Banner

Wat heeft een Big Mac met jouw onderneming gemeen?

19 maart 2021

Door corona zijn we allemaal beperkt in wat we nog mogen. Maar één ding kan nog steeds: door de McDrive. Ik bestelde vorige week een colaatje en een Big Mac en zat te denken: waarom is de prijs van een Big Mac ‘de prijs’? Het antwoord is een combinatie van meerdere dingen, zoals: koopkracht, waarde en tijd en locatie. Dit geldt niet alleen voor een Big Mac, ook voor de waarde van een onderneming.

Koopkracht: de Big Mac-index

Een handige tool om de koopkracht te meten is de Big Mac-index. Die index werd in 1986 door het gerenommeerde Engelse blad The Economist in het leven geroepen. De Big Mac-index is een informele berekeningswijze van de koopkracht, gebaseerd op de prijs van een Big Mac (een hamburger van de wereldwijde restaurantketen McDonald's) in een bepaald land.

De rechtvaardiging van deze index is dat een Big Mac een soort 'mandje' van producten is (vlees, brood en sla, maar ook bijvoorbeeld arbeid, huurkosten, gas, water, licht etc.). Het is dus een redelijke doorsnee van het prijsniveau in een economie. In Nederland betalen wij op moment zo’n € 3,75 voor een Big Mac. In Rusland betaal je gemiddeld € 1,76, in Zweden € 5,71. Voor de prijs van een Big Mac in Nederland haal je dus in Rusland ruim twee Big Macs. In Zweden is een Big Mac echter weer anderhalf keer zo duur is als thuis. Op deze manier kan ook naar de waarde van een onderneming worden gekeken. Die waarde is afhankelijk van de koopkracht in het land, de locatie van de onderneming.

De rol van ‘waarde’ en ‘vraag en aanbod’

Om de prijs van een onderneming verder te kunnen begrijpen zijn de begrippen ‘waarde’ en ‘vraag en aanbod’ van belang. In de economie is de waarde een eigenschap van goederen (of diensten) om die onderling met elkaar te kunnen vergelijken, om zo tot een ruil of een prijs te komen. De economie gaat uit van (intrinsieke) waardetheorieën, zoals de arbeidswaardetheorie. In de arbeidswaardetheorie wordt er gekeken naar de invloed van menselijke arbeid. De waarde van een goed wordt in deze theorie gezien als de arbeidstijd die in de productie of verkrijging van het goed is gaan zitten. Deze waarde komt tot uitdrukking in de gestelde vraagprijs. Dit is de reden waarom kaviaar per portie een hogere prijs heeft dan een Big Mac: kaviaar is moeilijker te verkrijgen (weinig aanbod, veel vraag) en vergt meer arbeid.

In een (competitieve) markt komt de prijs van een product tot stand door de waarde, maar ook door het handelen van kopers (koopzijde) en verkopers (aanbodzijde). De prijs ontwikkelt zich hierbij naar het niveau waar gevraagde en aangeboden hoeveelheden aan elkaar gelijk zijn in een theoretische ideale situatie. Als het aanbod groter is dan de vraag wordt de prijs lager. Is de vraag groter dan het aanbod, dan wordt de prijs hoger.

De prijs van een onderneming

De prijs van een onderneming bepalen is niet zo recht door zee als de prijs van een Big Mac. Het begint met het bepalen van de waarde van een onderneming. Bij het bepalen van de waarde van een bedrijf wordt er gekeken naar de toekomstverwachting van het bedrijf. Die uitkomst is niet hetzelfde als de uiteindelijke verkoopprijs. Aan het eind van de dag is de prijs van een onderneming de combinatie van de waarde van de toekomstige verdiensten (waarde), de betaalbereidheid van een koper (koopkracht) en de hoeveelheid geïnteresseerde kopers (vraag en aanbod). Net een Big Mac!

De Register Valuators van Alfa maken waarderingen voor allerlei doeleinden. Heb je vragen na het lezen van dit artikel of ben je benieuwd naar de waarde van jouw onderneming? Neem dan contact op met Alfa Consultants. We gaan graag met je in gesprek om over deze onderwerpen te sparren. We zijn te bereiken via telefoonnummer 088 2533300 of stuur een e-mail naar consultants@alfa.nl.