Banner

Ondernemer in beeld Hengeveld Bike Center

1 juli 2019 | Door:  Hermien Hendriksen - Pelskamp

Het is druk in Hengeveld Bike Center in Aalten. “Het is weer het seizoen hè”, zegt Gert Aarnink met een verwijzing naar de strakblauwe lucht. “En de tweewielers zijn toch al in trek. Fietsen is gezond, je bent lekker in beweging. Het wordt aan alle kanten gestimuleerd.” Vanuit drie panden in Aalten zijn Gert, echtgenote Nicole en vier medewerkers hun klanten van dienst. Zelfs als die niet meer kunnen fietsen en aan een scootmobiel of rollator toe zijn.

Er is - flauwe woordspeling - de laatste jaren nogal wat beweging in de fietsenmarkt. De elektrische fiets is aan een niet te stuiten opmars begonnen. Sportief fietsen blijft onverminderd populair. En vooral internet heeft de markt flink opgeschud. Veel zelfstandige winkeliers blijven het antwoord schuldig op de slagkracht van grote ketens, die hun prijzen laag houden en er zelfs toe overgaan om eigen winkels te openen.

“Daar moet je ook niet aan beginnen, om te willen concurreren met internetwinkels”, zegt Gert Aarnink op een zonnige dinsdagmorgen bij de koffie. “Wij hebben het gezocht in veelzijdigheid. Wat wij doen, is mensen mobiel houden. Ook als ze zelf niet meer kunnen fietsen en door omstandigheden een hulpmiddel nodig hebben, zoals die rollator of die scootmobiel.”

Twintig jaar ondernemer

De marktgerichtheid zat er al vroeg in bij Gert. Op z’n 24ste nam hij de zaak over die nu Hengeveld Bike Center heet. Min of meer door toeval: de vorige eigenaar wilde de onderneming graag verkopen. Ruim twintig jaar is hij inmiddels zelfstandig ondernemer. Eén met drie panden in de Landstraat - op nummers 36, 38 en 45 - en binnenkort een externe opslagruimte van 2300 vierkante meter.

Tweede auto de deur uit

Tegenwoordig zijn het vooral elektrische fietsen die de kassa doen rinkelen. Gert: “De e-bike is vooral populair voor woon-werkverkeer. Een koper van twintig-plus is geen uitzondering meer. Hier in de omgeving hebben we veel werkgevers die het fietsgebruik stimuleren met speciale regelingen. Een afstand van tien kilometer van thuis naar werk is prima te doen. We merken al dat mensen een tweede auto de deur uit doen.”

Verkoop e-bikeonderdelen

Met onderhoud stuitte Gert een paar jaar terug op een probleem. Onderdelen voor elektrische fietsen waren niet altijd direct voorradig. “Er komt veel uit Azië. Dan zat je er zomaar zes, acht weken op te wachten”, zegt Gert. Daarom begon hij zelf met de import ervan. En inmiddels is de levering van e-bikeonderdelen een extra poot onder het bedrijf. Een internationale zelfs, met klanten uit dertien landen.

“Daarom zijn we ook voorzichtig met het introduceren van nieuwe producten in de winkel. Met nieuwigheden is nog geregeld iets mis. We lopen zeker niet achteraan, maar stappen pas in als de kinderziekten eruit zijn. We zien onze klanten het liefst zo min mogelijk terug met klachten. Want een klant die tevreden is vertelt dat graag op een verjaardag. En een klant die ontevreden is vertelt het nog grager.”

Twee servicebussen

Zelfs bij pech onderweg is er een oplossing: er rijden twee servicebussen rond, bemand door medewerkers die de pensioenstatus al hebben bereikt. “Die kunnen de kleine reparaties zelf doen. En anders gaan de elektrische fiets en de berijder mee terug naar de winkel.”

Want ook qua personeel is Hengeveld Bike Center innovatief. Hoe Gert inspeelt op het tekort aan personeel? “Die monteurs halen we uit een heel andere branche. We hebben bijvoorbeeld een automonteur aangenomen voor het onderhoud van e-bikes. Die weet niets van fietsen maar alles van elektronica. We hebben ook een machinemonteur. De monteurs krijgen bij ons een interne opleiding van een jaar.”

Voor de zorgklanten staat er een gespecialiseerde medewerker klaar. “Dat doet een medewerker die deze doelgroep heel goed snapt en helaas door eigen ervaring weet tegen welke problemen deze doelgroep oploopt.

‘Alfa zit er bovenop’

Alfa-klant zijn Gert en Nicole pas sinds een jaar of vier. “We waren niet tevreden over ons vorige accountantskantoor. Alfa is een kantoor dat er bovenop zit. Ze denken heel gericht met ons mee. Vraag en antwoord liggen bij Alfa altijd dichtbij elkaar. En hebben ze in Aalten een keer geen antwoord paraat, dan schuiven ze de vraag door naar iemand anders binnen de organisatie en krijg je dat antwoord alsnog. We zijn nu weer bezig met die investering in een opslagruimte. Bij dat hele traject is Alfa ook weer betrokken, het is een nauwe samenwerking. Je wilt het toch fiscaal zo slim mogelijk inrichten.”

Gert Aarnink

Hermien Hendriksen - Pelskamp

Hermien Hendriksen - Pelskamp

Directiesecretaresse

088 2531314 | hpelskamp@alfa.nl


Meer over Hermien