Banner

Wat we over duurzaamheid kunnen leren van onze jongeren

23 juni 2023 | Door:  Sicco de Vries

Afgelopen week bezocht ik het werkcongres Súdwest-Fryslân “Van smalle scope naar brede welvaart”. Een prachtig en goed georganiseerd evenement, met hele inspirerende en prikkelende sprekers. Een avond vol met positieve ideeën en boodschappen.  

Tussen bekende Nederlanders Sander Schimmelpenninck en Jacco Vonhof stond Marleen Rijpkema op het podium. Ze sprak namens Generatie Fryslân 2035, een groep jonge mensen die wil bouwen aan een mooie toekomst van huidige en toekomstige generaties. Het is echt interessant om je erin te verdiepen waar ze mee bezig zijn en om hun manifest te lezen. 

Dit voorjaar mochten wij vanuit Alfa een groep van 24 vierdejaars studenten accountancy van NHL Stenden begeleiden bij een deel van hun afstudeeropdracht. Ik mocht, samen met een collega, een inspiratiecollege duurzaamheid geven en de studenten kregen de opdracht mee om bij hun stagebedrijf, waar ze hun afstudeeropdracht uitvoeren, met ideeën te komen om het bedrijf te verduurzamen. Vanuit Alfa hebben we deze studenten individueel ondersteund en begeleid bij deze opdracht. En samen kom je vaak tot mooie ideeën om bedrijven te inspireren. Wij vanuit onze kennis en ervaring en de studenten met hun opgedane kennis en hun frisse en creatieve blik.  

Een paar mooie inzichten van deze studenten wil ik graag met je delen. 

Win/win 

Er zijn ondernemers die duurzaam willen zijn, omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn. De meeste ondernemers willen echt wel met duurzaamheid aan de slag, maar zijn echt gemotiveerd als ze het ook nog wat oplevert. En het mooie is dat het vaak loont om in duurzaamheid te investeren. Verduurzaming levert, zeker op de lange termijn, vaak ook echt financiële voordelen op. Studenten hebben dit in kaart gebracht, waardoor het voor de ondernemer vaak makkelijk was om hiervoor te kiezen. Zeker omdat duurzame investeringen soms deels gesubsidieerd worden en financiering relatief makkelijk te verkrijgen is.  

Markt 

Veel consumenten en bedrijven worden kritischer op de bedrijven, met wie ze zaken doen. Ze geven de voorkeur aan bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid.  
Daarnaast zien we dat de eerste MKB-bedrijven al aan hun grote afnemers opgaves moeten doen over hun duurzaamheidskengetallen en ambities. Het gaat hierbij vaak om bedrijven, die vanaf 2024 aan de zgn. CSRD-richtlijn moeten voldoen. Het gaat nu nog om beurgenoteerde bedrijven, maar grote bedrijven volgen vanaf 2025 en deze bedrijven gaan steeds hogere eisen stellen aan partijen met wie ze zaken doen en dit raakt nu al de eerste MKB-bedrijven.  

Medewerkers 

Duurzaamheid trekt talentvolle medewerkers aan. De nieuwe generatie werknemers is bijzonder betrokken bij maatschappelijke kwesties, en ze willen deel uitmaken van een organisatie die hun waarden deelt. Door te laten zien dat jouw bedrijf duurzaamheid serieus neemt, vergroot je je aantrekkingskracht op getalenteerde professionals en verhoog je de retentie van werknemers. 

Meer dan alleen milieu 

Duurzaamheid gaat niet alleen over het milieu. Het omvat ook zaken als sociale rechtvaardigheid en inclusiviteit. Ondernemers hebben de mogelijkheid om een positieve impact te hebben op de gemeenschap waarin we met elkaar opereren.  

In de praktijk brengen 

Hoe kun je duurzaamheid in de praktijk brengen? Deze vraag kwam vaak op bij studenten. En we zien dat het in de praktijk werkt om klein te beginnen en stapsgewijs vooruitgang te boeken. Het helpt om een duurzaamheidsbeleid binnen een organisatie te maken en om medewerkers hierbij te betrekken. Identificeer gebieden waar verbetering mogelijk is, zoals energieverbruik, afvalbeheer en transport, en stel meetbare doelen om je voortgang te volgen.  

Bijna alle bedrijven, waar de studenten aan de slag zijn gegaan, hebben verdere stappen vooruit gezet. Het is goed om elkaar te blijven inspireren en enthousiasmeren.   

Ik ben er trots op dat ik bij Alfa werk. Bij Alfa hebben we duurzaamheid in alle facetten hoog in het vaandel. En deze week werd dit onderstreept met een prachtige tweede plek in de MT-500 in de categorie “Advocatuur, accountancy & management consultancy”. 

Sicco de Vries

Sicco de Vries

Directievoorzitter

088 2532300 | sdevries@alfa.nl


Meer over Sicco