Banner

Vechtdal Hooglanders: de camping die niet te bekend mag worden

7 augustus 2023 | Door:  Bertus Dijk

Het begon ooit met ruim negentig melkkoeien. Tegenwoordig hebben Dennis en Janneke Bremmer er een camping bij, doen ze aan natuurbeheer met Schotse Hooglanders, organiseren ze excursies naar de Hooglanders, verzorgen ze bbq-arrangementen, hebben ze een boerderijwinkel en runnen ze een webshop in ‘natuurvlees’, zoals het vlees van eigen koeien heet. “En dan is het handig dat je een accountant hebt die weet om te gaan met melkveebedrijven die een tweede of derde tak hebben”, lacht Janneke.

De locatie is het Vechtdal, zo’n mooi stukje Nederland waar de camera’s overuren maken. Een ideale locatie voor een camping, en die zijn er meer te vinden in het gebied. Dat ook Dennis en Janneke ermee begonnen, had deels een andere reden. “We zitten hier in Beerze best wel afgelegen. Om meer mensen op het erf te krijgen voor onze winkel zijn we daarom begonnen met activiteiten, zoals het verhuren van fietsen en kano’s. En dat liep eigenlijk meteen al goed. We zien dat de campinggasten eenmaal thuis een pakket vlees bestellen of het doorvertellen.”


Niet eens reclame

Een grootschalige camping is het niet, met nu 22 plaatsen voor caravans en campers. Dennis: “Je staat ervan te kijken hoe snel zoiets bekend wordt. We hadden al snel dat het redelijk vol zat. We maken er eigenlijk niet eens reclame voor. Gasten komen via mond-tot-mondreclame. Mensen die komen reageren heel enthousiast.” “Van onze gasten mag het niet té bekend worden, ze zijn bang dat het te druk wordt”, lacht Janneke. “We willen misschien nog wel iets groeien, maar veel groter hoeft het van ons niet te worden. Het moet wel de charme van een kleinschalige camping blijven houden. Persoonlijk contact vinden we heel belangrijk.”

Doelgroep: rustzoekers

Hun doelgroep bestaat vooral uit rustzoekers. Dennis: “Mensen vanaf een jaar of vijftig, die hier voor hun rust en de natuur komen. We hebben zelf fiets- en wandelroutes samengesteld. Eens per week organiseren we ook een excursie naar de Hooglanders op het terrein. Dan vertelt medewerkster Margreeth hoe de dieren leven. Ja, daar wordt veel gebruik van gemaakt. We vinden het belangrijk dat gasten zich hier goed kunnen vermaken.”

Om die reden verschenen bbq-arrangementen op de ‘menukaart’. Janneke: “We kregen van gasten de vraag of ze ook iets konden eten. Zo kwamen we op het idee van die barbecue. Gasten maken zelf het vlees klaar op een grote barbecue-locomotief. We verzorgen niet alleen het vlees, ook alles er omheen. En sinds kort hebben we er een tipi-tent bij. Zodat onze gasten – zoals campinggasten, families en bedrijven - droog kunnen zitten als het regent.”

Boerderijwinkel met streekproducten

Consequentie van die uitbreidingen is dat de twee zeven dagen in de week in touw zijn. Dennis op het bedrijf waar ook nog altijd de negentig koeien staan, en Janneke werkt daarnaast als verpleegkundige. Janneke: “We hebben gelukkig medewerkers, af en toe zijn we best eens een dagje vrij.” Daarnaast is er op het terrein een boerderijwinkel met allerhande streekproducten.

En vlees van de eigen koeien natuurlijk, de Schotse Hooglanders. ‘Grasgevoerd’ prijst het duo de producten aan op de eigen website met eigen webshop: de koeien houden 365 dagen per jaar het gras op de 150 tot 200 hectare die in beheer is in conditie. “Ja, ook in de winter. Ze zijn winterhard”, verzekert Dennis. De pakketten met vlees worden in heel Nederland thuisbezorgd, per diepvrieskoerier. Janneke: “Vooral de biefstuk en de ribeye zijn favoriet.”

Stikstofproblematiek

Met verschillende ‘poten’ onder het bedrijf zien de twee de toekomst nog niet helemaal zonnig in. Dennis: “Wat gaat de politiek doen met de stikstofproblematiek? Dat is voor ons belangrijk om tijdig te kunnen meebewegen. De melkveehouderij is voor de continuïteit van het bedrijf nog onmisbaar.” Alfa kijkt mee over de schouder. “Al sinds het verleden”, zegt Dennis. “We ervaren Alfa als een heel fijn accountantskantoor. We hebben Alfa nodig om op tijd de juiste stappen te kunnen zetten, zoals met die camping. Dan heb je elkaar wel nodig. Bertus Dijk is onze relatiebeheerder. Die is vooral voor het agrarische gedeelte bij het bedrijf betrokken. Het voordeel van Alfa is dat er altijd wel iemand is die ergens verstand van heeft. En een voordeel is ook dat Alfa thuis is in recreatie. Ze hebben meer bedrijven als klant die een tweede of derde tak erbij hebben.”

Wil je meer weten over het bedrijf van de familie Bremmer? Neem eens een kijkje op hun website https://www.vechtdalhooglanders.nl/ 

Bertus Dijk

Bertus Dijk

Senior klantbeheerder

088 2532852 | bdijk@alfa.nl


Meer over Bertus