Banner

Ondernemer van de maand november: VOF Zijda-Meijer

1 november 2017 | Door:  Christel Claassen

Het zonlicht weerkaatst op het Elbe-Seitekanaal, vlakbij Uelzen. "Zeker op een dag als vandaag, met zon en 25 graden, is het genieten op het water", zegt Sietse Zijda. Aan het roer van de Simul Profecti gaat het vandaag richting Braunschweig. Sinds 2001 is Sietse zelfstandig binnenvaartschipper, met echtgenote Wieka Meijer actief in de VOF Zijda-Meijer.

In het ruim ligt een lading aluminiumhydroxide; geladen in Stade bij Hamburg aan de Elbe en gaat naar Maastricht. "Vochtige toonaarde noemen ze het ook wel. Het is een ingrediënt dat veel wordt gebruikt in de medische industrie. Het gaat ook onder meer in medicijnen, wasmiddel en tandpasta." 1050 ton past er in de Simul Profecti, een binnenvaartvrachtschip uit 1957 van 80 meter lang. Voor Sietse is het vanuit de stuurhut het dagelijkse uitzicht. "Het varen is mij met de paplepel ingegoten. Mijn ouders voeren al, ik ging als kind naar een schippersinternaat en wist al op jonge leeftijd dat ik schipper wilde worden. Ik heb wel de LTS afgemaakt, maar al vrij snel ben ik gaan varen. Je begint als deksman, daarna word je matroos, volmatroos, stuurman en vervolgens schipper. Ik heb uiteindelijk mijn papieren gehaald, een lieve vrouw getroffen (met nog meer diploma’s) en zijn samen in 2001 een eigen onderneming begonnen."

Drie jongste kinderen varen mee

Inmiddels telt de VOF Zijda-Meijer ook nog een personeelslid, om continuïteit in ons bedrijf te kunnen waarborgen. Echtgenote Wieka is ongeveer de helft van de tijd thuis, voornamelijk als we ver de grens over gaan. De oudste drie van onze zes kinderen zijn namelijk school- en leerplichtig en moeten net als alle andere kinderen naar school. Zo willen we voorkomen dat er ieder weekend ver gereisd moet worden tussen huis en schip. Als Wieka met de jongste drie kinderen aan boord is, zijn de oudste drie bij een fantastisch gastgezin op een boerderij. Ja, natuurlijk mis je weleens dat je niet altijd met het gehele gezin bent. Maar dat hoort nou eenmaal bij varen. Omdat ik in een internaat heb gezeten, weet ik zelf ook niet beter. Maar aan de andere kant heb ik ze tot een jaar of zes wel continu om me heen, totdat ze naar school gaan. Dat is iets wat de meeste vaders/moeders in  tweeverdienersgezinnen niet hebben. Die brengen de kinderen 's morgens naar de voorschoolse opvang en 's middags halen ze de kinderen op bij de naschoolse opvang. Zij zien hun kinderen misschien wel net zo veel en in het weekend hebben wij geen overvolle agenda. Maar als de (grote) vakantie achter de rug is en de kinderen stappen af, is het weleens even slikken om alleen achter te blijven."

Vrij beroep

Driekwart van de opdrachten brengt de Simul Profecti naar Duitsland. Sietse: "In het verleden, toen er nog geen kleine kinderen waren, gingen we zelfs nog veel verder. Richting Hongarije en Oostenrijk bijvoorbeeld. Op zondag varen we in principe niet, dus die dag gaan we er dan regelmatig op uit om de omgeving te verkennen." Het is voor Sietse een van de aantrekkelijke kanten van het vak. "Je kunt een hoop van Europa zien. En het is een vrij beroep, ook al komt er tegenwoordig aardig wat papierwerk aan te pas en hebben we steeds meer te maken met wet- en regelgeving. Maar is dat in andere branches anders?"

Na het lossen in Maastricht gaan we op zoek naar een volgende bestemming. Pas relatief kort voor de bestemming weet Sietse of er weer ergens een nieuwe vracht ligt te wachten. "Sommige schippers leggen het eerder vast, wij niet. Meestal is er wel wat. Ach, soms lig je en paar dagen stil. Dat is het risico van het ondernemen."

Relatief Weinig schulden

Al hakte de crisis er in de binnenvaart flink in: het bedrijf kwam er redelijk ongeschonden uit. "We hebben er natuurlijk wel iets van gemerkt, omdat de grote schepen ook met de voor passende 1000 ton’s partijen gingen varen. Veel bedrijven hielden ineens een veel kleinere voorraad aan en kwam er dus te weinig lading aanbod. Ons voordeel is dat we een kleiner schip met relatief weinig schulden hebben. De grootste klappen vielen bij de grote schepen (3000 ton of meer). Dit schip is misschien wat ouder, maar technisch altijd goed bijgehouden. En volgens ons loont het financieel niet om momenteel  een nieuw(er) schip te kopen of te laten bouwen."

De randjes opzoeken

En Alfa "We zochten een kantoor dichterbij huis en Alfa zit in Zwolle. We zijn nog steeds tot volle tevredenheid klant. Alfa denkt echt met ons mee. Het is een kantoor dat ook fiscaal de randjes probeert op te zoeken van wat nog mogelijk is: hoe kun je slimmer met de belastingdruk omgaan en hoe kun je het beste investeren? Dat heeft zijn voordelen. Zo hebben ze ons ook prima bijgestaan toen we dit voorjaar een grote verbouwing aan de woning, de stuurhut en ruimen hebben gedaan om zo aan nieuwe (milieu) eisen te kunnen voldoen. Alfa heeft ons onder andere geadviseerd bij de financiering en investeringsaftrek. Voor ons geldt in dit geval; ondernemen doe je samen! Omdat  Alfa meerdere kantoren heeft, is specialistische hulp altijd aanwezig. "

Christel Claassen

Christel Claassen

Klantbeheerder

088 2533085 | cclaassen@alfa.nl


Meer over Christel