Banner

Communicatieprofessionals op zoek naar zingeving beginnen De Nieuwe Gevers

5 juli 2021 | Door:  Melanie Mulder - van Aerssen

Als hij als UX-designer bij een consultancybureau werkt, bekruipt Julian Hoogendoorn het gevoel van meer leeftijdgenoten. Ze verdienen geld, vaak goed geld, maar doen ze ook iets dat impact voor de maatschappij heeft? “Het begon te knagen”, zegt hij. Hij begint met De Nieuwe Gevers, een initiatief om goede doelen te koppelen aan professionals die net als hij wat terug willen doen. In eerste instantie op het terrein van communicatie en design, maar er komt meer aan.

 “Bij het consultancybureau waar ik als UX-designer (het gebruiksvriendelijk maken van websites) werkte had je tussen twee klussen door weleens niks te doen. De eerste week is het nog leuk om op de bank te zitten. In de tweede week ga je je al vervelen. En ik was alleen maar commercieel bezig, ik miste de maatschappelijke betekenis van mijn werk. Ik ben toen een dag in de week minder gaan werken om die aan maatschappelijke projecten te besteden. Totdat ik merkte dat er veel meer mensen die behoefte hadden om iets terug te geven aan de maatschappij.”

Goede doelen, stichtingen en sociale ondernemingen

Van een dag in de week maatschappelijk bezig zijn worden het er ineens vijf. Samen met Stijn Tupan en Tim de Kok begint hij De Nieuwe Gevers. Het is een platform zoals er meer zijn: vraag en aanbod aan elkaar koppelen. Maar dan anders, want op De Nieuwe Gevers kunnen goede doelen, stichtingen en sociale ondernemingen in contact komen met vrijwilligers. Bijvoorbeeld online marketeers, communicatiestrategen, socialmedia-experts en designers.

 Voor een vaste fee per jaar kunnen opdrachtgevers net zoveel projecten plaatsen als ze zelf willen. Julian: “We hebben inmiddels meer dan honderd goede doelen die bij De Nieuwe Gevers zijn aangesloten. Die ondersteunen we in hun groei, bijvoorbeeld via inspiratie- en kennissessies en onze eigen consultants. We benaderen goede doelen actief. We vertellen ons verhaal: dit kunnen we voor jullie doen. We werken veel op projectbasis, we proberen opdrachten klein te houden en de doorlooptijd niet te lang. Een langere commitment is lastig als je met vrijwilligers werkt.”

Dezelfde drijfveer

Ook het aantal professionals die zich voor het goed doel aanbieden is groot: 2500. “Veel mensen hebben gewoon een baan. Die werken bij een bureau of bij een bedrijf. Er zitten ook freelancers bij. Of mensen ‘in between jobs’. Maar ze hebben allemaal dezelfde drijfveer: ik wil iets terug doen. Impact maken. Altruïsme is één reden om je aan te sluiten maar je kunt er ook je skills door ontwikkelen. Of nieuwe skills aanleren, een portfolio opbouwen.”

Een half miljoen euro

Het werk dat professionals vorig jaar namens De Nieuwe Gevers uitvoerden, vertegenwoordigde een waarde van een half miljoen euro. Julian: “We zijn er dit jaar al bijna overheen. En we zitten pas in het tweede kwartaal.” Niet gek dat ook de eigen organisatie aan een groeispurt bezig is. Aan de Euclideslaan in Utrecht werkt De Nieuwe Gevers inmiddels met tien mensen, goed voor acht fte’s. “Ja, zo druk is het. Er komen elke maand tussen de vijftig en de tachtig nieuwe projecten online”, zegt Julian, zelf inmiddels in een managementrol verzeild geraakt. “Ik houd me bezig met strategie, met het verbeteren van het bedrijf. Welke diensten kunnen we aanbieden, hoe kunnen we het platform verder opschalen?” Het antwoord op die vraag ligt al de week. De Nieuwe Gevers wil het concept uitbreiden richting andere disciplines zoals human resources management, finance en business development.

Social Impact Factory

Bij al die plannen is het niet onhandig als er een adviseur over de schouder meekijkt, erkent Julian. “We kennen Alfa van een impact consult bij de Social Impact Factory. Alfa heeft deels pro deo haar diensten aangeboden, om initiatieven die bijdragen aan een betere wereld te ondersteunen. We hebben er te maken met directeur Kees Leeflang van kantoor IJsselstein. Hij heeft ons het eerste jaar geweldig geholpen. Hoe zet je zoiets nou op? Wat komt er allemaal bij kijken? En hoe regel je het met de financiën?”

Salarisadministratie

Inmiddels neemt Alfa Salaris en Personeel ook de salarisadministratie voor haar rekening, inclusief het verwerken van de mutaties en de werknemers. Als nieuwe medewerkers bij De Nieuwe Gevers in dienst komen, is Alfa verantwoordelijk voor de verwerking in het loonpakket. Ook voor andere werkgeversvragen kan De Nieuwe Gevers bij Alfa terecht, zoals die over arbeidscontracten of de ketenregeling. Julian: “Ik heb wel wat meer speeltuinonderneminkjes gehad, maar De Nieuwe Gevers is toch anders. Ook zo’n loonadministratie moet je professioneel opzetten. En Kees komt nog elk kwartaal een keer langs. Kijken hoe we ervoor staan, ons helpen met het maken van strategische keuzes en de financiën.”

Melanie Mulder - van Aerssen

Melanie Mulder - van Aerssen

Directiesecretaresse

088 2531031 | mmulder@alfa.nl


Meer over Melanie