Banner

Ondernemer van de maand - 'Je hebt het gevoel dat Alfa altijd voor je klaar staat'

22 februari 2017 | Door:  Kevin den Hartog

Je moet maar durven. In een tijd waarin de economie fors onderuit gaat je eigen zaak starten. In de detachering bovendien, een branche die juist door de recessie wordt meegesleurd. Maar negen jaar later hebben Theo en Wilma Simonis een bloeiend detacheringsbureau. Elke dag zijn namens WTS Detachering zo’n veertig specialisten op pad, vooral in de IT. Uitbreiden naar HR, financiële en secretaressediensten zijn nieuwe units die op dit moment worden opgezet en nog dit jaar live zullen gaan. Met de verhuizing naar een fraai oud herenhuis in Geertruidenberg is alvast voorgesorteerd op de groei. Naast de groei van specialisten in het veld is WTS Detachering inmiddels ook intern gegroeid. Daar waar Wilma en Theo samen zijn begonnen bestaat het team in totaal inmiddels uit 7 medewerkers intern.

“Ik kom zelf bij een landelijke speler in de detachering vandaan. Maar op een gegeven moment stond ik niet meer achter de kwaliteit. Je werd alleen maar op sales afgerekend, terwijl de ingezette medewerkers werden vergeten. Zij zijn wel de basis van het bedrijf. Dat kunnen wij beter, vonden we. Wilma was al zzp’er, dat is omgezet in een detachering. En ik ben op zoek gegaan naar klanten”, kijkt Theo Simonis terug naar het prille begin.

De eerste opdrachtgevers komen uit de netwerken die beiden hebben. De uitbouw van WTS Detachering lijkt succesvol te verlopen. “Maar ook wij hebben die dip gehad”, kijkt Wilma terug. “Al kwam die later, in 2012. Net als de concurrentie konden we niet meer aan  de geschikte opdrachten komen. Gelukkig kwam er op dat moment een grote nieuwe klant binnen.”

Het accent bij WTS Detachering ligt op IT-gerelateerde functies. Ook werkt het bedrijf met zzp’ers samen. Theo: “ Tegenwoordig doen we ook werving en selectie voor onze klanten. Doe je dat niet, dan haal je misschien een concurrent  binnen bij de klant.” Medewerkers worden gedetacheerd bij uiteenlopende bedrijven. “Het gaat vaak om bedrijven waar IT geen corebusiness is. Die hebben tijdelijk specialisten nodig. Bijvoorbeeld voor de bouw van een eigen datacenter of het aanpassen van de infrastructuur.”

Niet vastroesten in een baan

Andersom zijn veel medewerkers bewust op zoek naar een tijdelijke baan. Wilma: “Dat is toch wel iets van deze tijd, dat veel werknemers geen vaste baan meer willen. Ze willen niet hun hele leven lang op één plek vastroesten. Elke dag is dan hetzelfde: lopen alle systemen, is de backup goed? De IT’ers willen steeds in de keuken van andere  organisaties kijken, werken met nieuwe technieken.  Project van een aantal maanden en dan hup, op naar de volgende klus.”

Persoonlijke binding

Nu de economie weer overuren maakt, dient het volgende probleem zich aan: de schaarste aan goed personeel. “Je bent als detacheringsbureau altijd op zoek naar geschikte kandidaten. IT’ers komen overal aan de bak. Het wordt steeds moeilijker om die mensen te vinden. Daarom besteden we bewust veel aandacht aan die persoonlijke binding. Dat is nu net hetgeen wat ik bij mijn vorige werkgever miste”, constateert Theo. Wilma: “Ook omdat je mensen die je ergens detacheert vrij weinig ziet. Elke maand gaan we standaard langs bij onze medewerkers. Kopje koffie drinken, vragen of ze ergens tegenaan lopen. Of we ergens mee kunnen helpen. En is er niets, dan drinken we alleen samen die koffie. Dat vinden niet alleen onze medewerkers prettig, ook onze klanten valt het op en wordt als prettig ervaren. Als een gedetacheerde medewerker alleen maar  over de schutting wordt gegooit, krijg je nooit die binding. En dan blijven ze ook niet.”

Crowdfunding voor extra werkkapitaal

Huisaccountant is Alfa. En niet alleen voor de reguliere zaken. Theo: “We hadden extra werkkapitaal nodig voor de uitbreiding. Dat werd een moeilijk gesprek bij de bank. Alfa adviseerde: kijk eens naar crowdfunding. Een schot in de roos. Binnen een week hadden we het bedrag bijeen. Het was ook een heel goed plan, met dank aan Alfa. Ze hebben ons geholpen om het plan te finetunen en een goede begroting voor drie jaar te maken.” Sinds kort is Kevin den Hartog de klantbeheerder. “Kevin heeft de juiste drive. Hij geeft ons echt het gevoel dat Alfa altijd voor ons klaar staat.”

 

Kevin den Hartog

Kevin den Hartog

Adjunct directeur

088 2531974 | kdenhartog@alfa.nl


Meer over Kevin