Hoe ga je als ondernemer om met de onzekerheden van de coronacrisis en hoe houd je de schade beperkt? Wij zien bij onze Alfa-klanten en 'warme' relaties hele mooie initiatieven ontstaan en geven hen graag een podium geven om deze producten en/of diensten te presenteren. Lees hieronder hoe je door creativiteit, innovativeit en omdenken nieuwe diensten in de markt kunt zetten.
Online vitaliteit begeleiding: Westland-Gezond
Entrepeneurs4Entrepeneurs workshop: Betterpreneurs
Event@Home Box: Brouwer Evenementen Groep
Stay at home challenge voor klussers: Staalkabelstunter
Lokale borrelbox: Stern Partyservice
SafeTouch Disinfector: SafeTouch
Corona 1,5 Meter Alarm: Bird Electronics BV
Prognose Chinees toerisme: China Inside / Match With China
Do-It-Yourself Assessment: Bureau van Slagmaat
Culinair Dagje Waddenzee: Sportvisserijbedrijf Jan Rotgans
GOFit; van COVID'19 naar GOfit'20: GOfit
Initiatief: Online vitaliteit begeleiding
Wij, diëtisten en (personal) trainers van Westland-Gezond, werken met mensen. Hun leefstijl staat bij ons centraal. In de ‘offline'-situatie namen wij o.a. health checks af en voerden wij coachinggesprekken op locatie met medewerkers binnen het bedrijf. Wij namen hierbij diverse testen af zoals de lichaamssamenstelling, bloeddruk, cholesterol en glucose.
In de gesprekken kwamen de onderwerpen voeding, beweging, stress, slaap en overige leefstijlfactoren aan bod. Door deze gesprekken periodiek te voeren, volgden we de medewerker in hun proces tot leefstijlverbetering en stonden we stil bij de behoeften en hulpvragen op dat moment. Door praktische adviezen te geven en haalbare doelen te stellen, motiveerden we de medewerker om met de leefstijl aan de slag te gaan. Stap voor stap werden leefstijlverbeteringen zichtbaar en ontstond daardoor een gezond(er) bedrijf.
Het coronavirus dwingt ons om creatief om te gaan met de nieuwe situatie waar we allemaal mee te maken hebben. Omdat leefstijl, juist nu, zo van belang is, hebben we onze ‘menukaart’ direct aangepast op deze nieuwe situatie.
Onze dienstverlening bestaat nu uit het maken van online vlogs, waarin we uitleggen hoe een medewerker thuis met de juiste voeding, beweging, werkhouding en mindset aan de slag kan gaan voor een betere leefstijl. Ook zijn we overgeschakeld naar het aanbieden van online check ups via mail en beeldbellen en kunnen medewerkers via ons online programma sporten met hun collega’s. Natuurlijk missen we het ‘live’ contact met de medewerkers enorm, maar ervaren we dat een juiste 'online-aanpak' ook prima gaat. Als de overheid de regels versoepelt, gaan we ons richten op een gezonde mix van offline en online begeleiding. Samen-Fit is een programma van Westland-Gezond.
Website: www.samen-fit.nu
Initiatief: Michel Barth, oprichter van Betterpreneurs ontwikkelde in de coronacrisis een workshop: 'Entrepeneurs4Entrepeneurs'.
Wij signaleren in veel opkomende landen dat ondernemers in zwaar zitten. Door de coronacrisis wordt dit versterkt. Lees geen inkomsten is geen eten. Normaliter bezoeken wij de ondernemers op locatie en geven hun kennis voor verdere ontwikkeling van het ondernemerschap. Coaching/mentoring is hierbij een belangrijk onderdeel en hier is ook echt behoefte aan. Nu dit niet mogelijk is hebben wij gekeken naar nieuwe mogelijkheden. Betterpreneurs heeft de workshop Entrepeneurs4Entrepeneurs ontwikkeld. In zes online workshops doorlopen alle deelnemers een leerproces van effectiever coachen/mentoren. Het merendeel daarvan doen wij in direct online contact met mkb-ondernemers in Kenya die (net als wij hier) hun bedrijf zo goed mogelijk door de lockdown heen willen krijgen. Op deze manier leren wij van en met elkaar. Een mooie manier om culturele coaching direct in de praktijk te brengen. Daarnaast help je ondernemers die het heel hard nodig hebben.
Voor meer info kijk op www.betterpreneurs.nl en bekijk de flyer. Of neem rechtstreeks contact op met Michel Barth via telefoon 06 427019 65 of e-mail michel@betterpreneurs.nl.
Initiatief: De Event@Home Box - verrassend alternatief voor live-events en een ideale aanvulling voor online events.
Door de Coronapandemie werd het organiseren van evenementen verboden, waardoor onze omzet volledig stil kwam te liggen. Samen met onze klanten is gezocht naar een verrassende manier, waarop evenementen die al geboekt waren toch doorgang konden vinden. Hieruit ontstond naast Advance Events en Festival op het Bedrijf een nieuw, derde eventlabel: de Event@Home Box.
De Event@Home Box is het ideale alternatief voor wanneer een live-event geen doorgang kan vinden. Daarnaast is de box een leuke aanvulling op online en hybride events. De Event@Home Box is er in veel varianten: van een brievenbusformaat box tot pakketformaat. Er zijn diverse boxen waaruit men kan kiezen, zoals de Borrel-Box, de VrijMiBo Box, stijlvolle Coffee Break Box en Tea Time Box voor webinars, een feestelijke Festival Box, de zomerse Cocktail Box en nog veel meer. Ook maatwerk is mogelijk. De Event@Home Box is nu gericht op bedrijven maar komt binnenkort ook met speciale Boxen voor particulieren. Er wordt inmiddels druk gebouwd aan een website met webshop.
Tarief: De boxen zijn vanaf 20 stuks en vanaf 7,95 euro te verkrijgen.
Website: Event@Home Box
Initiatief: Stay at home challenge voor klussers
Tijdens de corona hebben we onze klanten de gelegenheid gegeven om mee te doen met de #stayathomechallenge. Ben je thuis lekker aan het klussen? Vertel ons jouw klusverhaal en maak kans op leuke prijzen. Deze bijzondere tijden zijn de ideale gelegenheid om lekker thuis te gaan klussen. Gelukkig kun je eenvoudig je staalkabels en nog veel meer via onze webshop bestellen en begin je morgen al aan jouw nieuwe klusuitdaging! Kijk op ons Youtube-kanaal voor de inzendingen. Kleurplaat ontworpen door @leentjelot.
Website: Staalkabelstunter
Initiatief: Borrelbox met lokale producten
De gevolgen van de COVID-19 crisis zijn voor vele bedrijven enorm. Helaas ook voor ons als cateraar. Ons bestaansrecht is gebaseerd op het samenkomen van mensen waarbij wij ingeschakeld worden om alles te faciliteren en te voorzien van een breed scala aan mogelijkheden op het gebied van Food & Beverage.
Direct na de uitbraak van het virus liep onze ruim gevulde orderportefeuille in 2 weken helemaal leeg. Tot ruim na de zomer werden alle reeds bevestigde events en partijen geannuleerd. We veranderden van een bedrijf wat liep als een (snel) trein in een bedrijf wat te vergelijken is met een stilstaande trein op een rangeerstation. We zijn eigenlijk direct op zoek gegaan naar hoe wij het beste, samen met onze medewerkers, een 'lange adem' konden creëren. Want het was ons al wel snel duidelijk dat die hard nodig zou zijn. Het is nu een kwestie van overleven. We zijn gaan zoeken naar wat er nog wel mogelijk was, nieuwe wegen, nieuwe samenwerkingsverbanden en nieuwe verdienmodellen. Een aantal van onze medewerkers is, door middel van een uitleenconstructie, aan het werk gegaan bij bedrijven waar mankracht te kort was.
Om te zorgen voor liquiditeit hebben we een solidariteitsdiner bedacht. Hiervoor kunnen nu kaarten worden gekocht en later als de maatregelen het weer toelaten gaan we een fantastische avond organiseren op een hele unieke locatie middenin Zwolle! Daarnaast zijn we gaan samenwerken met Maaltijdservice Van Smaak. Wij rijden 7 dagen in de week een vaste route en bezorgen hun maaltijden bij een aantal verzorgingstehuizen in Zwolle. We hebben in eigen beheer in hele korte tijd een webshop opgezet waarin we allerlei initiatieven online hebben aangeboden. Een Maaltijdservice Plus waarin we dagelijks culinaire maaltijden hebben verkocht en bezorgd. We hebben het aspergeseizoen gebruikt om allerlei maaltijden met asperges aan te kunnen bieden. Daarnaast hebben we alle feestdagen en 'bijzondere momenten' gebruikt om op maat gemaakte concepten aan te bieden onder anderen Paasbrunch, Dauwtrap arrangement, Koningsdagborrelbox, Moederdagbox, Picknick concept op Bevrijdingsdag etc.
Bij het ontwikkelen van alle initiatieven hebben we gebruik gemaakt van onze jarenlange expertise in het cateren op locatie. Veel van deze concepten zijn tijdelijk maar een aantal zullen we in de toekomst blijven aanbieden. Een nieuwe concept voor de maanden na de zomer is in de maak en gaat plaats vinden op grote hoogte! Houd voor meer info hierover onze website en social media kanalen in de gaten. We proberen te allen tijde positief te blijven en samen met ons hechte team de schouders eronder te blijven zetten. Deze positiviteit is ook opgevallen bij RTL. Ons filmpje 'Wij zorgen voor u' is geselecteerd door het initiatief 'Nederland gaat weer open' en te zien in de gratis reclamezendtijd op de diverse kanalen van RTL.
Beschrijving:
Sinds de uitbraak van het coronavirus staan veel sectoren en branches nog altijd onder grote druk. De coronamaat-regelen treffen ieder mens, in werk en privé. Daarbij is inmiddels duidelijk geworden dat we een lange adem nodig zullen hebben. Zowel in de zorg als daarbuiten. Een lange adem vraagt om uithoudingsvermogen. Je moet je doel voor ogen houden met geduld, creativiteit en veerkracht. Wij hebben gedacht in (lokale ) mogelijkheden.
Aan onze keukentafel spraken we erover hoe mooi het zou zijn als we daarvoor een vorm konden vinden waarmee we drie vliegen in één klap slaan. Iets waarmee we de medewerkers van diverse bedrijven een hart onder de riem kunnen steken, waarmee we lokale ondernemers steunen én waarmee we samen een tastbaar en blijvend symbool van dank kunnen geven aan ‘onze’ zorgmedewerkers. Niet in de beginfase, want daarin waren er al veel prachtige initiatieven voor de zorg, maar juist later in het jaar, als het meer en meer op volhouden aankomt.
Zo werd het volgende idee geboren en samen met de Lionsclub Zwollerkerspel vormgeven: zoveel mogelijk Zwolse bedrijven en organisaties trakteren hun medewerkers op een borrelbox. Deze borrelbox bevat uitsluitend houdbare producten die zijn ingekocht bij Zwolse bedrijven. Stern Partyservice levert het bestelde aantal borrelboxen af bij de organisatie die de bestelling deed. De besteller kan kiezen uit twee momenten: een ‘prettige vakantie’-borrelbox (levering 1 juli, uiterste besteldatum 26 juni) en een ‘welkom terug’-borrelbox (levering 9 september, uiterste besteldatum 4 september).
Voor de borrelboxen geldt het volgende:
Prijs: 65 euro.
Website: Stern Partyservice
Initiatief: Een machine die op basis van uv-licht winkelwagens ontsmet
Met de SafeTouch Disinfector kan een klant zelf zijn of haar winkelkar ontsmetten: Met één druk op de knop is een winkelwagen in minder dan tien seconden, voor 99,9 procent, bacterie- en virusvrij. Ook het welbekende COVID-19, ofwel coronavirus, wordt hiermee gedeactiveerd.
Prijs: In overleg
Website: SafeTouch
Initiatief: Het Corona 1,5 meter alarm helpt om verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan.
Om de gezondheid te beschermen zijn er door de Nederlandse overheid en het RIVM diverse maatregelen ingesteld, waaronder het houden van voldoende afstand. Het slimme alarm waarschuwt met licht- en geluidssignalen als een persoon te dichtbij komt. Dit helpt de baliemedewerker op een vriendelijke manier zodat er niet steeds gewaarschuwd hoeft te worden.
Prijs: 95 euro
Website: Bird Electronics BV
Initiatief: Online presentatie prognose Chinees toerisme
Voor ondernemers in de toeristische sector hebben we het webinar Prognose Chinees toerisme ontwikkeld. Dit online meeting van 2 x 1 uur geeft inzicht in de actuele stand van zaken van het uitgaand Chinees toerisme. De deelnemer krijgt bovendien waardevolle adviezen over wat je nu kan doen om beter voorbereid te zijn op de Chinese toerist in de toekomst.
Prijs: 95 euro ex BTW.
Website: Match With China
Initiatief: Do-It-Yourself Assessment
Bureau van Slagmaat is in 2002 gestart als expert op het gebied van assessment en ontwikkeling. Het streven is om perfect werk te leveren en op een persoonlijke manier met elkaar en klanten om te gaan. In verband met het coronavirus biedt Bureau van Slagmaat alle diensten volledig online aan. Een van de diensten is het Do-It-Yourself Assessment, of kortweg DIY Assessment. Een DIY Assessment houdt in: het eigen talent letterlijk zichtbaar maken tegen de achtergrond van een rol, opgave of ambitie.
Prijs: 1400 - 2000 euro
Website: Bureau van Slagmaat
Initiatief: Culinair Dagje Waddenzee is nóg mooier geworden.
Jan Rotgans, uw gids en gastheer op het Wad.
Al jaren verzorg ik mooie culinaire vaartochten op de Waddenzee, waarbij genieten en proeven hoog in het vaandel staat. Verser dan dit, krijg je niet, zeg ik wel eens. Door de omstandigheden heb ik de tocht Culinair Dagje Waddenzee aangepast en is een volle boot niet meer het belangrijkste. Al vanaf 10 personen is een exclusieve boothuur mogelijk geworden waarbij ik als schipper persoonlijk kook aan boord, bij grotere groepen kan ik een extra Waddenkok inschakelen. Hierdoor is mijn product nog mooier en persoonlijker geworden. En wordt het voor iedereen een dag om nooit te vergeten. Daarnaast heb ik onlangs een nieuwe video op YouTube gezet waarin ik uitleg hoe je de lekkerste bisque van krabben en garnalen kan maken. Uiteraard is het bij mij aan boord extra lekker, omdat je het midden op zee kan proeven.
Prijs: 80 euro per persoon
Website: Jan Rotgans
Initiatief: Workshop voor body, mind en voeding
Samen met fysiotherapeute Geertje Schalke ( Fysizo), voedingsdeskundige Pascal van Assendelft ( HELDcoach) en Jessica Kleijheeg van ReRunning is van de nood een deugd gemaakt door in de coronatijd te brainstormen over een totaalconcept om mensen fitter en gezonder te maken en te houden. Elke week was er een zoom meeting om kennis met elkaar te maken, om te kijken of we zakelijk gezien met elkaar verder wilden en om te kijken of we onze krachten konden bundelen.
Voor veel mensen heeft het coronavirus veel stress opgeleverd. Thuiswerken, binnen zitten, weinig bewegen en weinig ontspanning buiten de deur. Angst om ziek te worden, is voor velen de realiteit. We wapenen ons door 1,5m afstand te houden in combinatie met nog veel meer maatregelen die een grote impact hebben op ons leven. Afwachten tot er een vaccin komt, is geen optie. Maar in actie komen door middel van een gezonde leefstijl wel. Wil jij weer in beweging komen? Gezond voelen in je eigen lichaam? Maar je weet niet hoe? Zet jouw eerste stap met GOfit! Wij geloven erin dat als je wilt werken aan gezondheid je meerdere onderwerpen moet aanpakken. We besteden aandacht aan body, mind en voeding. Voor wie? Voor iedereen die een leefstijlverandering wil oppakken.
Prijs: Varieert per pakket
Website: Heldcoach Workshop GOfit