Banner

‘Binnen een paar maanden stonden er allemaal goede doelen op de stoep’

20 oktober 2020 | Door:  Klaas de Vries

Nog maar drie jaar geleden staat Jeroen de Rooij met zijn Mobile Interaction Company in Mens in bedrijf, Alfa’s relatiemagazine. Hij ontwikkelt interactieve storytelling campagnes met gebruikmaking van sms. Oktober 2020. Nog altijd is het bedrijf actief in de mobiele interactie, maar nu met inzet van alle digitale communicatiemiddelen. En voor een heel mooie doelgroep: goede doelen en culturele instellingen. Van vier medewerkers is Mobile Interaction Company gegroeid naar tien. Jeroen: “De komende jaren gaan we dat aantal nog wel een keer verdubbelen.”

Drie jaar terug kon founder Jeroen de Rooij nog koketteren met grote namen als Talpa, RTL6, detacheerder Brunel en schoonmaakbedrijf Gom. In 2020 zijn het namen als het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Longfonds, het Koningin Wilhelminafonds, Stadsmuseum Harderwijk, de Hartstichting, het Rode Kruis en Natuurmonumenten. “We deden een paar jaar terug een project voor Amnesty”, verklaart hij de opvallende switch. “Als een van de eersten in Nederland hebben we de betaalapp Tikkie in die actie geïntegreerd om mensen te laten doneren. En met succes. Binnen een paar maanden stonden er allemaal goede doelen op de stoep: ‘Kunnen jullie ook zoiets voor ons doen?’ Klanten melden zich spontaan aan.” En, lachend: “Maar het blijft nog wel hard werken!”


Mobiele collecte

Een voorbeeld van de activiteiten van Mobile Interaction Company is de mobiele collecte voor het Longfonds. Corona zette een streep door het huis-aan-huis-collecteren. De oplossing: de 30.000 collectanten gaan collecteren met hun mobiele telefoon. Zij stuurden al hun WhatsApp-contacten een verzoek om te doneren. Zo kwam er alsnog een bedrag van enkele tonnen binnen, waar het Longfonds anders geen cent had gezien.

Ander voorbeeld: tijdens The Voice Kids konden kijkers via Instagram en een app wensen achterlaten voor kwetsbare kinderen. Een gat in de markt? “Er zijn wel wat meer partijen die hiermee bezig zijn. Maar de manier waarop wij het benaderen is uniek. Er is niemand anders die zich met de combinatie van kennis, ervaring, techniek en advies richt op de non-profitsector.”

Creativiteit

Wat Mobile Interaction Company toevoegt, is niet alleen maar de techniek. Er komt ook creativiteit aan te pas, om het verhaal van een goed doel of een museum met impact over te brengen. ‘Mobiele storytelling campagnes’ noemt hij het zelf, bedoeld om de betrokkenheid van de doelgroep te vergroten. “Je kunt er alle gangbare mobiele messaging voor gebruiken: Sms, sociale media zoals WhatsApp, Facebook, Instagram of Linkedin maar ook een chatbot. Het resultaat verschilt uiteraard per doel: hoeveel vrijwilligers hebben ze, hoeveel communicatiekracht zit erachter? KWF bijvoorbeeld is een van de grootste goede doelen. Daar kunnen mensen aardig voor in de bus blazen.”

Businessmodel

Maar zijn goede doelen niet per definitie opdrachtgevers, die heel goed op de kosten moeten letten? “Toen we bij deze doelgroep uitkwamen, hebben we natuurlijk wel gekeken of er een businessmodel op past. Opdrachtgevers betalen een fee om ons platform onbeperkt in te zetten. Ze moeten wel voldoen aan de norm voor fondsenwervers: voor elke euro die zij uitgeven, moeten ze er minimaal vijf binnenhalen. Daar komen ze op deze manier met gemak aan.”

Social impact

Afgezien dat de goede doelen markt hem ‘in de schoot geworpen’ werd, voelt Jeroen zich er ook goed bij. “Wij kunnen er een boterham mee verdienen. En dat we er social impact mee bereiken is natuurlijk mooi meegenomen. Het één hangt nauw samen met het ander. Ik ben zelf ook nauw betrokken bij goede doelen, door actief met hen mee te denken. Ja, deze doelgroep past heel goed bij ons.”

Tiende medewerker

Zeker in de coronatijd ziet hij de belangstelling voor mobiele communicatie toenemen. “Drie jaar terug waren we met z’n vieren. We hebben net de tiende medewerker aangenomen. En ik zie ons de komende jaren nog wel een keer verdubbelen. Onze oplossing is het antwoord op de vragen waar organisaties voor staan: waarom zou de achterban doneren, deelnemen of zich verdiepen in het aanbod van de organisatie? Oftewel: what’s in it for me? En wat fysiek minder goed mogelijk is, kunnen wij mobiel voor hen oplossen. Daar kunnen wij heel veel in betekenen.”

Nog altijd is de relatie met Alfa in Hoogeveen hecht. (‘Ons bedrijf zit in Zwolle, maar ik woon zelf in Hoogeveen.’) “Vanaf ons startmoment ben ik klant bij Alfa. En dat bevalt nog altijd goed. Alfa kan over alles meedenken. Ik word er gewoon volledig ontzorgd op het fiscale- en het administratieve vlak.

Klaas de Vries

Klaas de Vries

Senior klantbeheerder

088 2532204 | kdevries@alfa.nl


Meer over Klaas