Banner

Alfa en ING: belang van samenwerken essentieel voor beste klantbediening

12 januari 2024 | Door:  Marina de Wit

Bij Alfa beschikken wij over een breed palet aan specialisten, zoals accountants, juristen, fiscalisten, consultants en bedrijfskundigen. Specialisten die aan tafel schuiven als hun expertise gewenst is. Als het om bankzaken gaat, werkt Alfa nauw samen met andere partijen, zoals ING. Samen vormen wij de schakel naar de klant.

Carol de Wit, klantbeheerder bij Alfa en specialist in transport spreekt Norbert Rozier regelmatig. Norbert is adviseur zakelijk segment bij ING. “Het belang van de klant staat altijd voorop. In complexere zaken weten wij elkaar goed te vinden en samen hebben wij al heel wat klantcasussen tot een goed resultaat gebracht”, begint Norbert.

Samen hoor je meer

Carol ontmoette de ING-adviseur op een avond van de ondernemersvereniging Lansingerland. Carol: “Op zo’n avond ben je heel zichtbaar en je hebt wat informeler contact met ondernemers. Onze conclusie was al snel ‘samen hoor je meer’.” Norbert werkt vanuit huis, maar zit meestal bij de klant aan tafel. “Het is prettig om financiële vraagstukken vanuit huis te doen.” Hij werkt zestien jaar bij ING in diverse functies binnen het zakelijk domein. “Het gaat veelal om nieuwbouwprojecten tussen Delft en Zoetermeer en in Lansingerland.” Norbert voert vooral strategische gesprekken, geeft financieel advies en regelt financiën en internationaal betalingsverkeer, maar begeleidt ook overnames.”

Hoe kijkt de bank ernaar?

De heren komen elkaar regelmatig in het werkgebied tegen en ontplooien dan gezamenlijke activiteiten. “Je kunt letterlijk en figuurlijk niet om Carol heen”, lacht Norbert. “Carol is iemand die graag op de voorgrond staat. Ook met andere collega’s heb ik contact als er iets bij een gezamenlijke klant speelt, maar dat is meer reactief. Het betreft vaak financieringen en soms herstructureringen.” Al in het voortraject van een casus wordt de bank erbij betrokken met de vraag hoe kijkt de bank ernaar? “Dat ervaar ik als prettig, want soms heeft een fiscalist er al naar gekeken en kan er niks meer veranderd worden.”

Succesverhalen

Als sparringpartners zijn de klantadviseurs van Alfa en ING dik tevreden. “Het contact is laagdrempelig waardoor we al veel succesverhalen samen geboekt hebben.” Als voorbeeld noemt hij een webshop, waar structuur in financiën nodig was. Norbert: “Geen gemakkelijke casus. Hoe creëer je werkkapitaal en zorg je wél voor groei? Dit traject heb ik perfect met Alfa doorlopen: wat kan wel, wat kan niet? We denken in mogelijkheden, je hebt te maken met een bepaald verwachtingsmanagement van de klant.” Een ander voorbeeld is de samenwerking bij een transportklant. “De klant hoorde niks meer van zijn bank, terwijl er een financiering van een nieuwbouwproject speelde. Het schakelen over de structuur ging gemakkelijk met Joost Hogendoorn van Alfa. Of een casus van een bouwbedrijf dat in zwaar weer zat en eerst rendement moest maken. Goede actuele inzichten via dashboards verbeterden zijn situatie. Conclusie was eerst afschalen, dan opbouwen en een nieuwe structuur door leningen van vader en moeder eruit te halen en zelfstandig doorgaan. Mooie gezamenlijke stappen en korte lijntjes!”

Het Carol-effect

Beide partijen zijn lokaal betrokken bij de bedrijventerreinen. Carol gaat verder: “Wij hebben ook een traject bij een tuinbouwbedrijf gelopen. Je moet kritisch durven zijn: hoe staat het bedrijf ervoor? De vinger op de zere plek leggen, zonder wrijving geen glans! Het gaat om de continuïteit van het bedrijf.” Norbert voegt daaraan toe: “Van hier naar daar en kritisch zijn, dat noem ik het ‘Carol-effect’.” De boodschap is dus: ga op tijd het gesprek aan, zodat je niet voor verrassingen staat. “Je zit als het ware op de bijrijdersstoel. Je ziet iets aankomen en betrekt de bank op tijd. Zo ben je proactief, eerlijk en realistisch bezig. Vijf jaar vooruit denken, dan ben je niet te laat!” Norbert voegt toe: “Uit studie blijkt dat ondernemers de weg naar de bank niet weten te vinden, daarom is het contact met de accountant zo goed. Ik kan niet zonder de accountant die de jaarcijfers maakt. We stellen altijd de vraag: wat helpt jou als ondernemer?”, waarop Carol afsluit: “Alles draait om het juiste moment schakelen. Niet alleen bereikbaar en zichtbaar zijn, maar ook de ogen en oren in de markt. Onze werkmentaliteit is dezelfde, we pakken altijd de telefoon op! We werken zonder verborgen agenda’s en zijn daardoor altijd in gesprek. Met elkaar en met de klant, met als doel de klant helpen en zo optimaal mogelijk te bedienen.”

Links: Norbert Rozier, ING, rechts: Carol de Wit, Alfa

 

 
Marina de Wit

Marina de Wit

Directiesecretaresse

088 2531149 | Directiesecretaresse


Meer over Marina