Banner

Hoe kun je als klantbeheerder bijdragen aan een beter rendement van bedrijven?”

25 januari 2024 | Door:  Pim Metsemakers

Jazeker, de jaarrekening bespreken doet senior klantbeheerder Pim Metsemakers ook. “Maar ik wil meer impact maken dan alleen maar met het jaarwerk”, zegt de Maasbrachtenaar die al aan zijn achttiende Alfa-jaar in Heythuysen bezig is. En die impact maakt Pim: door ook actief mee te kijken naar hoe ‘zijn’ klanten onderaan de streep meer overhouden. “Data wordt steeds belangrijker in de toekomst.”

Op een maandagmorgen heeft Pim de ‘luxe’ van een thuiswerkdag. “Standaard één dag in de week. Wat ik dan doe? Besprekingen voorbereiden, gespreksverslagen maken, bellen, zaken oppakken die zijn blijven liggen. Van alles dus.” Als klantbeheerder is hij een van de gezichten van het kantoor en dat bevalt hem prima. “Persoonlijk contact vind ik heel waardevol. Ik vind het belangrijk dat er niet alleen wordt gekeken naar de onderneming, maar ook naar de ondernemer zelf. Heeft de ondernemer voldoende kapitaal opgebouwd voor de toekomst? Wat als er iets onverwachts gebeurt? En is het privé ook allemaal goed geregeld?”

Opleiding in rendementsanalyse

Begrijp Pim goed: de onderneming zelf krijgt bij hem veel aandacht. En nog meer sinds hij een opleiding heeft gevolgd om meer thuis te raken in rendementsanalyse. “Als klantbeheerder ben ik de focus aan het verleggen. Hoe kun je bijdragen aan een beter rendement van bedrijven? Dat begint met het onderzoeken van het verbeterpotentieel van de organisatie. Bijvoorbeeld door de efficiency te verhogen, meer omzet te behalen door de horizon te verbreden, of het productieproces te veranderen.”

Want in veel bedrijven zijn die mogelijkheden er, constateert hij. “Neem die efficiency: veel ondernemingen zijn als het ware urenfabrieken. Als een medewerker standaard 30 productieve uren per week moet maken en hij maakt er maar 28, dan mis je elke week twee uur per medewerker. Maar om die productiviteit te verbeteren moet je die wel kunnen monitoren.”

Alfa Management Paneel

Daar ontbreekt het nog weleens aan. “Voordat je kunt monitoren, heb je data nodig. Data gaan in de toekomst steeds belangrijker worden, door alle veranderingen en uitdagingen die op een ondernemer af komen. Of het nu gaat om duurzaamheid, personeel of wet- en regelgeving. Je moet er steeds korter op zitten,” legt Pim uit. Zoals met het Alfa Management Paneel? Pim knikt. “Ja, maar er zijn nog altijd ondernemers die de meerwaarde er niet van inzien. Of die te druk zijn met de dagelijkse zaken. Soms wordt er ook te weinig naar de toekomst gekeken. Al zie je vooral jongere ondernemers die veel meer toekomstgericht zijn en veel minder naar het verleden kijken.”

Transport en logistiek

Veel van Pim zijn klanten zijn actief in de sector die hem nauw aan het hart ligt: transport en logistiek. “Een boeiende sector waar heel veel speelt. Duurzaamheid, investeringsplannen en rendementen die vaak onder druk staan, spelen een grote rol. Veel ondernemers hebben echt passie voor hun bedrijf. Die bedrijven zijn vaak van vader op zoon overgegaan, omdat de volgende generatie het ook leuk vindt. Niet al die ondernemers zijn altijd voldoende op de cijfers gericht. Maar als je het hele jaar hard hebt gewerkt, en je ziet maar een beperkt resultaat, dan is dat natuurlijk zonde.”

Met ondernemers in gesprek

Als klantbeheerder bezoekt Pim ook potentiële klanten. “Dat doe ik graag, omdat ik het leuk vind om met ondernemers in gesprek te gaan. Wat zijn hun drijfveren? Waarom maken ze bepaalde keuzes? Hoe zien ze de toekomst van hun bedrijf voor zich? Veel ondernemers zijn een open boek.” Het zijn vruchtbare gesprekken. Pim: “Je ziet bedrijven overstappen naar Alfa omdat ze meer proactiviteit willen of omdat ze branchekennis missen bij hun huidige accountant. Soms wordt er ook te weinig naar de toekomst gekeken.”

Of hij zelf voldoende naar de toekomst kijkt? “Ik werk hier al zeventien jaar en ik heb nog steeds uitdagingen genoeg bij Alfa. Je hebt hier veel vrijheid. En ondernemers helpen vind ik het mooiste dat er is. Ja, dat kan ook bij andere kantoren. Maar als je bij Alfa aangeeft dat je je graag ergens in wilt verdiepen, zoals met die rendementsanalyse, dan kan dat.”

Marathon op het programma

Om zijn hoofd leeg te maken gaat hij graag hardlopen en wielrennen in en om Maasbracht, waar hij met vrouw en twee kinderen woont. “Ja, ik ben best fanatiek” geeft Pim toe. “Ik ben ook nog penningmeester van onze wielerclub TWC Maasbracht. Ik probeer zo’n twee keer per week te gaan hardlopen en er staat nog altijd een marathon op het programma. In de zomer ga ik vaker wielrennen, maar fietsen kost ook meer tijd. En die tijd is er niet altijd!”

Pim Metsemakers

Pim Metsemakers

Klantbeheerder

088 2532160 | pmetsemakers@alfa.nl


Meer over Pim