Banner

Goudvis zoekt nieuwe collega’s: Novaware wil nog een stukje doorgroeien

3 januari 2022 | Door:  Milco Mekelenkamp

Een inschrijving had hij al bij de Kamer van Koophandel. Maar wat hij met zijn kersverse bedrijf aan moest, dat wist Martijn Maris na zijn studie informatica nog niet. Zestien jaar later is het helemaal goed gekomen. Martijn mag zich CEO noemen van Novaware in Zwolle, actief in de ontwikkeling van slimme online oplossingen. Al laat hij het ontwikkelwerk tegenwoordig over aan zijn veertien medewerkers. “Wanneer ik voor het laatst zelf een regel code heb geschreven? Dat zal 2013 zijn geweest.”

Z’n achtergrond in informatica - de studie die hij in 2005 afrondde - komt des te meer van pas in de klantgesprekken die hij voert. “Je hebt dan toch een ander gesprek dan wanneer je bijvoorbeeld bedrijfskunde hebt gedaan.” Vanuit Zwolle heeft Novaware een opvallend landelijk klantenbestand. “Daar verbaas ik me zelf ook weleens over”, zegt Martijn. “Veel nieuwe klanten komen af op Umbraco, het content management systeem dat we gebruiken. Daarmee kan een klant zijn eigen website beheren. Wij zijn een van de Gold Partners van Umbraco, een klant die daar specifiek naar op zoek is komt al gauw bij ons terecht.”

In zestien jaar tijd is het hard gegaan met Novaware. Eigenlijk tien jaar tijd, omdat hij de eerste jaren vooral actief was als zzp’er onder die naam. “Maar ik had al na mijn afstuderen aan Hogeschool Windesheim het idee om een eigen bedrijf te beginnen. Ik had alleen nog geen idee wat ik wilde gaan doen”, lacht hij. In 2010 komt er een eerste medewerker. Na drie verhuizingen vindt Novaware een plek bij Co Zwolle, de creatieve hotspot van Zwolle.

Goudvis en kantoorhond

Met vijftien medewerkers, een goudvis en binnenkort een kantoorhond (‘onze nieuwe medewerkster neemt die mee’) is Novaware inzetbaar voor creatie, realisatie, beheer en onderhoud van digitale oplossingen. Een eindstation is het nog niet. Martijn: “We willen groeien naar 25 en van daaruit naar 50 medewerkers. Dan kun je met de grote opdrachten meedoen.  We horen nog weleens van een potentiële opdrachtgever: ‘Leuk gesprek gehad, maar we zoeken toch een groter bureau.’ Klanten zoeken continuïteit. Vandaar dat ik zeg: we mogen nog wel een stukje groeien, zodat functies dubbel bezet zijn.”

Acquisitie in het onderwijs

Ook op andere gebieden wil Novaware gerichter de toekomst in, zegt hij. “Veel bureaus zien wel wat er voor opdrachten op hun pad komen. Wij willen meer de regie in eigen hand houden: voor welke klanten willen we nu graag werken? Daarom gaan we nu de acquisitie beperken tot een paar sectoren, zoals het onderwijs. ”Ook al is de krapte op personeelsgebied een rem op de verdere groei. “Net als iedereen hebben wij ermee te maken. Zeker een markt als de onze wordt overspoeld door recruiters. Die plukken mensen ergens weg om ze op een andere plek weer neer te zetten. Dat kost bergen geld, daarom proberen we waar het kan zonder recruiters te werken. Het lukt tot nu toe nog redelijk, moet ik zeggen. ”

Privé is nummer één

Zelf houdt Martijn het op vier kantoordagen in de week. “Ik ben een dag in de week thuis voor de kinderen.  Privé vind ik belangrijk, dat zeg ik ook altijd tegen de collega’s. Werken is leuk, maar als er thuis iets is dan neem je die tijd gewoon. Privé is nummer één. Zo probeer ik het ook in te vullen. Maar soms heb je het druk of belt er ineens een klant en dan loopt het werk toch door.”

Alle specialismen onder één dak

Het administratieve werk is in handen van Alfa, in Zwolle. “Tot 2008 had ik een andere boekhouder. Totdat ik merkte dat ik hem meer moest uitleggen hoe het werkte dan hij mij. Tijdens een gesprek bij de Kamer van Koophandel kwam ik in contact met accountant Milco Mekelenkamp van Alfa. Zo is het balletje gaan rollen. En het bevalt goed. Alfa doet voor ons ook de loonadministratie. Je wordt goed op de hoogte gehouden met nieuwsbrieven met tips en weetjes. En je kan bij Alfa terecht met al je vragen op het gebied van juridische zaken of personeel. Ze hebben al die specialismen onder één dak. Je kunt wel ergens anders naartoe en misschien een kostenvoordeel behalen, maar dan heb je maar één accountant voor je werken. En heb je dan een juridische vraag dan moet je alweer ergens anders heen. Dat is het voordeel van Alfa, dat ze al die vlakken in huis hebben.”

Milco Mekelenkamp

Milco Mekelenkamp

Senior assistent accountant

088 2533067 | mmekelenkamp@alfa.nl


Meer over Milco