Banner

Bijtelling elektrische auto (onverwachts) al in 2020 naar 8 procent

2 juli 2019 | Door:  Jasper Gorter

De bijtelling voor het privégebruik auto van de zaak gaat vanaf 2020 voor nieuwe elektrische auto’s onverwachts omhoog van 4 procent naar 8 procent. Deze verhoging is onderdeel van het Klimaatakkoord dat vrijdag 28 juni is gepresenteerd.

Hogere bijtelling vanaf 2020 - bijtelling in 2021 tot 2026 en verder

De bijtelling voor nieuwe elektrische auto’s verdubbelt in 2020 naar 8% over de eerste € 45.000 van de cataloguswaarde. Voor het deel van de cataloguswaarde boven € 45.000 is de bijtelling 22%. Oorspronkelijk zou de bijtelling bij privégebruik van een zakelijke elektrische auto pas per 2021 omhoog gaan naar 8%.
 
In 2019 is de bijtelling nog 4% over de eerste € 50.000 van de cataloguswaarde. Na 2020 wordt de bijtelling in stappen opgehoogd naar 12% over de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde in 2021, 16% in 2022 en 17% in 2025. Vanaf 2026 geldt voor een elektrische auto dezelfde bijtelling van 22% als voor een gewone auto. Belangrijk hierbij is dat de 60 maanden lang het bijtellingspercentage houdt wat geldt in het jaar waarin de auto op kenteken wordt gezet.
 
Lees meer over de bijtelling in ons recente artikel
 

Wat gaat het schelen wanneer de bijtelling in 2020 omhoog gaat?

Bij een elektrische auto met een cataloguswaarde van € 50.000 is de jaarlijkse bijtelling bij op kenteken zetten in 2019 € 2.000. Op kenteken zetten in 2020 levert € 4.700 aan jaarlijkse bijtelling op. Dit scheelt per saldo circa € 1.350 netto aan belasting op jaarbasis, en over de gehele 60-maanden periode circa € 6.750 netto. 
Als het voor jou mogelijk en passend is, kan het bovenstaande reden zijn om nog in 2019 over te gaan tot aanschaf of lease van een nieuwe (zakelijke) elektrische auto in plaats van (bijvoorbeeld 2020). Kanttekening is wel dat de aangekondigde verhoging van de bijtelling nog niet is aangenomen door het parlement. De verwachting is dat dit later dit jaar gaat gebeuren. Er is daarmee ook nog een (kleine) kans dat de verhoging per 2020 niet doorgaat.

 

Afbouw stimulering afhankelijk van verkoop

Jaarlijks zal worden bekeken in hoeverre de verkoop van elektrische auto's de verwachting overtreft. Als er meer elektrische auto's worden verkocht dan verwacht, wordt de stimulering ervan versneld afgebouwd.
 

Geen accijnsverhoging benzine, wel diesel

De voorgenomen accijnsverhoging op benzine gaat niet door. De reden hiervoor is dat het kabinet de niet-elektrisch rijdende automobilist niet wil laten opdraaien voor de kosten die gepaard gaan met het stimuleren van elektrisch rijden. De accijns op diesel wordt zowel in 2021 als in 2023 met een cent verhoogd.
 

Rekeningrijden

In het Klimaatakkoord staan nog meer maatregelen om in 2030 49% minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 1990. Een daarvan is het rekeningrijden, dat per 2026 zal worden ingevoerd. Bij rekeningrijden betaalt de automobilist per gereden kilometer. In het Klimaatakkoord worden drie varianten van rekeningrijden, die nog nader onderzocht worden, genoemd.
 
Lees meer over de bijtelling in ons recente artikel
Jasper Gorter

Jasper Gorter

Hoofd vaktechniek fiscaal

088 2531011 | jgorter@alfa.nl


Meer over Jasper