Banner

Koffie to go: het fiscaal vriendelijk vervangen van plastic wegwerpbekers

13 maart 2024 | Door:  Patricia ter Haar

Waarschijnlijk wist je al dat je als werkgever vanaf 1 januari 2024 geen plastic wegwerpbekers meer bij de koffieautomaat mag neerzetten. Maar wat is dan het alternatief als je niet geconfronteerd wilt worden met bergen koffiekopjes om af te wassen? De belastingdienst heeft hier een standpunt over waar je als werkgever van kunt profiteren én je werknemers op een fiscaal vriendelijke manier mee kunt belonen.

Wat is er aan de hand?

In verband met duurzaamheid en het terugdringen van plastic afval, mag je als werkgever geen wegwerpbekers meer aan je werknemers ter beschikking stellen. Bij (beperkt) kantoor personeel natuurlijk niet zo’n probleem, die gebruiken vaak de hele dag dezelfde beker voor de koffie of thee en zetten hem dan ’s avonds ook nog zelf in de afwasmachine op kantoor.

Maar wat nu als je heel veel personeel hebt dat dagelijks maar even binnen wipt voor een praatje en een kop koffie en vervolgens buiten kantoor aan het werk gaat. Of die hun werkzaamheden uitvoeren in een omgeving waar een echt kopje nogal snel beschadigt. Of wellicht heb je zoveel klanten die binnenlopen dat je daarom in het verleden maar besloten hebt om voor iedereen met plastic bekertjes te werken.

Iedereen een eigen beker

Je kunt er dan natuurlijk voor kiezen om over te stappen op kartonnen bekers die relatief best duur zijn, maar je zou er ook aan kunnen denken om alle werknemers een eigen koffiebeker to go (met deksel) te geven die ze kunnen gebruiken voor koffie en/of thee en vervolgens ook mee naar huis mogen nemen. Dit is als werkgever wellicht eenmalig een grotere investering maar daarna zijn je kosten beperkt tot bekers voor nieuwe medewerkers. En als de werknemers de bekers inderdaad mee naar huis nemen, scheelt het ook schoonmaakkosten.

Wat denkt de belastingdienst hiervan?

Door de kennisgroep loonbelasting is recent hierover een standpunt gepubliceerd. Dit standpunt houdt in dat de belastingdienst vindt dat het gebruikelijk is dat de werkgever gratis koffie en thee verstrekt op de werkplek. En dat het niet mogelijk is om koffie en thee zonder beker op de werkplek te drinken. De koffiebeker to go maakt dan eigenlijk onderdeel uit van de koffievoorziening op de werkplek en mag daarom onbelast worden verstrekt.

Je moet natuurlijk wel aannemelijk kunnen maken dat de werknemer de koffiebeker to go ook daadwerkelijk op de werkplek gebruikt maar dat is eigenlijk wel logisch.

Alfa helpt je graag!

Heb je vragen over de koffiebeker to go? Of wil je meer weten over het onbelast verstrekken van zaken aan je werknemers? Benader dan jouw contactpersoon bij Alfa Salaris en Personeel. Hij of zij helpt je graag!

Patricia ter Haar

Patricia ter Haar

Medewerker Vaktechniek

088 2531522 | pterhaar@alfa.nl


Meer over Patricia