Banner

Willem Rietberg, als ondernemer en privé getroffen door corona

28 april 2020 | Door:  Wilma Gomarus

Nog maar anderhalf jaar terug zag de toekomst er voor Willem Rietberg zonnig uit, toen hij figureerde in Mens in bedrijf. Een paar succesvolle werkmaatschappijen, actief in opleidingen, werving en selectie en assessments in diversen sectoren.  Anno 2020 heeft met name de zorgsector wel even andere prioriteiten en staat Willems omzet flink onder druk. In wat volgens Willem ‘het beste jaar ooit ging worden’ kreeg hij ook nog eens te maken met corona, waar hij drie weken last van had. Wat niet is veranderd: zijn onverwoestbaar optimistische instelling. “We zien wel wat het brengt. Ik hoop een beetje bezinning bij iedereen.”

Inmiddels is het aantal werkmaatschappijen met twee gekrompen ten opzichte van 1,5 jaar geleden. Naast aan de veertien eigen medewerkers verschaffen die werk aan enkele tientallen freelancers, die trainingen en opleidingen geven aan zorgmedewerkers. Alleen: nu even niet.

“Toen die coronacrisis uitbrak heb ik meteen al mijn opdrachtgevers gebeld met de mededeling: zet die training, coaching en advisering maar op een laag pitje. De zorg voor jullie patiënten gaat vóór. Ik wilde niet het idee hebben dat ik mijn werkzaamheden er doorheen zat te drukken. Die actie heeft me veel goodwill opgeleverd.”

In quarantaine

Willem deed het zonder te weten dat hij die zorg niet veel later zelf heel hard nodig zou hebben. “Het begon met wat spierpijn, met griepachtige verschijnselen. Ik heb de huisarts gebeld, wilde me laten testen. Maar er waren niet genoeg testen en die dokter vond het ook niet nodig: dit is corona. Meteen is mijn vrouw Anneke uit huis geplaatst, die kon terecht bij mijn oudste dochter in Zwolle. Ik ben thuis in quarantaine gegaan. Drie weken ziek geweest, je bed is zeiknat van de koorts. Gelukkig was onze jongste dochter nog thuis. Die kon mijn eten bovenaan de trap zetten.”

Het afscheid van Anneke viel zwaar. “We konden elkaar niet eens een afscheidskus geven. Ik hoorde de wieltjes van haar koffer over de vloer toen ze wegging. Ja, tranen in de ogen natuurlijk.”

Trainingen agressie

Als hij weer aan de slag kan, is het om puin te ruimen. “Normaal gesproken is het tweede kwartaal samen met het vierde het beste. Mijn controller Wiebe zei al: Willem, dit wordt het beste jaar ooit. Maar alles ligt stil. Opleidingen, recruitment. Ja, er zijn wat trainingen in agressie nu verpleeghuizen en zorginstellingen verplicht dicht zijn. Alleen de assessments beginnen langzaam weer te lopen. Ach, het is zoals het is. In de goede jaren heb ik een buffertje opgebouwd. Niemand van mijn veertien personeelsleden hoeft weg. Ik maak wel gebruik van die NOW-regeling. Maar ik heb er meteen bij gezegd: als ik 2020 toch nog positief afsluit, betaal ik alles netjes terug. Ook met de freelancers heb ik het netjes afgehandeld. Voor hen is het ook een verschrikkelijke ramp.”

De tempel weer opbouwen

Enthousiast als altijd is hij. Maar vooruitkijken durft Willem nog niet, in een tijd waarin het alle hens aan dek is. “In de Bijbel staat een mooi verhaal, waarin God de profeet Haggai  oproept de berg in te gaan, hout op te halen en de tempel weer op te bouwen. Dat is de fase waarin we nu zitten. Ik hoop dat dit allemaal tot iets nieuws leidt. Ondernemers zien ineens dat medewerkers ook thuis kunnen werken. Misschien niet de hele week, maar toch zeker een paar dagen. Dan zijn we meteen van de files af. En moeten we wel zo nodig het vliegtuig pakken naar Londen? Die algehele bezinning begint nu een beetje door te breken.”

People get ready

Op het regionale radiostation Loco FM presenteert Willem elke zaterdagmorgen ‘Willem wordt wakker’. De eerste de beste keer dat hij weer kon dj’en verpakte de liefhebber van muziek uit de jaren zestig, zeventig en tachtig zijn boodschap muzikaal. “Ik heb twee keer ‘People get ready’ gedraaid, een nummer van Jeff Beck en Rod Stewart. Wat ontzettend leuk was dat luisteraars enthousiast reageerden dat ik er weer was.”

Ook van Alfa kreeg hij reacties, zij het van financiële aard. “Alfa heeft zich heel proactief opgesteld in de hele coronacrisis. Ze hebben meteen gebeld over de regelingen die van kracht waren voor ondernemers. Ik heb ook juridische tips gekregen. Dat waardeer ik heel erg. Je hoeft hen niet te bellen, Alfa belt jou. Ja, zo hoort het ook, maar je moet het als accountantskantoor toch maar even waarmaken.”