'Door Dealsuite worden wij makkelijker gevonden'
2 mei 2023 | Door: Rémon Kwant
In sneltreinvaart is de Vlaamse uitzendorganisatie Trixxo Nederland aan het veroveren. En dat terwijl Trixxo in eigen land nog niet eens tien jaar aan de weg timmert. De ambities liegen er niet om: in 2025 moet de omzet in ons land de 250 miljoen euro aantikken. Goed voor een positie bij de grootste tien uitzendclubs in Nederland. Die groei moet vooral worden bereikt door een intensieve buy-and-build-strategie. Sparring partners: Alfa Accountants en Adviseurs en overnameplatform Dealsuite.
‘Never just a job’ is de strijdkreet om Nederland bekend te maken met Trixxo. Geen loze kreet: kandidaten gaan altijd vergezeld van een Trixxo-medewerker op gesprek bij een potentiële werkgever en kunnen rekenen op loopbaanbegeleiding. Kansen genoeg, denkt algemeen directeur Joaquin Urbina van de ‘Ollandse’ tak. “Ook omdat Nederland veel meer nog een uitzendland is dan België. De flexmarkt is hier vele malen groter.” Van die markt snoept Trixxo Nederland nu nog een bescheiden deel af. De omzet ligt op zestig miljoen euro. Ter vergelijking: Randstad ‘deed’ vorig jaar 3,5 miljard euro. In 2025 moet Trixxo al op 250 miljoen euro uitkomen, voldoende om hier de top tien binnen te stormen.
Veel beweging in de markt
Joaquin: “Met een intensieve buy-and-build-strategie willen we elk jaar fors groeien. Ja, dat is een reële doelstelling. We zien dat er steeds meer bureaus worden aangeboden. Er is veel beweging in de markt, zeker in uitzendland en dan vooral in de hoek waarin wij het zoeken: de wat kleinere uitzendbureaus in de regio. Dat is een markt met veel kansen voor ons.”
Kennismaken met M&A-partijen
De huidige omzet is vooral bereikt door de overname van een aantal kleinere organisaties. De manier waarop die transacties tot stand kwamen was niet bevredigend, concludeert Joaquin. “Dat waren partijen die weleens van ons hadden gehoord. Die komen dan op je pad. In het verleden zagen we wel wat er op ons af kwam. We hebben nu de voor ons belangrijke hokjes steeds scherper gesteld. We hebben op een middag een aantal M&A-partijen gesproken om die beter te leren kennen. En om af te tasten hoe we elkaar zouden kunnen helpen.”
Alfa Consultants
Een van die partijen is Alfa Consultants, de corporate finance praktijk van Alfa. Ook de partij waarmee Trixxo besluit om verder te gaan. Joaquin: “We hadden meteen al een goed contact met overnameadviseur Rémon Kwant. En Alfa kwam met de propositie van Dealsuite op de proppen, die de andere partijen niet in huis hadden.” Met ingang van begin van dit jaar is Alfa Consultants partner geworden van het overnameplatform. Dealsuite is een besloten platform, en daardoor meer in trek bij serieuze bedrijven. Via Alfa Consultants kunnen klanten van Alfa een gebruikerslicentie kopen om ook op het platform rond te neuzen.
‘Sneller in gesprek via Dealsuite’
Ook de ervaringen van Trixxo zijn positief. “Omdat het een besloten community is, komen we via Dealsuite sneller in gesprek met partijen. Je kunt je op Dealsuite ook als strategisch koper presenteren. Ik weet niet of het door Dealsuite komt, maar we hebben momenteel wel een aantal dossiers liggen waarmee we in gesprek zijn. Ik zie ook dat we makkelijker gevonden worden door andere M&A-partijen die Trixxo interessant vinden voor hun klanten. Het kan toeval zijn, maar ook dat zou weleens de spinoff van Dealsuite kunnen zijn. We worden nu steeds beter gevonden door de partijen waarvan je ook wilt dat die ons vinden.”
Merk Trixxo laden
Zijn de bekende namen in de Nederlandse uitzendmarkt al wakker geschud? Joaquin: “Voor de grote spelers zijn we nog een te kleine organisatie. We zijn wel van plan om hen stevig in de wielen te gaan rijden. In de regio’s waar we actief zijn, zijn we volop bezig met merk Trixxo verder te laden. Ik heb het idee dat we steeds vaker gezien worden als een partij om in de gaten te houden.” Nu nog ligt de focus op vacatures aan de onderkant van de vacaturemarkt. Maar ook hier is Trixxo ambitieus: langzamerhand wil het uitzendbureau ook in hogere functies en detachering actief worden.
De goede band met Alfa Consultants kan weleens een opvallend initiatief opleveren, zegt Joaquin. “Ik kan me heel goed voorstellen dat we samen een keer een M&A-event opzetten. Hoe vinden overnamepartijen elkaar? Wij hebben klanten die dat interessant vinden, Alfa ook. Met Dealsuite en een financieringspartij erbij hebben we dan een aantrekkelijk event.” Wordt vervolgd dus...