Banner

“Konden we specialistische kennis niet op een betere manier op het boerenerf krijgen?”

1 februari 2024 | Door:  Frank Heijnen

Artificial intelligence. Autonome voertuigen. Camerabesturing. Robotica. Het zijn geen termen die je 1-2-3 in verband brengt met de akkerbouw. Als het aan Doorgrond ligt, komt daar snel verandering in. De start-up van drie HAS-studenten in Dronten is pas vijf jaar echt aan de slag, maar groeit als de spreekwoordelijke kool op het land. Doorgrond ('voor de internationale markt is de naam Smart Agri Technology') fungeert als servicepunt tussen fabrikant van slimme oplossingen en de gebruiker, de boer op het land. 

ICT heeft zo'n beetje elke sector in z'n greep. Alleen de akkerbouw blijft traditioneel een beetje achter. Er gebeurt genoeg, daar niet van weet Han Hilbrands, met Jeroen Wolters en Jorick Lambers de grondleggers van Doorgrond. “Op de Hogere Agrarische School hebben we stages gedaan bij fabrikanten en distributeurs van agrarische technieken, ook richting software. We zagen dat er heel veel mogelijk was met software. En dat er naar verhouding heel weinig mee werd gewerkt in de praktijk." Een eigen onderzoek wijst uit hoe dat komt. Han: “De kennis die een fabrikant heeft, gaat vaak over een paar schijven naar de eindgebruiker. Er ontstaan problemen in de kennisoverdracht van heel specialistische technieken. Konden we die kennis niet op een betere manier op boerenerf krijgen?" 

Intermediair tussen fabrikant en eindgebruiker 

Het is het begin van het Doorgrond-concept: als intermediair optreden tussen (buitenlandse) fabrikanten en distributeurs en de eindgebruiker op de Nederlandse markt. Aan slimme technieken ontbreekt het immers niet. Spotsprayen bijvoorbeeld, om met camerabesturing heel gericht gewasbescherming uit te voeren. Cameragestuurd schoffelen. Of zelfs een autonoom rijdende trekker. Maar wil de van oudsher traditionele doelgroep wel aan die science fiction op z'n land? Han, met een lachje: "Zo gauw het geld oplevert wel! Maar wat het vaak is met nieuwe technieken: je moet eerst bewijzen dat het werkt. Zo'n machine is dertig procent ijzer en zeventig procent software. Daar moet je in de praktijk eerst ervaring mee opdoen." 

Eerste bestellingen voor 2025 

Inmiddels heeft Doorgrond de groei te pakken. Van een driemanschap verdubbelt de start-up dit jaar in omvang. Onder meer door de populariteit van de spotsprayer. "We hebben in het najaar constant wel telefoontjes van boeren gehad, die wat wilden met de spotsprayer. Het is nu iets minder, omdat ze weten dat-ie bij de fabrikant is uitverkocht. Er komen er dit jaar weer negentig bij. De eerste bestellingen voor 2025 hebben we al binnen." 

Actief in het buitenland 

Ook houden de drie oren en ogen open voor andere innovatieve ontwikkelingen. "We zijn ook al bezig met een stukje ziekteherkenning op plantniveau met een camera. Dat is de toekomst, dat ontwikkelt zich steeds meer." Inmiddels beperken de activiteiten van Doorgrond zich niet meer tot de Nederlandse markt. Ook in het buitenland zijn al de eerste stappen gezet. Het 'businessmodel' is immers overal effectief, weet Han. "De spotsprayer komt uit Zwitserland. Maar de Zwitserse markt is een heel andere dan de Nederlandse markt. Kijk, de markt voor een computer of een telefoon is overal wel dezelfde. Maar in de agrarische sector heb je overal te maken met een andere grondsoort. Op elk continent heb je weer andere problemen. Wat wij doen is die fabrikant helpen met een stukje implementatie in de markt." 

Service en support 

En niet alleen de implementatie, ook service en support is bij Doorgrond in goede handen. “We bieden 24 uur service en helpen de boer op het land.  Met software kun je ook heel veel op afstand regelen.” Voor de financiële service en support kwamen de drie uit bij Alfa. “Logisch”, zegt Han. "Mijn ouders hebben een melkveebedrijf en zijn er klant. Zo kwamen ook wij bij Alfa terecht." Een ongeduldige klant, noemt hij Doorgrond met een knipoog. "Als wij een idee hebben moet het gisteren zijn uitgevoerd. Van Alfa vragen we dan ook om snel te schakelen. Uiteindelijk komt alles goed." Zoals met de verandering van juridische structuur. "We zitten in een heel specifieke branche, één waarvoor geen standaard algemene voorwaarden zijn. Daarom hebben we eigen algemene voorwaarden gemaakt. Dat moet juridisch dan wel helemaal dichtgetimmerd zijn. Daar heeft Alfa ons goed in begeleid."

Frank Heijnen

Frank Heijnen

Senior klantbeheerder

088 2532269 | fheijnen@alfa.nl


Meer over Frank