Banner

Afgelegen boerderijwinkel van Vechtdal Hooglanders wordt door heel Nederland ontdekt

12 oktober 2023 | Door:  Bertus Dijk

“Bewuste eters”, omschrijft Dennis Bremmer de doelgroep van de boerderijwinkel van Vechtdal Hooglanders in Beerze. “Mensen die willen weten waar hun stukje vlees vandaan komt.” Wat dat betreft kan de clientèle het niet beter treffen. Het vlees van de koeien dat in de winkel wordt verkocht komt van een prachtig stukje Nederland, het Overijsselse Vechtdal. ‘’Ze eten hier de hele dag grassen en kruiden. Da’s toch wat anders dan een koe die met mais en krachtvoer wordt grootgebracht.”

Verschillende activiteiten

De boerderijwinkel is niet de enige activiteit op het erf aan de Marsdijk 8. Dennis en echtgenote Janneke hebben er nog negentig melkkoeien bij, er is een kleinschalige camping met 22 plaatsen en je kunt er fietsen huren of kanoën. Die activiteiten zijn ooit in het leven geroepen om meer mensen naar Beerze te krijgen. De locatie ligt vrij afgelegen, voor een winkel niet ideaal. Inmiddels kan de boerderijwinkel ook zonder die extra trekpleisters, constateert Dennis. “De groei zit er flink in. Ik denk dat we in een cirkel rond 25 kilometer klanten trekken, die het vlees liever afhalen. En klanten van verder weg kunnen online bestellen. Daar halen we zelfs negentig procent van de vleesomzet uit.”

Op de menukaart prijken niet alleen de smakelijke delen van het specifieke runderras. Daarnaast is er in de winkel een scala aan houdbare producten te koop, allemaal van lokale herkomst: van bier tot jam en bakproducten. “Wat we het meest verkopen? Dat is toch wel het gehakt, samen met entrecotes, ribeyes en stoofvlees. En we werken samen met een kippenboer en een varkensboer in de omgeving, zodat we ook verantwoord kip en varkensvlees kunnen aanbieden.”

Het beste voor het dier

Eten van dichtbij is een concept dat aanspreekt, merken de twee ondernemers. “De klanten die bij ons kopen zou ik meer de bewuste eters willen noemen. Het is een doelgroep die wel vlees wil eten maar ook het beste voor het dier wil. Ze willen graag weten waar hun eten vandaan komt. Ze kiezen bewust voor een wat andere manier van veehouderij, zoals wij doen. En ik merk dat als ze eenmaal klant zijn, ook klant blijven.” In Beerze is weinig te merken van een toenemende populariteit van vegetarisch eten. “Hooguit dat klanten wat minder vlees uit de supermarkt eten.”

Op een andere manier gevoerd

Want, durft Dennis elke klant uit eigen ervaring te beloven: “Je proeft het. Dat is zeker. Het vlees van de Hooglanders is heel lekker. Ze worden op een heel andere manier gevoerd. De koeien eten alleen maar grassen en kruiden. Ze groeien ook langzamer, doordat ze niet worden gevoerd met krachtvoer en mais.”

Lokaal slachten

Tot een leeftijd van drie tot vijf jaar scharrelen de Hooglanders op 150 tot 200 hectare natuur in het Vechtdal. “Dan heb je het mooiste stukje vlees”, is het kennersoordeel van Dennis. Ook de verdere verwerking is lokaal georganiseerd. “We werken samen met een slachthuis in de omgeving. Die houden voor ons ook de voorraden van het vlees aan, zodat we niet alles zelf hoeven op de slaan. Het inpakken en sorteren doen we wel weer zelf.”

Overal in Nederland en België thuisbezorgd

De mogelijkheid om vlees ook gekoeld te versturen heeft de doelgroep fors vergroot. Daarvoor werkt Vechtdal Hooglanders samen met een gespecialiseerd bedrijf, Vers & Fijn. Wie bestelt, krijgt z’n pakket vlees op donderdag, vrijdag of zaterdag overal in Nederland en zelfs in België thuisbezorgd. “En vanaf 200 euro is het gratis. Je betaalt met Ideal en je krijgt de avond van tevoren nog een seintje hoe laat de koerier op de stoep staat.” Wie de smaak te pakken heeft kijkt op vechtdalhooglanders.nl.

Dutch Food Week

Van 7 tot en met 14 oktober vindt  de jaarlijkse Dutch Food week plaats. Alfa is ook dit jaar weer trotse sponsor van dit evenement. Het thema is: Weet wat je eet. Dit landelijke evenement heeft als doel om Nederlanders bewuster te maken van de waarde van voedsel. De focus ligt op het vergroten van bewustzijn bij het publiek en de sector, met de nadruk op gezondheid, sociaal welzijn, en economische waarde. Het wil een positieve verbinding tussen de agri-foodsector en de samenleving creëren. De thema's voor 2023 zijn de waarde van voedsel, gezondheid, sociaal leven en economische waarde, met aandacht voor de kwaliteit van de leefomgeving. Dutch Food Week wil een duidelijke 'call-to-action' voor het publiek en activiteiten van partners stimuleren om het bewustzijn te vergroten.

Bertus Dijk

Bertus Dijk

Senior klantbeheerder

088 2532852 | bdijk@alfa.nl


Meer over Bertus