Banner

De Scharrelboerderij: kinderopvang, BSO en dagbesteding in het buitenleven

22 april 2021 | Door:  Tom van de Wassenberg

Nog geen half jaar na de opening zit de groei er al flink in bij De Scharrelboerderij in Oss. Aan de Huizenbeemdweg, een stukje voorbij de kern van Oss, realiseerden Moniek Loeffen en Linda van Kilsdonk er hun gezamenlijke droom: een kinderopvang, een BSO en een dagbesteding voor ouderen. De één, Moniek, was intern begeleidster op een basisschool,
de ander, Linda, medewerkster communicatie bij de gemeente Oss.
Wat de twee samenbracht was de liefde voor het buitenleven en hun beide dochters in groep 4 van de basisschool.

Het idee om samen ‘iets’ te gaan doen speelde al langer in het hoofd van Moniek en Linda. “Wij zijn beiden zelf opgegroeid in een agrarische omgeving, met ruimte en dieren om ons heen. Het leek ons altijd een voorrecht om andere mensen mee te laten genieten van het buitenleven. Onder het genot van thee en veel chocola hadden we het er weleens over”, lacht Linda.

Het idee raakt in een stroomversnelling als er een boerderij te koop komt. De locatie lijkt ideaal: een klein stukje buiten Oss, met voldoende dorpen eromheen. Moniek: “In dat pand kwam eigenlijk alles samen. Linda heeft een ondernemersplan geschreven. Maar de bank vond het allemaal wel vrij spannend om te financieren. Destijds zat er nog een agrarische vergunning op het bedrijf en wij wilden er een maatschappelijke bestemming aan geven.
Er waren nogal wat vragen over veiligheid en gezondheid en er moesten onderzoeken worden gedaan, zoals een bodem- en een geluidsonderzoek.”

Persoonlijke aandacht

Financiering of geen financiering: de twee gaan alvast aan de slag met verbouwen.
Moniek: “Dat is gewoon lef geweest. En heel graag willen. We hadden gezien dat er heel veel vraag was naar kinderopvang en dagbesteding in een landelijke omgeving, met name met persoonlijke aandacht voor kinderen en ouderen. We hadden allebei de motivatie om hier iets neer te zetten.”

‘Het loopt storm’

Dat is inmiddels gebeurd. De Scharrelboerderij opende in november zijn deuren voor ouderen en een maand later voor kinderen. “Het loopt storm. We hebben folders huis aan huis bezorgd en verder heb je mond tot mond reclame”, zegt Moniek. Linda: “We kunnen hier op de boerderij allerlei werkjes doen. We stimuleren iedereen om met natuurlijke materialen te werken en zoveel mogelijk buiten te zijn. We hebben ook een knuffelschuur, daar staan de dieren in: konijnen, kippen, geiten en twee scharrelvarkens. Daar kunnen we met de kinderen spelen als het slecht weer is. We hebben heel veel ruimte voor de groepen op het kinderdagverblijf, meer dan wettelijk noodzakelijk is. Bewust, want we willen de kinderen en de ouderen echt die ruimte laten ervaren. En de huiselijkheid.”

Elf personeelsleden

Als intern begeleidster voor kinderen ‘voor wie het niet vanzelf gaat’ had Moniek al haar papieren, Linda is nog met haar studie bezig. Inmiddels zijn Moniek en Linda werkgever van elf personeelsleden. Moniek: “Linda is onze superexpert in social media.
Zij heeft een mooie advertentie gemaakt. Veel mensen willen hier graag komen werken.
We hebben zelfs meegemaakt dat ouders na een rondleiding om kennis te maken met het kinderdagverblijf zeiden: ‘Ik zou hier zo graag ook eens een dagje willen zijn!’
Ook zij vinden de dieren en de vrijheid fantastisch.”

Voordelen

De start was midden in coronatijd. Linda: “Daar hebben we wel pech mee gehad.
Je wilt heel graag al je volledige bezetting draaien. Maar dat gaat niet met corona,
het is iedere keer weer schakelen. Je komt niet lekker in de processen die nodig zijn.”
Moniek: “Je leert elkaar ook niet echt goed kennen omdat je altijd maar die anderhalve meter afstand moet houden. Maar het heeft ook voordelen gehad. Op een gegeven moment was iedereen thuis en konden we zelf heel veel klusjes doen. Dat was positief.”

Accountant

Een eigen bedrijf betekent ook: een eigen accountant. Moniek, lachend: “Wij zijn twee dames die best wel verstand hebben van het een en ander. Maar niet van de boekhouding en van accountancy. Mijn man heeft samen met zijn broer een melkveebedrijf en zit bij Alfa. Toen het even niet zo lekker liep met de bank hebben we Alfa gebeld.
Alfa heeft ons aan de hand meegenomen en heeft het ons makkelijk gemaakt.
Ze hebben goed meegekeken hoe we het gefinancierd konden krijgen. Je moet gewoon een goeie accountant hebben. Niet alleen voor de financiering, ook op het gebied van het personeelsbeleid. Alfa Salaris & Personeel doet voor ons de loonadministratie en zorgt voor de verloning op tijd. Wij hoeven alleen maar de uren op te geven en Alfa regelt de rest. Ook kunnen we hier terecht voor alle andere vragen over Personeel."

Tom van de Wassenberg

Tom van de Wassenberg

Klantbeheerder

088 2533455 | tvdwassenberg@alfa.nl


Meer over Tom