desnoods dezelfde dag nog naar Zuid-België. Je kunt al mijn 900 klanten bellen, maar ik weer zeker dat er niet één ontevreden is.”

Coronacrisis

Door de coronacrisis zijn geplande acties even uitgesteld.” In weken als deze betekent dit naar schatting zo’n tachtig procent minder omzet. Maar supermarkten zijn wel de laatste winkels die hard geraakt gaan worden door de crisis”, zegt Alfred met Drentse nuchterheid.

Alfa Accountants

Alfa Accountants is zijn financiële back-up. “Mijn ex-compagnon zat bij Alfa Accountants. Het was logisch om daar ook naar toe te gaan. Alfa Accountants adviseert ons overal over, ook toen onze compagnon uit de VOF stapte, omdat hij met pensioen ging. Alfa Accountants weet hoe alles in elkaar zit. Als er iets is veranderd, word je meteen geïnformeerd. Je krijgt een nieuwsbrief, of onze klantbeheerder Klaas de Vries belt op. Het gaat op een prettige manier. Alfa Accountants denkt altijd met ons mee.”

Klaas de Vries

Klaas de Vries

Senior klantbeheerder

088 2532204 | kdevries@alfa.nl


Meer over Klaas