Banner

Een toekomst bij Alfa

3 november 2023 | Door:  Trudy Aardenburg

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, over tien jaar werkt ze nog steeds bij Alfa. Ze is dan alleen geen assistent accountant meer, maar AA en bekleed dan de rol van klantbeheerder/accountant. Én is ze in het bezit van een eigen portefeuille. Junior Ruby Geijssen is in 2033 senior en doet nog altijd wat ze het liefste doen bij Alfa Accountants en Adviseurs: financiële diensten verlenen in de meest brede zin van het woord.

Haar loopbaan in Heerhugowaard startte februari 2021 toen ze binnenkwam als stagiair vanuit Hogeschool Inholland. “Het was eigenlijk gelijk raak”, zegt de enthousiaste Ruby. “Er werd me vooraf gezegd dat ik al snel zelfstandig mocht werken, en dat was ook zo. Welke functie je ook hebt, je bent hier vanaf dag één echt onderdeel van het team.”

Feestwinkel

Geboren en getogen in Hoorn, komt Ruby uit een ondernemers gezin. Haar vader heeft een bouwbedrijf en haar moeder runt een Feestwinkel. In die laatste in Ruby vaak op zaterdag te vinden achter de toonbank. “Ik heb mijn ouders altijd met heel veel plezier zien werken, echter ook zien buffelen. Ondernemers hebben het nu eenmaal vaak druk. Hierdoor begrijp ik mijn mkb-klanten beter. Wanneer ze een keer niet snel op mijn mail reageren dan is dat niet uit onwil, ze hebben het simpelweg te druk.”

Cijfers en jaarrekeningen

Waar veel van haar vrienden zich afvragen waarom Ruby zo ongelooflijk bevlogen praat over cijfers en jaarrekeningen, is dat voor haar juist logisch. “Als accountant heb je kennis die anderen vaak niet hebben doordat je nu eenmaal meer affiniteit hebt met cijfers. Onze toegevoegde waarde zit hem niet in het jaarlijks op een rij zetten van die cijfers. Integendeel. Tussentijdse rapportages vertellen ons veel meer. Wij kijken daar met een andere bril naar, wij zien kansen, mogelijkheden en soms bedreigingen. We denken mee. Vaak gaat het in klantgesprekken eerst over de cijfers en vervolgens uitgebreid over waar de ondernemer naar toe wil, of welke wensen de klant heeft.”

En vooral dat aspect, daar is ze goed in. Al zal ze dat zelf misschien niet zo snel zeggen, het is wel te merken. “Blij word ik wanneer klanten mij direct weten te vinden, en niet pers se vragen aan een meer ervaren collega stellen. Ze weten dat ik nooit zomaar een antwoord of advies geef zonder dat ik alles tot in de puntjes heb uitgezocht binnen mijn team. Het gaat ze dus om mij en dat is, in tegenstelling tot wat je zou denken, belangrijk in ons vak. Één team één taak. Goed persoonlijk contact en helder communiceren is wat mij betreft de basis voor goed advies.”

Kansen 

Om daar te komen waar ze over tien jaar wil zijn, zijn er nog een aantal stappen te nemen. Allereerst een opleiding, vorig schooljaar is ze dan ook gestart met een studie voor haar accountancy titel. “Om de vrijdag zit ik nog in de schoolbanken. Dit jaar staat nog in het teken van de theorie en daarna volgen drie jaren praktijkstage om uiteindelijk mezelf AA te mogen noemen. Tijdens die stage krijg ik volop de kans om mijzelf te ontwikkelen binnen Alfa met hulp van mijn collega’s. Ik kan niet wachten.”