Banner

Strategische overwegingen voor de verkiezingen

4 december 2023 | Door:  Gerrald Heijnen

Bij het schrijven van deze tekst is het 7 november 2023, slechts 15 dagen verwijderd van de verkiezingen. De eerste debatten hebben plaatsgevonden en alle politieke partijen doen hun best om zich te profileren. Als ondernemer zijn enkele dominante verkiezingsthema's direct relevant, zoals de stikstofcrisis, klimaatcrisis en de woningcrisis.

Toekomstige uitdagingen

Wanneer je deze tekst leest, zijn de verkiezingen achter de rug en is duidelijk welke partij als grootste uit de bus is gekomen. Het formeren kan beginnen, maar ongeacht de coalitie zullen de eerder genoemde thema's de komende jaren een prominente rol blijven spelen. Als ondernemer zul je hier onvermijdelijk mee te maken krijgen.

Strategische overwegingen voor ondernemers

Naar mijn mening is het van groot belang deze thema's op te nemen in jouw visie en toekomstige strategie. Waar liggen de bedreigingen en vooral, welke kansen bieden zich aan in relatie tot deze vraagstukken? Door tijdig in te spelen op de kansen die zich voordoen, kun je hier optimaal van profiteren. Het benutten van deze kansen vereist mogelijk ook andere acties. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van octrooien, het vastleggen van rechten, het aanvragen van subsidies waar je mogelijk voor in aanmerking komt, of het herstructureren van jouw onderneming. Immers, regeren is vooruitzien.

Belastingplan 2024: tijdig anticiperen

Waar je echter geen vooruitziende blik voor nodig hebt, is het belastingplan 2024. De wijzigingen in het belastingplan zijn inmiddels bekend, en het is raadzaam hier dit jaar nog op te anticiperen. Voor specifieke tips verwijs ik je graag naar de eindejaarstips van Alfa accountants en adviseurs: http://www.alfa.nl/eindejaarstips.