Veel gestelde vragen - Overstappen naar Alfa

1. Hoe stap ik over van accountant?

Dat werkt simpel! Je gaat een overeenkomst aan bij Alfa en beëindigt het contract met je huidige accountant door middel van een opzegbrief. Vervolgens wordt je financiële administratie opgezet, er wordt een autorisatie gedaan en er worden afspraken gemaakt over de samenwerking.

2. Wat kost het om over te stappen?

Als je overstapt naar Alfa, dan nemen we een groot gedeelte van de kosten voor het omzetten van de financiële gegevens voor onze rekening. Daarnaast ontvang je een offerte voor alle werkzaamheden en adviesdiensten die we voor je uitvoeren. Zo zijn we transparant en weet je waar je aan toe bent.

3. Wat moet ik zelf regelen? 

Je bent zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van je huidige accountant. We hebben voor jou een opzegbrief opgesteld die je kunt versturen.

4. Wat regelt mijn nieuwe accountant?

Wij vragen alle relevante gegevens op bij je huidige accountant en wij regelen alle noodzakelijke machtigingen bij de Belastingdienst. Denk aan de kopie aanslagen en de uitstelregeling. We zorgen dat je (indien van toepassing) wordt meegenomen in de uitstelregeling van de Belastingdienst.

5.  Hoelang duurt de overstap naar een nieuwe accountant?

Dit kan vrij snel geregeld worden, mits we tijdig over de benodigde stukken beschikken. We begeleiden je bij de overstap en vragen daarbij om informatie over de bedrijfsvoering, aandeelhouders en/of privépersonen. Met jouw medewerking kunnen we de overstap zo soepel mogelijk laten verlopen.

6. Mag ik met mijn huidige software werken of moet ik overstappen op de software van de nieuwe accountant?

Alfa werkt met verschillende software pakketten die voor je branche of sector heel interessant kunnen zijn en dat kan een overweging zijn om over te stappen naar een nieuw pakket, maar dat bepalen we altijd in nauwe afstemming!

7. Hoe veilig is het overstappen van accountant?

Uiteraard zorgen wij ervoor dat de overdracht en opslag van alle gegevens niet alleen snel maar ook veilig gebeurt. In het collegiaal overleg met je huidige accountant maken we hier ook duidelijke afspraken over.

8. Krijg ik een vast contactpersoon?

Je krijgt een vast contactpersoon aangewezen waar je met al je vragen terecht kunt. Zo kunnen we snel en zorgvuldig met je schakelen.

9. Op welk moment kan ik overstappen?

Bij het overstappen draag je de administratie over naar Alfa en dit kan in principe op ieder moment in het jaar. Stap je na 1 januari over dan start Alfa met een nieuwe boekhouding in dat jaar waarbij we zoveel mogelijk gegevens proberen over te zetten.

10. Hoe werkt het als ik ook met mijn salarisadministratie wil overstappen naar Alfa?

De collega’s van Alfa Salaris en Personeel zorgen ervoor dat je bij het overstappen niet misstapt. Daarom nemen zij persoonlijk contact me je op zodra bekend is dat jij de salarisverwerking door ons laat verzorgen. Op deze manier zorgen ze er niet alleen voor dat er geen relevante informatie tussen wal en schip valt bij het inrichten en beoordelen van de administratie, maar peilen ze ook jouw behoefte aan onze HR-dienstverlening. Zo kunnen ze werkafspraken maken die overeenkomen met jouw wensen en dicht bij jouw praktijk staan.

11. Hoe wordt mijn overstap geregeld met de Belastingdienst?

Dat regelen wij voor je. Wij nemen contact op met de Belastingdienst en zorgen in afstemming met je vorige accountant dat de elektronische uitwisseling van gegevens wordt overgezet naar Alfa.

12. Waarom vindt er door Alfa nog vooronderzoek plaats?

We willen er zeker van zijn dat wij de dienstverlening die wij beloven ook echt waar kunnen maken. Dat kunnen wij pas doen als we zeker weten dat er geen risico’s, onvolkomenheden of wettelijke beperkingen zijn die dat belemmeren.

Terug naar de pagina over de overstapservice