Banner

Duurzaamheidsupdate deel 2

11 juni 2024 | Door:  Bram Reijnders

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker thema, óók binnen het mkb. Om mee te kunnen gaan in de vragen en verplichtingen die je als mkb'er in toenemende mate krijgt, is het belangrijk om je goed te laten informeren hierover. In onze duurzaamheidsupdate bekijken we de actuele marktontwikkelingen, benadrukken we het belang van het starten met verduurzamen en geven we praktische tips hoe jij duurzaamheid in je bedrijfsproces kan gaan toepassen. Ontdek hoe je niet alleen bijdraagt aan een betere wereld, maar ook een sterke, toekomstbestendige onderneming opbouwt.

Duurzaamheid als

Duurzaamheid kan je als ondernemer steeds vaker tegenkomen in jouw dagelijkse bezigheden. Wij zien dat op vier vlakken gebeuren: als klanteis, als investeringsvereisten, binnen wet- en regelgeving, en als bedrijfseigenschap. Zo zien wij bijvoorbeeld dat steeds meer bedrijven, ketenpartners van mkb’ers en opdrachtgevers zichzelf bepaalde doelstellingen en daarmee eisen stellen op het gebied van duurzaamheid. Dit resulteert vervolgens in de verwachting dat de ketenpartners van dit soort bedrijven bijdragen aan dat soort doelstellingen en eisen. Dit kan voor jou als mkb’er betekenen dat een leverancier, opdrachtgever of consument van jou vraagt hoe jij hieraan bijdraagt.

Daarnaast zien we dat duurzaamheid alsmaar vaker als investeringsvereiste wordt gesteld. Zo zijn er subsidieregelingen beschikbaar die je helpen om het wagenpark te elektrificeren of het bedrijfspand te verduurzamen. Maar zien we ook dat banken vaker over duurzaamheid vragen stellen bij financieringsaanvragen. Als derde zien we dat bepaalde wet- en regelgeving ervoor zorgt dat mkb’ers met elektrificatie en hun CO2-footprint aan de slag moeten. Zo zijn op veel mkb’ers de zero-emissiezones van invloed en werkt de CSRD ook door binnen de keten.

Tot slot zien we ondernemers zich onderscheiden met duurzaamheid als bedrijfseigenschap. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt in veel sectoren en de jonge generatie die nu het werkende leven betreedt, is het tegenwoordig belangrijk om toekomstbestendig te ondernemen. Deze jonge generatie hecht alsmaar meer waarde en duurzaamheid, wat een mooie kans biedt voor ondernemers om op in te spelen.

Aan de slag

Om je als mkb’er op dit soort vragen voor te bereiden, is het goed om aan de slag te gaan met verduurzamen. Kijk eens of je de CO2-footprint van jouw bedrijf inzichtelijk kan maken. Ga voor jezelf eens na wat jij de komende 3 tot 5 jaar met duurzaamheid gaat doen als bedrijf zijnde. En zodra je bepaalde stappen richting elektrificatie of gasloos werken gaat maken, zorg dan dat je alle subsidiemogelijkheden inzichtelijk hebt. Om jezelf uiteindelijk te belonen voor de geboekte voortuitgang op het toekomstbestendig ondernemen, kan je nadenken over een certificering als Lean&Green, CO2-Prestatieladder, of wordt je net zoals Alfa een B Corp.

Wil je aan de slag met duurzaamheid binnen jouw bedrijf en weet je niet goed hoe te beginnen? Neem dan eens contact op met een van onze duurzaamheidsadviseurs en kom erachter wat voor jou praktische stappen zijn om te nemen. Om je op weg te helpen, hebben we in ieder geval onze duurzaamheidsupdate opgenomen. Bekijk hem hier!

Bram Reijnders

Bram Reijnders

Adviseur duurzaamheid

0882531888 | breijnders@alfa.nl


Meer over Bram