Banner

NOW in de verlenging

21 oktober 2020

Het is je ongetwijfeld niet ontgaan: ondernemend Nederland maakt zich op voor de derde tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW 3). Hoewel hij veel op zijn voorgangers lijkt, gaat het opnieuw om een afzonderlijke regeling met eigen voorwaarden. En nu? Aanvragen? Opnieuw of misschien voor de eerste keer? Ga ik het redden met de NOW? Of is er méér nodig in mijn bedrijf? Alfa denkt graag met je mee.

Toevoeging 11 december: Begin december 2020 heeft de overheid bekendgemaakt  de  NOW-regeling  in het eerste kwartaal van 2021 niet af te bouwen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2020. De vergoedingspercentages van de NOW blijven gelijk aan het laatste kwartaal van 2020 net als de omzetdrempels. Lees meer in dit artikel.

Een derde editie van de noodmaatregel. Helaas is deze nodig. Zeker nu we een zogenaamde tweede golf beleven waarin het coronavirus zijn gevolgen doet gelden in maatschappij en economie. Na de eerste noodmaatregel hebben diverse ondernemers bewust afgezien van NOW 2, omdat zij zagen dat zij de omzet, ondanks de omstandigheden, op een aanvaardbaar niveau konden houden. Nu het doorstaan van de coronabeperkingen een kwestie van een lange adem lijkt te worden, komt NOW misschien toch (weer) in het blikveld.

Inhoud van de subsidieregeling NOW 3

Waar hebben we het over? NOW 3 compenseert gedeeltelijk de loonkosten van ondernemers die zich in zwaar weer bevinden. De regeling kent drie tranches: de derde, vierde en vijfde (de overheid telt de tranches na NOW 1 en 2 gewoon door). In onderstaand overzicht hebben we de belangrijkste gegevens samengevat.

Voor de derde tranche wordt de omzetdaling gerelateerd aan de omzet in 2019 gedeeld door vier. De periode –van drie maanden– waarover je de omzetdaling berekent, kan starten op 1 oktober, 1 november of 1 december 2020.

Redenen om contact met elkaar te hebben

Je begrijpt dat wij in het kader van deze nieuwsbrief de subsidieregeling slechts in enkele pennenstreken voor je kunnen uittekenen. Uiteraard zijn er allerlei nuances en aanvullende voorwaarden als het gaat om het vaststellen van de periode van de omzetdaling, de subsidiehoogte, de opslag voor werkgeverspremies, de loonsom, verplichtingen van de werkgever, kortingen op de subsidie en noem maar op. Dat zijn allemaal redenen waarom je contact met ons zou willen zoeken, indien je erover denkt gebruik te maken van NOW 3.

Net zo belangrijk –of misschien wel belangrijker– als de vraag of de subsidie (voorlopig) voldoende is om je door de economische malaise heen te helpen, is de vraag of er méér nodig is voor jouw bedrijf. Moet je nadenken over reorganisatie en ontslag? Hoe ziet jouw personeelsbestand eruit? Hoe zijn jouw loonkosten opgebouwd? Is het mogelijk te flexibiliseren of op kosten te besparen? Wordt het tijd voor een andere inzet van personeel? Hoe ga je ermee om als jouw medewerkers nu noodgedwongen thuis zitten?

Bel jouw personeelsadviseur

Over al die vragen denken onze personeelsadviseurs in deze tijd graag met je mee. Sowieso zullen zij je benaderen als wij contact met elkaar hebben gehad over NOW 1 en/of 2. Meer dan ooit is er reden het gesprek met elkaar aan te gaan. Een afspraak is zó gemaakt.