Banner

Een fiscalist die veel breder kijkt

22 mei 2020 | Door:  Nicole Ensing

Erwin de Rijke, werkzaam als senior fiscaal adviseur, is altijd samen met collega’s op zoek naar de beste oplossing voor de klant. Voor iemand die normaliter veel op pad is en bij klanten aan tafel zit, is deze coronasituatie wel even wennen. Het kantoor is eigenlijk zo goed als leeg en iedereen werkt vanuit huis. Vanuit het hoofdkantoor wordt er vanuit het crisisteam regelmatig gecommuniceerd hoe wij om moeten gaan met werkafspraken met betrekking tot thuiswerken en klanten. De afspraak is dat we in ieder geval tot 1 juni zoveel mogelijk vanuit huis werken en bezoek aan klanten vindt bij voorkeur telefonisch of via video plaats. "Gelukkig heeft Alfa alles op gebied van ICT goed geregeld, waardoor ik mijn werk ook goed thuis kan uitvoeren. En ja, collega’s spreek ik nu veelal digitaal, via Microsoft Teams of we bellen elkaar."

Ik krijg energie van het contact met mensen

Erwin fleurt helemaal op als hij op pad gaat naar klanten, dit is wat bij hem past en waar hij veel energie uit haalt. Hij geeft aan: “Wanneer je met elkaar aan tafel zit heb je persoonlijke aandacht voor elkaar, voor het werk en ben je veel directer met elkaar in gesprek. De huidige crisis doet ook een beroep op onze creativiteit, maar ik ben ook realistisch en accepteer de situatie zoals die is en probeer er samen met iedereen het beste van te maken.”

Een fiscalist die veel breder kijkt

“Door de jaren heen heb ik als fiscalist en relatiemanager een breed palet aan kennis en ervaring opgebouwd, waardoor ik met de klant kan sparren op strategisch, fiscaal, juridisch en financieel gebied. Hierdoor kan ik bijvoorbeeld vraagstukken op gebied van personeel, financieringen en aan- en verkoop van een onderneming op een creatieve manier en vanuit verschillende invalshoeken benaderen, zowel met klanten als collega’s. Beschik ik zelf niet voldoende over de kennis, dan spar ik met andere specialisten. Ook in deze tijd waarin we met diverse coronamaatregelen te maken hebben, kijk ik verder dan alleen naar de fiscaliteit, en ben ik een strategisch partner. Ik ben iemand die graag een band met mensen wil opbouwen en daar ook de tijd en aandacht aan besteed. Het draait bij mij niet alleen om cijfers, maar ik vind het ook belangrijk om mijn klanten te begeleiden en adviseren om de juiste keuzes te maken voor nu en de toekomst, zodat het totaal plaatje in control is.”

Advies op afstand

“De manier van dienstverlening richt ik momenteel veelal via de telefoon, Microsoft Teams en e-mail in. Face to face afspraken met klanten vinden alleen plaats in goede afstemming met elkaar, rekening houdend met de corona maatregelen en op gepaste afstand. Doordat ik een ondernemersadviseur ben, weet ik de klanten goed te ondersteunen in voor- en tegenspoed. De nieuwsartikelen en webinars die Alfa vanuit het hoofdkantoor worden aangereikt, helpen mij om snel te schakelen en ze toe te passen. In deze periode bied ik de klant een luisterend oor om de problematiek helder te krijgen, tot gerichte acties te komen en we samen naar een oplossing zoeken die de klant verder helpt. Fiscaliteiten kunnen soms leidend zijn voor bepaalde beslissingen in de onderneming. Momenteel krijg ik veel vragen van klanten die door de corona in de problemen zitten over bijvoorbeeld; Hoe houd ik het hoofd financieel boven water? Of ik wil de rechtsvorm wijzigen van een VOF of eenmanszaak naar een BV, hoe gaat dit en kan dit? Deze laatste vraag leeft momenteel veel bij klanten en daarbij is het erg afhankelijk van de situatie waarin de klant zich verkeert. Er zitten mitsen en maren aan die in kaart moeten worden gebracht. In deze situaties zal ik altijd advies op maat maken die aansluit bij de klantsituatie.”

Ik verdiep me in de klant en denk mee op elk vlak

“Voordat ik in gesprek ga met de klant verdiep ik me goed in de situatie, beoordeel ik het nut van de maatregelen en breng ik alle risico’s in kaart. Daarnaast kijk ik welke maatregel het best passend is voor de klant en ondersteun ik in het verwezenlijken van de strategische doelen van de onderneming zoals overnames of reorganisaties. Als er een acuut probleem is, breng ik eerst in kaart wat er aan de hand is en bedenken we vervolgens een plan. Soms kan een korte termijn oplossing helpen, maar dit kan op het lange termijn ook weer terugkomen. Denk aan bijvoorbeeld het aanvragen van een betalingsuitstel, dit komt op de lange termijn als een boemerang weer terug. Doordat je met de klant een bepaalde vertrouwensband hebt opgebouwd, kan ik ook goed inschatten wat het best passend is en zie je daarnaast wat er gebeurt.”

De tijd van de digitalisering

“Digitalisering is tegenwoordig niet meer weg te denken. Ikzelf ontdek nu dat ik in deze tijd toch digitaler kan werken dan ik had gedacht. Je leert op een andere manier het werk in te richten en gaat op een andere manier met collega’s om. Waarbij ik normaliter aan tafel zit bij klanten, heb ik nu contact via de telefoon of video bellen we met elkaar via Teams. En waar je normaal korte lijntjes met collega’s hebt via bij voorbeeld de koffiecorner, duurt het nu soms wat langer omdat je via andere middelen contact met elkaar hebt, al moet ik zeggen dat de samenwerking met andere collega’s prima verloopt. Wat ik voornamelijk uit het thuiswerken haal, is dat ik rust en focus leer aan te brengen op het werk thuis.”

De werkzaamheden op een andere manier inrichten

“In het begin van de coronacrisis was het even zoeken hoe we met elkaar het werk zo goed mogelijk kunnen inrichten, zowel intern als naar klanten. De interactie die je normaal op kantoor hebt met collega’s, en waar je makkelijker met elkaar kunt sparren en tot nieuwe adviezen en mogelijkheden komt, vul je nu digitaal in. Tóch is dit anders en dat mis ik zo nu en dan wel de spontane creatieve interacties met elkaar en het face to face contact met de klanten. In mijn privé mis ik voornamelijk de vrijheid die je normaal gesproken hebt, daarmee bedoel ik dat je kan doen en laten wat je wil.”

Ik denk in mogelijkheden en kansen

“Wat mij deze periode brengt, is dat ik nog meer in mogelijkheden en kansen ben gaan denken. Dit is ook wat ik mensen wil meegeven, Corona is Corona en onderzoek wat je wel kan en kijk naar de nieuwe ervaringen die je opdoet. Als deze periode achter de rug is, kun je dit wellicht blijven toepassen.”

Nicole Ensing

Nicole Ensing

Managementassistente

088 2531605 | nensing@alfa.nl


Meer over Nicole