Banner

Vertrouwen in de toekomst helpt Stern Partyservice door mager jaar heen

8 juni 2021

Eigenlijk hadden Jos en Maria Langenkamp zich het jaar 2020 heel anders voorgesteld. Na jaren van voortgaande groei zou het een topjaar moeten worden. Het liep anders. Met Stern Partyservice is het echtpaar actief in een van de sectoren die het hardst geraakt zijn door corona, de catering. Maar bij de pakken neerzitten doen Jos en Maria niet. “Dit is altijd al een grillige branche geweest, we zijn wel wat gewend.”

Stern Partyservice verzorgt de catering bij grote evenementen, feesten, recepties, bruiloften en zakelijke bijeenkomsten. Jos: “We zeggen nooit ‘nee’ tegen een vraag, ook niet als het een ontbijtje voor twee personen is. En ook niet als het gaat om catering op een plek zonder faciliteiten. Zo hebben we een keer een compleet middag- en avondprogramma verzorgd op de Hoge Veluwe. Voor 1500 man, op een weidse plek middenin het bos. Het enige wat we er hadden was een waterkraantje aan een paal. We hebben alles laten aanrukken zodat het hele event compleet en op de juiste wijze gefaciliteerd was en daardoor succesvol is verlopen. Het culinaire combineren met dienstverlening, maatwerk leveren. Dan zijn we op ons best.”

Tot begin vorig jaar maakt Stern Partyservice een gezonde groei door. “We hadden het idee dat die stijging zou doorzetten. Daarom hebben we drie mensen op de groei aangenomen. De horeca kreeg in maart vorig jaar problemen, maar wij zitten net in een iets andere hoek. We merkten al eerder dat grote bijeenkomsten met vaak buitenlands bezoek werden afgezegd.”

Lege agenda

Als minister-president Rutte in zijn eerste persconferentie het land op slot draait, gaat het ineens heel hard weet Jos. “In twee weken tijd liep onze agenda helemaal leeg, tot aan augustus toe. Vijfennegentig procent van onze corebusiness was in één keer weg. En dat is tot op de dag van vandaag zo. We zijn in de catering echt wel gewend om snel te schakelen, we hebben genoeg problemen en gekkigheidjes meegemaakt. Maar niet dat ineens je orderportefeuille leeg is.”

Snel schakelen

Dat snelle schakelen doen Jos en Maria ook nu. “Je eerste gedachte is: hoe gaan we verder? We waren net begonnen met het bouwen aan ons team. We wilde per se dat team bij elkaar houden. Het is bij ons niet zo dat je na twee weken helemaal ingewerkt bent voor het werk in de keuken of in de bediening. De mensen die je hebt wil je graag aan je binden.”

Het is het begin van een nieuw concept: de culinaire maaltijdbezorging aan huis. Jos: “We hebben de ervaring van de catering ingezet voor de ontwikkeling van allerlei maaltijdboxen. Als grote groepen niet meer gaan, dan maar kleinschalig. Daar wordt heel veel gebruik van gemaakt. Binnen twee weken na de lockdown hadden we al onze eigen webshop in elkaar getimmerd. Hiermee hebben we gezorgd voor extra liquiditeit en creativiteit en toonden we ook weer ons ondernemerschap. Ook bedachten we het ‘solidariteitsdiner’. Dit gaat plaatsvinden in het Academiehuis van de Grote Kerk. Het wordt een bijzondere en feestelijke avond om de coronaperiode achter ons te laten.”

Samenwerking aangaan

In de eerste weken na de lockdown gaat Stern Partyservice ook een aantal samenwerkingen aan met andere bedrijven die niet zijn geraakt werden door corona. Jos: “Eén daarvan was een samenwerking met Van Smaak. Zeven maanden lang, zeven dagen in de week hebben wij voor dit bedrijf een logistieke bezorglijn overgenomen en op diverse zorglocaties warme maaltijden bezorgd. Ons motto is altijd geweest: samen sta je sterk. En dat is in coronatijd nog maar weer eens duidelijk geworden!”

Gratis zendtijd op RTL4

Ook kreeg Stern Partyservice nog aandacht op tv. Na een oproep van RTL4 aan bedrijven om een kort filmpje in te sturen bleek hun inzending bij de leukste en meest onderscheidende te horen. Zo kwamen Jos en Maria aan gratis zendtijd.

‘We gaan het overleven’

De aangekondigde versoepelingen maken vooralsnog weinig verschil constateert Jos. “Af en toe krijgen we weer telefoontjes, van mensen die heel voorzichtig denken aan de maand augustus om iets te organiseren. De steunmaatregelen van de overheid zijn niet kostendekkend. Eventueel hebben we nog een financiering van de bank achter de hand. Die hebben we gelukkig nog niet hoeven te gebruiken. We moeten dit zien te overleven. En we gaan het ook overleven. We hebben vertrouwen in de toekomst, anders hadden we dit allemaal niet gedaan.”

Alfa als klankbord

Dat echtgenote Maria een tijdlang medewerkster van Alfa is geweest, komt het bedrijf qua financiële expertise niet slecht uit. Maar, zegt Jos, “zo’n NOW-regeling aanvragen is dan weer dusdanig complex dat je daar een klankbord als Alfa bij nodig hebt. Er zijn zóveel regeltjes waar je aan moet voldoen. Alfa kent alle ins en outs en heeft die aanvraag voor ons in orde gemaakt. Maria levert alles altijd zoveel mogelijk compleet aan, Alfa maakt de jaarrekening. Het is voor ons fijn dat je een partner hebt die je kan informeren en adviseren.”

Ook op het gebied van de loonadministratie. “De lonen hebben we altijd al uitbesteed aan Alfa. Die hele administratie is aan zoveel veranderingen onderhevig, je wilt wel zeker weten dat je het goed hebt. Ik wil niet een medewerker lastig vallen met een loonbetaling die niet klopt of een afdracht die niet op tijd is gedaan. Die werknemer gaat ervan uit dat het bij jou voor elkaar is. Dan kun je het beter aan Alfa overlaten.”