Banner

Intelligente Rijgedrag Stimulator van Pardoel Automotive (ECOdrive) maakt auto’s veel zuiniger

27 september 2021

Vrijblijvende oplossingen om zuiniger te rijden zijn tegenwoordig standaard in een béétje personen- of bedrijfswagen. Harry Pardoel bedacht 25 jaar terug al een systeem dat niet vrijblijvend is en de chauffeur dwingt de voet van het gas te halen. Inmiddels is hij met zijn ECOdrive een bekende naam in de automotive sector. De intelligente Rijgedrag Stimulator is in duizenden bedrijfswagens te vinden. Vijftien procent besparing op brandstof is geen uitzondering, en ook de banden gaan langer mee.

Het idee om iets te gaan ontwikkelen om het rijgedrag te beïnvloeden sudderde al begin jaren negentig, vertelt Harry. “In die tijd werden de begrenzers voor de vrachtwagens verplicht. Daar was heel veel tegenstand. En regelmatig gingen die mechanische dingen kapot. Samen met mijn collega bedacht ik toen een idee voor een ander type begrenzer. Nooit iets mee gedaan. Jaren later kom ik op een verjaardag in gesprek met iemand van Carglass. Die kregen regelmatig bekeuringen thuisgestuurd omdat de chauffeurs continu scheurden met hun bedrijfswagens. Nee, toen ging het nog niet eens over het brandstofverbruik. We hebben toen ons idee uitgewerkt, waar zij razend enthousiast over waren. Of we een prijsopgave wilden doen voor 85 auto’s. We hebben het product ontwikkeld en in die auto’s ingebouwd.”

‘Super lomp systeem’

Dat was het eerste prototype van de huidige ECOdrives. “Je kon het toerental regelen per versnelling en de maximumsnelheid begrenzen. Als je te hard reed ging er eerst een geel en daarna een rood lampje branden. Reed je door, dan sloot het kastje de brandstoftoevoer af. Het was een super lomp systeem. Maar wel super doeltreffend.
Voor de chauffeur was het vreselijk irritant, maar aan de tankbonnen kon Carglass zien dat het gemiddeld 8,5 procent brandstof bespaarde. Best aardig als je 85 auto’s hebt rijden.”

Europese keuring

Hij heeft het idee dat zijn vinding voor wel meer fleetowners interessant kan zijn. Zo raakt de ontwikkeling van de ECOdrive in een stroomversnelling. Harry: “We hadden al dertien, veertien verschillende kastjes voor de ECOdrive 2. Het liep de spuigaten uit. Maar we hadden ondertussen wel aardig geleerd hoe de  automobielfabrikanten werken. En hoe ons kastje werkte zonder storingen. Deze kennis is in de ontwikkeling van de ECOdrive 3 toegepast. Al onze producten hebben dan ook de actuele Europese keuring voor de automotivesector.”

‘Die zeuren bij het leven’

De derde generatie van de ECOdrive regelt op intelligente wijze het toerental per versnelling, de acceleratie en de maximumsnelheid. Een klant kan zelf bepalen waar hij het systeem op ingesteld wil hebben. Harry: “Dat kan ook 110 kilometer per uur zijn waar je maar 100 mag rijden. Ja, wij zijn niet de overheid. De meerderheid van de gebruikers hoor je er niet over. Die reden altijd al normaal. Maar je hebt er in een wagenpark altijd mensen bij die keihard of asociaal rijden. Die zeuren bij het leven over die ECOdrive. Met andere woorden, het systeem werkt!”

Technisch directeur

Veertien medewerkers telt het bedrijf achter de ECOdrive inmiddels. In alle bescheidenheid noemt Harry zichzelf ‘technisch directeur’. “Techniek is altijd al mijn ding geweest. Vroeger was autocrossen mijn hobby. Met ons R&D-team doe ik nu de ontwikkeling, ik stuur het hele gebeuren aan en ik bedenk hoe we vragen uit de markt kunnen implementeren. Ook beoordeel ik de elektrische schema’s, die worden steeds ingewikkelder. Sinds vijf jaar werkt mijn zoon ook in het bedrijf. Die heeft zestien jaar bij VW gewerkt.”

50.000 kilometer met één set banden

Hij voorziet dat de opmars van de ECOdrive nog wel even doorgaat. “Er zijn steeds meer mensen met het milieu bezig. En een systeem als dit verdient zichzelf ook nog eens terug. Niet alleen aan brandstof, maar ook aan de banden. De Schipholtaxi’s zijn een goed voorbeeld. Die chauffeurs trekken zo hard op dat die banden soms al na 7000 tot 15.000 kilometer versleten zijn. We hebben daar al jaren 75 Tesla’s Model S en X rijden met de ECOdrive. Die auto’s wegen iets van 2200 kilo. Als je dan passagiers en koffers erin hebt en je trekt met regelmaat in zes seconden op naar de honderd… dat kost wel een paar banden. Met die ECOdrive ga je in twintig seconden naar de honderd. Dan rijd je nog steeds heel vlot met het verkeer mee. En die chauffeurs rijden dan gemiddeld een dikke 50.000 kilometer met dezelfde set banden.” In de praktijk blijft de investering – afhankelijk van de jaarkilometrage en het soort voertuig – tussen de zes en de achttien maanden te zijn terugverdiend.

Lijnen zijn opvallend kort

De administratie van Pardoel Automotive BV is in handen van Alfa. Harry: “Ik zat bij een administratiekantoor. Dat is overgenomen en de mensen gingen mee. Datzelfde gebeurde weer toen het kantoor door Alfa is overgenomen. Als de kwaliteit goed is en de prijs marktconform, ga ik niet veranderen. En Alfa doet het prima. We hebben ook met de NOW-regeling meegedaan. Af en toe praten we bij over zaken die mogelijk voor ons kunnen gaan spelen. Uit de nieuwsbrieven kun je vaak al dingen halen die interessant zijn om contact op te nemen. Alfa is op zich een vrij grote organisatie. Maar de lijnen zijn opvallend kort. Onze klantbeheerder Marlies Dortmans werkte ook al bij het vorige kantoor. Als ik haar een vraag stel heb ik binnen de kortste keren antwoord. Of je krijgt iemand aan de lijn die je verder kan helpen of kan adviseren.”