Banner

Ondernemer van de maand juli: Aannemersbedrijf K. de Jong

10 juli 2017 | Door:  Marina de Wit

Nieuwbouw realiseren? Huis verbouwen of renoveren? Klusjes in onderhoud of je huis laten beveiligen met het politiekeurmerk? Dan ben je bij Aannemersbedrijf K. de Jong aan het juiste adres. Met ruim 30 jaar ervaring in de bouw weet Klaas de Jong zijn klanten te overtuigen van zijn kennis en kunde.

 De 53-jarige aannemer uit Waddinxveen werkt met ‘precisie en vakmanschap’ zoals hijzelf aangeeft. “En dat geldt dan niet alleen voor mij hoor, maar uiteraard ook voor mijn medewerkers”, aldus de nuchtere De Jong die het liefst met zijn handen bezig is en het denkwerk graag aan zijn zoon uitbesteed en voor de boekhouding Alfa Accountants inschakelt. Zijn passie voor het vak begon eind jaren tachtig. “Ik had een eigen werkplek gecreëerd op mijn vaders kippenfarm. In de avonduren was ik daar op 50 m2 in de weer met machines. Al snel werd het een kick om klusjes te doen.” De aannemer kreeg het steeds drukker. “Dat ik op een gegeven moment voor mezelf begon, ging in een ruk door.” Nu, 30 jaar verder, kan De Jong vaststellen dat de jaren niet onbewogen zijn geweest, maar hij door pieken en dalen ging. “In de eerste jaren groeide het personeelsbestand hard en kregen we grote opdrachten.” De aannemer stevende af op een hoogtepunt in 2008 met nog meer personeel en de aankoop van een bedrijfspand achter het al bestaande pand. Het eenmansbedrijf kreeg de naam K. de Jong Aannemersbedrijf BV. “Wat een geweldig goed jaar was dat. Alles liep als een trein, met twaalf man personeel werd mijn bedrijf een BV.” Maar de klad  kwam erin, wie hoog klimt, kan helaas ook diep vallen. Het overkwam De Jong. “Alles liep aan alle kanten fout: een faillissement, minder werk en we gingen naar een man of vier terug. Gelukkig overleefden we.”

Trots
In 2014 kwam zijn zoon Niek (25) als vennoot erbij en werd de BV omgezet in een VOF. Het bedrijf telt zes medewerkers. Waarin valt het aannemersbedrijf op? “Wij bouwen bij mensen die wat hoger op de maatschappelijke ladder staan: bij klanten die het vaak niet zoveel uitmaken wat het kost en zij willen nergens zorgen om hebben. Zij kiezen ons om ons precisiewerk. Wij werken namelijk netjes met bijvoorbeeld de vloer afdekken. Bij sommige klanten ga ik frequent langs om te kijken hoe het gaat.” Ging het vroeger om kwantiteit, tegenwoordig staat kwaliteit bij De Jong voorop. “Wij deden zo’n twintig uitbouwtjes per jaar, maar veel foutjes moesten gecorrigeerd worden.” Ik was veel tijd kwijt om zelf problemen op te lossen.” En daarom wordt er tegenwoordig gewerkt met een kleinere klantenkring en hogere marges. De Jong is trots op zijn medewerkers. “Een van onze medewerkers is doof. Als klein ventje kwam hij stage in ons bedrijf lopen. Inmiddels is hij dertig en werkt hij nog steeds bij ons. Ook hebben we een jongen, die echt een pietje precies is. Wel 80% van alle reclame voor ons bedrijf gaat via via.” Klanten komen uit onze regio Waddinxveen, tot een straal van 30 kilometer. Af en toe maak je leuke dingen met klanten mee. Zo waren we een keer op een pannendak bezig in de vrieskou. Of we koffie wilden, nou graag! Het kopje koffie werd ons door het dakraam aangereikt. Daarentegen krijg je soms ook complete maaltijden aangeboden!”

Inloopdouches
Qua beveiliging blinkt het bedrijf uit. “Wij werken volgens het Politie Keurmerk Veilig Wonen. Woningen met dit keurmerk hebben minder kans op inbraak. Alle certificaten en vakmanschap hebben wij in huis.” De Jong maakt ook zo’n dertig inloopdouches bij ouderen. “Zij wonen nog op zichzelf en het wordt gevaarlijk om uit bad te stappen.” Als trend is te merken dat de uitbouw op zijn retour is en de veranda in opkomst. “We hadden zo’n acht uitbouwen per jaar, maar tegenwoordig zien klanten liever een buitenveranda om zo hun tuin te behouden.” Gelukkig gaan de zaken weer goed en moet er tot oktober ‘nee’ worden gezegd tegen nieuwe klussen. “Geen tijd en geen mensen  en het is inefficiënt om alvast bij een ander te starten als je nog ergens bezig bent.” Sinds kort is De Jong de trotse eigenaar van een nieuwe bedrijfsbus. “Met deze aanwinst kunnen we onze klanten nog beter van dienst zijn!”

De Jong en Alfa
Op de vraag hoe De Jong zijn samenwerking met Alfa ervaart, antwoordt hij kort en krachtig: “Hartstikke tevreden”. Maar vanwaar die tevredenheid? Mijn klantbeheerder Stephan de Groot is heel sympathiek en geeft goede adviezen, waar we iets mee kunnen. Ook is er contact met klantbeheerder Paul Wijsman. “Ook zo’n aardige en sympathieke jongen. Alfa heeft mij bijvoorbeeld erg goed geholpen met zaken als hypotheek, aankoop van het pand en recente aankoop van de bus. Stephan komt ieder kwartaal een uurtje op kantoor langs om alles door te spreken. Wat ik vooral zo mooi van Stephan vind, is dat hij altijd bereikbaar is. Mijn vrouw boekt bijvoorbeeld de BTW ‘s avonds in. Komt ze er niet uit, kan ze Stephan bellen. Ja, ik ben een echte blije klant”, aldus De Jong.

www.kdejong.nl

Marina de Wit

Marina de Wit

Directiesecretaresse

088 2531149 | Directiesecretaresse


Meer over Marina