Banner

Hoe houd ik controle op mijn webshop?

6 april 2021 | Door:  Ton Kock

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik zie de pakketbezorgers deze corona-dagen vaker dan de meeste van mijn collega’s. De koopschaamte ben ik al maanden kwijt en net als de krantenjongen kreeg ook de pakketbezorger een attentie voor kerst. Voor al het karton hebben we aan de lokale sportvereniging een enthousiaste afnemer gevonden. 

Op de kooplust, soms uit verveling, soms uit noodzaak(?), wordt handig ingespeeld. Mijn vrouw kan mijn speurtochten handig volgen aan de hand van alle advertenties die oppoppen. Ik hoef het jullie niet uit te leggen, dat hoe vaker ik iets zie, de noodzaak van het moeten hebben alleen maar groter wordt. 
 
Je hebt gelijk als je zegt dat het artikel zou moeten gaan over ‘Hoe houd ik controle op mijn webshop’ en niet ‘hoe houd ik controle op mijn portemonnee’. 
 
 

Controle op de webshop 

De groeicurve die webshops in deze tijd meemaken is ongekend. De eisen en wensen van de consument zijn ook in die mate meegegroeid. Leveringen binnen een dag is meer schering dan inslag. Ook het retourbeleid is onderdeel van de koop. 
 
Voor de webshop-houder is de intensiteit waarmee de online business wordt gerund te vergelijken met het hebben van een extra filiaal. Wel met dien verstande dat de kassa, de verkoper en het vriendelijke woordje bij retournering er nu niet meer is. Dit betekent dat een up-to-date inzage in de voorraad, inkopen en verkopen, cruciaal is. 
 
 

Aansluiting van de inkopen, voorraden en de verkopen 

De aansluiting van de inkopen, voorraden en de verkopen daar schort het nog weleens aan. Zeker als de webshop sterk is gegroeid, de inkopen vanuit diverse hoeken van de wereld binnenkomen, levertijden een grote rol spelen en ook de verkopen via diverse kanalen gaan en vaak ook naar alle uithoeken van de wereld. Want gelukkig is Nederland logistiek goed op orde. 
 
Voor de aansluiting van de vaak verschillende systemen voor de drie genoemde takken, hebben wij, Alfa Accountants en Adviseurs Holland Midden, specialisten in dienst. Dit zijn naast accountants ook adviseurs gespecialiseerd in het bouwen van systemen zodanig dat zowel het voorraadbeheer, de inkoop en de verkoop (naast de andere controles als debiteuren, crediteuren en liquiditeit) aan elkaar worden gekoppeld, zodat direct de juiste informatie in te zien is (en niet wat we nog wel tegenkomen aparte Excel bestanden samengevoegd moeten worden, al dan niet handmatig). 
 
Helemaal mooi is dat deze informatie dan niet alleen is te zien vanuit de boekhouding, maar ook dat de gewenste informatie ook is te lezen in een up-to-date, taylormade, management paneel. 
 
Dit voorkomt onder andere dat ingekochte goederen onder andere nummers in het magazijn verdwijnen, dan waarmee ze herkenbaar zijn bij de verkoop en er of te veel wordt ingekocht of er niets wordt verkocht. Het menselijk handelen is zo beperkt en zo ook de menselijke fouten. 
 
Door hun kennis van de administratieve wensen, eisen en handelingen in combinatie met hun specialisme in dit deel van de IT, maakt dat ze van enorm toegevoegde waarde zijn voor webshops die worstelen met de juiste informatievoorziening en voor webshops die mee willen groeien in de veranderende en nieuwe technieken. 
 
 

BTW en e-commerce 

Overigens wil ik jullie graag attenderen in de veranderende regelgeving ten aanzien van de Europese BTW. Daarvoor verwijs ik naar mijn artikel Nieuwe btw regels voor e-commerce per 1 juli 2021. Voor de gevolgen van de Brexit verwijs ik graag naar het artikel Wat zijn voor jou de btw-gevolgen van de Brexit? 
 
Mochten jullie naar aanleiding van dit artikel vragen hebben of meer informatie wensen, schroom dan niet contact met ons op te nemen.